شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

«چرام» سرزمین هزارویک‌شب؛ رقص شالیزارها گردشگران را می‌خواند

، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد از شمال شرقی به شهرستان بویراحمد، از جنوب به شهرستان‌های گچساران و باشت و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی  می‌شود. چرام را می‌توان به دلیل تعدد مناطق گردشگری سرزمین زیبایی‌های هزار و یک‌شب نامید. این شهرستان دارای آب و هوایی متفاوت در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 33678
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

کرونا :

«چرام» سرزمین هزارویک‌شب؛ رقص شالیزارها گردشگران را می‌خواند

، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد از شمال شرقی به شهرستان بویراحمد، از جنوب به شهرستان‌های گچساران و باشت و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی  می‌شود.

چرام را می‌توان به دلیل تعدد مناطق گردشگری سرزمین زیبایی‌های هزار و یک‌شب نامید.

این شهرستان دارای آب و هوایی متفاوت در شمال و جنوب است که این تفاوت با حرکت از  شمال این شهرستان به جنوب آن  کاملاً مشخص است.

طی فصل زمستان در شمال این شهرستان یعنی مناطق سردسیر همچون امامزاده علی(ع)، طسوج و جویخانه، برف و کولاک جریان دارد و در قسمت‌های جنوبی و مرکزی آن‌که شامل شهرهای سرفاریاب و چرام است هوا مطبوع بوده و بارش باران در نقاط مختلف آن دیده می‌شود.

شهر چرام نیز در این شهرستان دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوان است و با توجه به وجود زمین‌های حاصلخیز و شالیزارهای زیبا نظر  هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

«چرام» سرزمین هزارویک‌شب؛ رقص شالیزارها گردشگران را می‌خواند 7

 این شهرستان دارای آب‌وهوای بسیار مطبوع است و وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های فراوان و مناطق کوهستانی کم‌نظیر باعث شده که این شهرستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها و قطب‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد محسوب شود.

باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس در فاصله چهار کیلومتری از شهر چُرام مرکز شهرستان چرام قرار دارد و یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی در این شهرستان است.

این باغ با ۴۰۰۰ هزار مترمربع مساحت دگرگونی‌های فراوان را در گذر زمان به خود دیده است و امروزه با چشم‌اندازی زیبا و دل‌نشین در سایه‌سار درختان کهن‌سالش پذیرای جمع زیادی از گردشگران است.

این باغ دارای انواع درختان میوه است و درختان زینتی مانند بید مجنون و گل‌های پیچک نیز در آن یافت می‌شود.

«چرام» سرزمین هزارویک‌شب؛ رقص شالیزارها گردشگران را می‌خواند 8

از تاریخ احداث اولیه باغ اطلاعات دقیقی در دست نیست اما باغ فعلی در اوایل دوره پهلوی احداث‌شده است.

باغ چشمه بلقیس تا قبل از سال ۱۳۲۳ یک بیشه‌زار از درختان بید و زبان‌گنجشک بود و در سال ۱۳۲۳ کار احداث باغ به شکل امروزی آغاز شد، در ابتدا درختان بید و سایر علف‌ها و بوته‌های هرز ریشه‌کن شدند و سپس آب چشمه‌های موجود در باغ با لوله‌گذاری هدایت و جویبارها ساخته شدند، و پس‌ازآن  باغ سنگ‌فرش و کلکسیونی از درختان زینتی به روش‌های مختلفی تهیه و در باغ کاشته شد.

شبکه توزیع برق شازند کابلی شد
دنبال کنید

در وسط باغ گودالی وجود داشت که حین حفاری و ساخت حوض مرکزی در آن گودال بقایای حوض قدیمی پیدا شد که مربوط به معماری قدیمی آن است.

وجود آبشار مصنوعی، پل‌های شیشه‌ای و سکوهای مخصوص اسکان خانواده در این باغ همراه با آلاچیق‌هایی زیبا بر زیبایی باغ افزوده است.

سد و تنگه شراب گرو

«شراب گرو» یکی از روستاهای شهرستان چرام است.  این روستا در بخش سرفاریاب و در فاصله پنج کیلومتری شهر سرفاریاب قرار دارد.

شراب گرو نام خود را از سدی وام گرفته که بر روی رودخانه‌ای که در پایین‌دست روستا احداث‌شده است قرار دارد.

«چرام» سرزمین هزارویک‌شب؛ رقص شالیزارها گردشگران را می‌خواند 9

آب رودخانه نیز پس از عبور از این سد کشاورزی در تنگه بزرگی جریان پیداکرده و تا انتهای آن امتداد دارد و این تنگه زیبا را منطقه‌ای مناسب و زیبا برای استراحت گردشگران و مسافران ساخته است.

این تنگه دارای دره‌ای طولانی با درختان بسیار زیبا است و وجود درختان میوه متناسب با فصول مختلف بر زیبایی آن می‌افزاید.

آبشار الوان طسوج

آبشار الوان «طسوج» و مناظر زیبا و دیدنی و بکر آن‌که در پیچ‌وخم کوه خود را به درختان و گل‌ها و سبزه‌ها می‌رساند یکی از  زیباترین مکان های گردشگری است که در روستای طسوج چرام قرار دارد.

هرساله مسافران و گردشگران زیادی در فصول گرم سال این آبشار را برای گردش و دمی زندگی با طبیعت انتخاب می‌کنند.

هم‌نشینی درختان این حوالی با چشمه‌های زلال حکایتی تاریخی از دوستی درختان چنار و چشمه‌ها دارد.

«چرام» سرزمین هزارویک‌شب؛ رقص شالیزارها گردشگران را می‌خواند 10

در حوزه تاریخی روستای طسوج تاریخ خود را نیز به رخ می‌کشد. وجود قلعه تاریخی عمارت هشت و کتیبه سنگی واقع‌شده در ورودی آبشار الوان از جاذبه‌های تاریخی این روستا است.

نبود جاده دسترسی آسفالت به این روستا یکی از مشکلات دیرینه منطقه گردشگری طسوج بوده است که در چند سال اخیر تلاش خوبی در راستای رفع این مشکل صورت گرفته استنبود جاده دسترسی آسفالت به این روستا یکی از مشکلات دیرینه منطقه گردشگری طسوج بوده است که در چند سال اخیر تلاش خوبی در راستای رفع این مشکل صورت گرفته است و با بهره‌برداری از جاده دسترسی سرفاریاب به روستای سادات امامزاده علی بخش زیادی از مشکلات روستای طسوج نیز از بین رفته است.

گام بلند جوانی جمعیت و فرزندآوری در بیمارستان بی‌بی‌حکیمه گچساران
دنبال کنید

منطقه طسوج  با داشتن آب‌وهوای بسیار مطبوع و همچنین آبی گوارا و شفاف در تمام طول سال پذیرای گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور است.

 وجود باغات سیب، گردو و درختان کهن‌سال بر  زیبایی این منطقه می‌افزاید.  وجود باغ‌های زیبا و درختان  بلوط همراه با آب گوارای آبشار  در کنار سایه  چنار هر رهگذری را به‌قدری درنگ وامی‌دارد.

  چشمه سرکوته طسوج، آبشار طسوج و امامزاده گل‌بهار ازجمله مناطق گردشگری طسوج است.

باغ عمران

با حرکت از سمت شهرستان‌های گچساران و باشت به سمت شهرستان چرام در نزدیکی شهر چرام منطقه پر پتانسیل باغ عمران بیش از هر نقطه‌ای جلب‌توجه می‌کند.

این باغ در فاصله چهار کیلومتری جنوب شرقی چرام واقع‌شده و توقف در این مکان زیبا برای چند ساعت و نوشیدن استکانی چای خالی از لطف نیست.

«چرام» سرزمین هزارویک‌شب؛ رقص شالیزارها گردشگران را می‌خواند 11

تنوع درختان سردسیری و گرمسیری در این باغ با قرار گرفتن در کنار چشمه‌های متعدد این باغ زیبا هوای مطبوع و دل‌چسبی را برای گردشگران این باغ زیبا رقم می‌زند.

شهرستان چرام دارای چندین رودخانه و چشمه پر آب دیگر نیز است که «چشمه سیاه»، «چشمه برکه انار» و «رودخانه تغار» ازجمله مهم‌ترین ظرفیت‌های خدادادی و مکان‌هایی بسیار مناسب برای تفریح گردشگران و مسافران هستند.

شکوفایی ظرفیت و پتانسیل بسیار بالای شهرستان چرام در حوزه گردشگری با ایجاد زیرساخت‌ها و جذب گردشگر علاوه بر شکوفایی صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

این روزها که بهار سایه‌اش را بر سر طبیعت گسترده، زمان مناسبی است برای دمی آسودن در سایه‌سار درختی که «سکوت» موسیقی ناب هرلحظه‌اش باشد و نوای رودخانه‌ها و چشمه‌سارها آهنگ دل‌نشینی برای آرامش.

چشمه بلقیس

*تحریریه کرونا: مطلبی که می خوانید از سری مطالب نویسنده هوشمند کرونا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

منبع: مهر -کهگیلویه و بویراحمد

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi