چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ˈبراتˈ ضیافتی معنوی با یاد و به نیت آمرزش رفتگان

مردم خراسان جنوبی بر این باورند در روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم شعبان، زندگان با احسان برای مردگان تلاش می کنند تا برات آزادی آنان را از آتش جهنم کسب کنند و با توسل به حضرت ولیصر (عج) آزادی خود از آتش جهنم را خواستار می شوند. اعتقاد مردم خراسان جنوبی بر این است

اختصاصی کرونا

کد خبر : 4042
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۹:۴۶

کرونا :

ˈبراتˈ ضیافتی معنوی با یاد و به نیت آمرزش رفتگان

ˈبراتˈ ضیافتی معنوی با یاد و به نیت آمرزش رفتگان 3

مردم خراسان جنوبی بر این باورند در روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم شعبان، زندگان با احسان برای مردگان تلاش می کنند تا برات آزادی آنان را از آتش جهنم کسب کنند و با توسل به حضرت ولیصر (عج) آزادی خود از آتش جهنم را خواستار می شوند.

اعتقاد مردم خراسان جنوبی بر این است که در این ایام سرنوشت رقم می خورد، به طوری که در نقاط روستایی استان در شب پانزدهم نیمه شعبان به پشت بام رفته و در مهتاب ایستاده و به سایه خود نگاه کرده و دست به دعا برمی دارند.

اقشار مختلف مردم بویژه کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند در این روز با حضور در مزار اموات ضمن درخواست آمرزش و زنده نگهداشتن یاد و خاطره درگذشتگان، آنان را در برکات میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) شریک می سازند.

در خراسان جنوبی مردم با انجام اعمال مخصوصی به استقبال برات می روند، این آیین به مدت سه روز و با عناوین مختلف برگزار می شود و مردم هر روز آن را با بزرگداشت قشر خاصی از مسلمانان برگزار می کنند.

برات غریبان، برات اسرا، برات مسافران، برات زنده ها و برات مرده ها از عناوینی است که برای این سه روز در نقاط مختلف خراسان جنوبی استفاده می شود که از این میان برات مرده ها در ‎ 14شعبان برگزار می شود.

پخت انواع نان های سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و حلوا و پخش آن در بین مردم بویژه کودکان از مراسم ایام برات در شهرهای خراسان جنوبی است، مردم این منطقه از کشورمان اعتقاد دارند پخت این خوراکی ها باید قبل از غروب آفتاب صورت گیرد.

احتمال افزایش تیم های لیگ دسته دوم فوتبال قوت گرفت
دنبال کنید

روز برات زنده ها زمانی برای شکرگزاری به نعمت سلامتی و حیات روز سیزدهم شعبان در برخی شهرهای خراسان جنوبی به برات زنده ها شهرت دارد و مردم در این روز به شکرانه نعمت سلامتی به پخش شیرینی می پردازند.

در غروب روز سیزدهم شعبان کسانی که بتازگی عزیزی را از دست داده اند اقدام به پخت نوعی نان سنتی به نام روغن جوشی کرده و آن را بین مردم تقسیم می کنند.

در روز ‎ 14شعبان که به برات مرده ها شهرت دارد مردم با حضور بر سر قبور خویشاوندان، خواندن فاتحه و پخش شیرینی، شکلات، میوه و نان های سنتی یاد و خاطره عزیزانشان را گرامی می دارند.

در این روز کسانی که بتازگی عزیزی را از دست داده اند با پهن کردن فرش و پخش انواع خوراکی و خواندن روضه یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می دارند، قرائت قرآن و فاتحه نیز در این راستا هدیه ای است که از سوی مردم نثار روح درگذشتگان می شود.

هر چند ایام برات سه روز است اما در برخی روستاها و همچنین مناطقی که هنوز روابط طایفه ای مستحکم است در صورتی که تعداد درگذشتگان سال بیش از سه نفر باشد آیین را از ابتدای ماه شعبان آغاز کرده و هر روز در منزل یکی از درگذشتگان مجلس روضه همچنین مراسم قرائت قرآن برپا می شود.

مردم در این روستاها به چند گروه تقسیم شده و هر گروه در قسمتی از روستا در جمع بازماندگان متوفی به قرائت قرآن می پردازند، مردم در این روستاها عصر سیزدهم شعبان با حضور بر مزار اموات و خواندن فاتحه، یاد و خاطره آنان را گرامی می دارند.

صددرصد اعتبارات عمرانی این شهرستان در سال ۹۳ جذب شد
دنبال کنید

در روز چهاردهم شعبان نیز تمام اهالی روستا به صورت دسته جمعی در خانه آخرین خانواده ای که عزیزی را از دست داده اند جمع شده و برای متوفی فاتحه می خوانند.

از دیگر آیین روز برات که بیشتر در روستاها رونق دارد اجرای مراسم برات خوانی است، در این آیین جوانان و نوجوانان روستا به خانه افرادی که بتازگی عزیزی را از دست داده اند مراجعه کرده و اشعاری را در یادآوری روز برات قرائت می کنند.

اهالی خانه از آنچه در خانه موجود است مانند خرما، شکلات، نقل و نبات، لنگاش پخته، عناب و گردو به آنها می دهند و بدینوسیله از آنها تشکر می کنند.

665/330

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
newsroom@irna.ir

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi