پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تئاتر گچساران؛صدای دهل شنیدن از دور خوش است

آواز دهل شنیدن از دور خوش است معنای ظریفتر و متفاوت تری دارد. یعنی کسی در مورد کاری حاضر نیست وارد عمل بشود و خودش تجربه کند و دورادور نظر میدهد یا نظاره می کند. چیزی تو مایه های “بیرون گود نشستن و گفتن لنگش کردن”. البته متاسفانه هنوز بنده برای این ضرب المثل معادل

اختصاصی کرونا

کد خبر : 47368
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶

کرونا :

تئاتر گچساران؛صدای دهل شنیدن از دور خوش است

آواز دهل شنیدن از دور خوش است معنای ظریفتر و متفاوت تری دارد. یعنی کسی در مورد کاری حاضر نیست وارد عمل بشود و خودش تجربه کند و دورادور نظر میدهد یا نظاره می کند. چیزی تو مایه های “بیرون گود نشستن و گفتن لنگش کردن”. البته متاسفانه هنوز بنده برای این ضرب المثل معادل مناسب سراغ ندارم .

خودم هم انتظار نداشتم برای اجرای تئاتر پیشنهادی به من شود. زمانی که کارگردان مرا دعوت کرد به‌ دلیل مشغله کاری راغب نبودم و احساس می‌کردم  آمادگی حضور روی صحنه تئاتر را ندارم اما دوستان لطف داشتند و در نهایت به گروه نمایش پیوستم.

اما به نظر می رسد مسئولان و هنرمندان گچسارانی پذیرای هنر تئاتر نیستند و یا شاید دیگر تئاتر برایشان بی معنی شده است و یا شاید آنقدر سیاست زده شده اند که هنر تئاتر برایشان ارزش ندارد و یا توقعشان عوض شده و اگر مثلا زندگی نماینده ای را در تئاتر بازی کنند مخاطبش باشند … هر چه که هست نشان بر آن دارد که تئاتر در گچساران رو به افول گذاشته است نه در فنون و حرفه ای بودنش بلکه در شهرت و مخاطب پسند بودنش افول کرده است.

این نگاه رویدادی و هرازگاهی به تئاتر تنها حسرت وجود سالن های پر از تماشاگر را به بار می آورد. حسرتی که تنها وقتی خبری از آن سوی مرزهای در حصار خودمان می شنویم تازه بر دلمان آوار می شود.

اینک که الحمدلله جشنواره استانی و متعاقبا جشنواره منطقه ای حذف شده است و نمایشگاه تئاترمان تعطیل شده دو راه بیشتر نداریم:

اتحادیه اروپا نباید تحت تأثیر فشارها و یکجانبه‌گرایی آمریکا قرار گیرند
دنبال کنید

۱-به فکر چاره ای باشیم برای اینکه سالی چند تئاتر را ببینیم و برای آن کار چاره ای بیندیشیم که شاید فرجی شود و چند نمایش عمومی و اجرای همگانی را شاهد باشیم.

۲- یا مثل همه ملت صبور ایران، تئاتر را چون مسابقات بولینگ و گلف و تنیس و رقص باله فرض کنیم و به خودمان بقبولانیم که مشاهده این منکرات حتی به صورت مجازی در تلویزیون هم مشکل دارد چه رسد به اجراهای عمومی در برابر خلق الناس و قس علیهذا…

با این احوالات تئاتر گچساران در سراشیبی سقوطی افتاده است که در نهایت به سوی حذف تماشاگر از نخبه ها گرفته تا عامه مردم گرفتار خواهد شد و بعید است اقتصاد شهری و حمایت های دولتی قدرت سرپا نگه داشتن آن را داشته باشند.

یادمان باشد تنها تماشاگران تئاتر گچساران همان بچه های تئاتری هستند که روز شمار زندگی شان را روی جشنواره های گاه و بیگاه تنظیم می کردند و اینک تقویم در جیب آنها به سرگردانی سالن های سوت و کور هدایت شان می کند.

 

آیا در تئاتر گچساران ضرب المثل ؛ صدای دهل شنیدن از دور خوش است  کاربرد دارد ؟؟ یا دارد کاربردی می شود؟؟

 

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi