شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دو درخت گردو در فهرست آثار ملی ثبت شد

علی اکبر وحدتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: گردوی هزار ساله روستای چپانلوی شیروان و ارس 500 ساله ˈدرتومˈ بجنورد با توجه به قدمت و ارزش گردشگری و زیست محیطی، اواخر خردادماه جاری در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده اند. وی افزود: طبق آمار موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها

اختصاصی کرونا

کد خبر : 4573
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴

کرونا :

دو درخت گردو در فهرست آثار ملی ثبت شد

علی اکبر وحدتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: گردوی هزار ساله روستای چپانلوی شیروان و ارس 500 ساله ˈدرتومˈ بجنورد با توجه به قدمت و ارزش گردشگری و زیست محیطی، اواخر خردادماه جاری در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده اند.

وی افزود: طبق آمار موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع کشور، استان خراسان شمالی دارای کهنسال ترین درختان کشور است.

وحدتی هدف از شناسایی آثار طبیعی را حفظ و احیای این گونه ها و نیز استفاده از بذر این درختان کهن، با توجه به ارزش بالای ژنتیکی آن ها، برشمرد.

وی همچنین در خصوص وضعیت درختان چنار منطقه تفریحی ˈبش قارداشˈ بجنورد، افزود: درختان چنار این تفرجگاه با قدمت حدود 250 ساله به علت وضعیت وخیم و آسیب های بیولوژیکی و انسانی، در فهرست میراث طبیعی در معرض خطر قرار گرفته اند.

وی گفت: این درختان که در جلو مقبره سردار ˈمفخمˈ قرار دارند، علاوه بر ایجاد منظر و چشم انداز زیبا، با ایجاد سایه ساری دلپذیر پذیرای مسافرانی هستند که به این بوستان تفریحی مراجعه می کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: این اداره پیگیر است تا با همکاری شهرداری بجنورد و با رفع عوامل تنش زا برای درختان چنار بش قارداش، آن ها را از فهرست آثار در معرض خطر خارج کند.

وحدتی گفت: حفظ و ثبت این آثار طبیعی می تواند به رشد اقتصادی منطقه و ایجاد فرصت های شغلی مانند فعالیت آژانس های مسافری، خدمات پذیرایی و مهمانسراها منجر شود.

تئاتر"اسبِ چشمه " در پلاتوی حسین پناهی به روی صحنه می رود
دنبال کنید

درخت چنار یکی از درختان تک جنسی و با ارزش در خراسان شمالی است که با توجه به این که به دلیل سازگاری با آب و هوای این منطقه در گذشته بسیار کاشت می شده است و اکنون به فراوانی یافت می شود.

طبق گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، 27 اثر طبیعی این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ک/3

623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
دو درخت گردو در فهرست آثار ملی ثبت شد 3 newsroom@irna.ir

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi