شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سخنان دکتر نحوی نژاد پیرامون وضعیت مستمری بگیران

سخنان دکتر نحوی نژاد پیرامون وضعیت مستمری بگیران؛ با عرض سلام و خسته نباشید خدمت عزیزانی که در تلاش برای ایجاد زندگی بهتر برای خود و همنوعان خود هستند. از من خواسته شده تا توضیحاتی را پیرامون وضعیت افراد پشت نوبت برای دریافت مستمری در سال جاری ارائه دهم. نخست در مورد اینکه چه کسی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 44627
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

کرونا :

سخنان دکتر نحوی نژاد پیرامون وضعیت مستمری بگیران

سخنان دکتر نحوی نژاد پیرامون وضعیت مستمری بگیران؛
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت عزیزانی که در تلاش برای ایجاد زندگی بهتر برای خود و همنوعان خود هستند.
از من خواسته شده تا توضیحاتی را پیرامون وضعیت افراد پشت نوبت برای دریافت مستمری در سال جاری ارائه دهم.

سخنان دکتر نحوی نژاد پیرامون وضعیت مستمری بگیران 3

نخست در مورد اینکه چه کسی می تواند مستمری دریافت کند؟

خواسته و نظر یک فرد ملاک نیست. بلکه همانطور که مستحضر هستید دو گونه دروازه ورودی به خدمات سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی وجود دارد.

دروازه نخست: کمیسیونهای پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت است که بر اساس موازین بین المللی و طبقه بندی های بین المللی و عملکرد افراد را به لحاظ معلول بودن یا نبودنشان و نیز شدت معلولیتشان شناسایی می کنند.
در ادامه نیز نیازمندی ها و مطالباتی است که معلولیت برای فرد رقم می زند و خدماتی که می بایست سازمان مطابق با اولویتها و اعتباراتی که دارد, به مددجو ارائه دهد.

دروازه دوم: کمیته های توانبخشی هستند که متشکل از چند عضو است که مددکار هم یکی از آنها است. بنابر این خواست و تمایل یک فرد ویژه که به تنهایی در مورد وضعیت مددجو تصمیم گیرنده باشد وجود ندارد و همواره برای کسی که به این روند چه در مورد شدت معلولیت و چه در مورد امکاناتی که باید به او تعلق بگیرد شکایت دارد، این حق را دارد که یا از طریق رئیس بهزیستی شهرستان معاون امور توانبخشی یا با شماره پیامکی که حوزه ارزیابی عملکرد به منظور رسیدگی به شکایات سازمان در اختیار گذاشته است شکایت خود را مطرح نماید تا مورد پیگیری قرار گیرد.

در مورد افرادی که باید کمک هزینه نگهداری یا مستمری را دریافت نمایند زحمات خود عزیزان در گروهها و کمپین ها و نیز گروههای مردم نهاد فعال در حوزه افراد معلول و سازمان بهزیستی موجب گردید تا در سال 1396 برای حدود 340000 مستمری بگیر حوزه توانبخشی مستمریها از رشد 3/4 برابری برخوردار گردند و مبلغ 53000 تومن به حدود 150000 تومن افزایش یابد که 95000 تومن مازاد همراه با یارانه خانواده را سازمان هدفمندی یارانه ها واریز می کرد و 53000 تومان همچنان توسط سازمان بهزیستی واریز میشد. البته در همین سال تلاشهایی در جهت یکپارچه نمودن این موارد انجام شد که تا حدی به نتایجی دست یافتیم, اما در مواردی نیز با توجه به اینکه بخشی از این مبلغ می بایست از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها واریز میشد, هنوز نتوانستیم به یکپارچگی مورد نظر دست یابیم.

گزارش تصویری/دیدار نایب‌رئیس مجلس با خانواده شهیدان انصاری
دنبال کنید

در سال 1397 با مصوبه مجلس, پیشنهاد دولت در این زمینه و پیگیری ما با توجه به اینکه افراد زیادی پشت نوبت دریافت مستمری قرار دارند، در نهایت مقرر شد از محل حذف یارانه افراد و دهک های پر درامد کشور, رقمی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص یابد تا ما بتوانیم افراد پشت نوبت را وارد چرخه خدمات نقدی مستمری قرار دهیم که آماری که تا کنون به من داده شده، 90% افراد وارد شده در سال جاری از حوزه توانبخشی و 10% از حوزه اجتماعی بوده اند.

تعداد مستمری بگیرانی که تا قبل از این برنامه از خدمات مستمری سازمان استفاده می کردند حدود 340000 نفر بوده است. تعداد مستمری بگیرهایی که از محل هدفمندی یارانه ها در دو مرحله وارد چرخه شده اند, تاکنون به ترتیب 80000نفر و 150000 نفر بوده اند که به عبارتی برابر با 235000 نفر می باشد. حدود 107000نفر پشت نوبت داریم که بخش اعظم آنها از حوزه توانبخشی هستند و با قولی که از واحدهای مربوطه (سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه ها) گرفته ایم امید است که تا پایان آبان بقیه افراد پشت نوبت هم وارد چرخه مستمری گردند.

لازم به توضیح است به دلیل آنکه موضوع وارد نمودن افراد در لیست مستمری بگیران به صورت اضطراری رخ داده است و از محل هدفمندی یارانه ها می باشد, بخش اول مستمری (یعنی 53000 تومان) که از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می گردد, به افراد پشت نوبتی که در سال 1397 وارد شده اند تعلق نمی گیرد و مبلغ 108000 تومان برای یک نفر و مبالغ بیشتر برای خانواده های دو، سه، چهار و بیشتر اختصاص خواهد یافت.

تعلیق سفرهای عمره کفایت نمی‌کند/ دولت عربستان باید تضمین بدهد به حجاج اهانت نکند
دنبال کنید

حرکت دیگری را که آغاز کرده ایم و در حال مذاکره هستیم و امیدواریم که موفق گردیم, با توجه به اینکه 88% از مستمری بگیران حوزه توانبخشی یک نفره محسوب شده اند, بتوانیم با بعد خانوار آن را لحاظ نماییم که در مورد بیماران روانی مزمن این قضیه به موفقیت نزدیک شده است. زیرا این گروه به طور سنتی یکنفره محسوب می شدند. در مورد سایر انواع معلولیتها هم در تلاش هستیم تا آنهایی که سرپرست خانوار هستند با بعد خانوار تحت پوشش قرار بگیرند تا مانند حوزه اجتماعی خانواده ها بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

امیدوار هستم که خبرهای خوشتر دیگری را هم داشته باشم که به زودی پس از آنکه کلیه افراد پشت نوبت وارد لیست شدند, اطلاع دهیم و امیدواری های بیشتری را در جامعه معلولین ایجاد بکنیم.

تمام تلاش ما و گروه های غیر دولتی این است که بتوانیم در نهایت به قانون حمایت از حقوق معلولان عمل بکنیم که برای افراد مستمری بگیر مستمری معادل حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را در نظر گرفته که امید دارم در سال آینده بتوانیم به این مهم دست یابیم.
برای همه عزیزان آرزوی توفیق، سلامتی و سربلندی دارم.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi