شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کهگیلویه وبویراحمد سرزمینی بکر و چشم نواز در دل زاگرس

– گروه استان ها: در میان کوه های سر به فلک کشیده زاگرس در جنوب غربی ایران، سرزمین ناشناخته ای است که نمایشگاهی از تنوع آب و هوایی، کوه، رود، جنگل، دشت، چشمه، آبشار و گلهای دیدنی را در معرض دید گردشگران قرار می دهد. سرزمینی با ۱۶هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربع که در میان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 32934
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

کرونا :

کهگیلویه وبویراحمد سرزمینی بکر و چشم نواز در دل زاگرس

– گروه استان ها: در میان کوه های سر به فلک کشیده زاگرس در جنوب غربی ایران، سرزمین ناشناخته ای است که نمایشگاهی از تنوع آب و هوایی، کوه، رود، جنگل، دشت، چشمه، آبشار و گلهای دیدنی را در معرض دید گردشگران قرار می دهد.

سرزمینی با ۱۶هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربع که در میان استان های اصفهان، چهارمحال وبختیاری، فارس، بوشهر و خوزستان قرار گرفته و به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور شناخته شده است.

وجود دو نوع آب و هوای سردسیری وگرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد بر زیبایی آن افزوده است. در زمانی که گلهای بهاری در مناطق گرمسیری از جمله شهرستانهای کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لنده روییده اند در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا برف کوهها و دشتها را سفید پوش کرده و فاصله این دو آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعت است.

این تفاوت آب و هوا محصول تفاوت در ارتفاع است آنگونه که بلندترین نقطه در این استان قله دنا واقع در شهرستان دنا باارتفاع چهار هزار و ۴۰۹ متر و پست ترین نقطه ی آن «چره زن» در جنوب غربی شهرستان گچساران با ارتفاع  ۱۹۷ متر از سطح دریا است.

کهگیلویه وبویراحمد سرزمینی بکر و چشم نواز در دل زاگرس 6

همچنین وجود ۲۰درصد از جنگل های زاگرس در این استان، کهگیلویه و بویراحمد را به نگین سبز جنوب بدل کرده به طوریکه جنگل های بلوط دنا و بویراحمد با جنگلهای شمال تنه به تنه می زند.

در کنار این زیبایی ها، اماکن بازمانده از دوران باستان و پس از اسلام نیز حکایت از تاریخ کهن این سرزمین دارد. قبرستان لما، پل پاتاوه، پل بریم، بلاد شاپور، چارطاقی خیرآباد و .. همه و همه این سرزمین را با تاریخ کهن ایران پیوند می زنند.

خون تازه در رگ‌ پروژه‌های بهداشت و درمان گچساران/ نظارت مستمر مدیریت جدید بر پروژه‌ها
دنبال کنید

همچنین این استان یکی از اصلی ترین مکانهای زیست عشایر ایران است که شیوه های زندگی جذاب آنها و تعامل زیبایشان با طبیعت یکی از زیباترین و کمیاب ترین جلوه های گردشگری ایران را رقم زده است.

زندگی ساده و بی آلایش با فرهنگهایی که از گذشته های دور این سرزمین به ارث رسیده فرصت خوبی را برای مردم شناسان و جامعه شناسان پدید آورده تا زوایای ناپیدای فرهنگی و اجتماعی عشایر را مورد کاوش قرار دهند.

یاسوج

شهر یاسوج به دلیل جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است.

کهگیلویه وبویراحمد سرزمینی بکر و چشم نواز در دل زاگرس 7

این شهر با زیباییهای چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنای شرقی قرار گرفته و به واسطه این زیباییها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

گرداگرد این شهر را رودهای خروشان بشار و مهریان و کوه های سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگل های بلوط و بنه فرا گرفته است به طوری که برخی این منطقه را شمال جنوب می نامند.

سی سخت

از میان جنگل های هزار ساله بلوط و سینه کش کوه پایه های سترگ زاگرس جنوبی که می گذری به سی سخت می رسی که چون نگینی سبز، سر بر دامن سپید دنا نهاده و آرمیده است.

آنجا که کوه ها پشت در پشت هم ایستاده و بلوط های هزار ساله زاگرس قد برافراشته اند، چشمه ها می جوشند و رودها می خروشند، شهر سی سخت با طبیعت رازگونه خودنمایی می کند.

کهگیلویه وبویراحمد سرزمینی بکر و چشم نواز در دل زاگرس 8

شهری در ۳۵کیلومتری شمال غربی یاسوج که نام آن برگرفته ازنام سی پهلوان نامی کی خسرو کیانی و کشته شدن آنان در محلی بنام گردنه بیژن در دل قلل دناست.

دارا بودن کدپستی برای کلیه دامداری و مرغداریها الزامی است
دنبال کنید

گچساران

شهر نفت خیز گچساران با تولید سالانه ۲۵ درصد نفت وگاز کشور به عنوان بام نفت ایران شناخته شده و به دلیل نزدیکی به بنادر گناوه و دیلم، در مسیر ترانزیتی خلیج فارس به مرکز کشور قرار گرفته است.

این شهرستان دارای اماکن زیارتی و سیاحتی فراوانی است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی هستند.

دهدشت

دهدشت نیز از دیگر شهر های مهم استان بوده که دارای بافت تاریخی بنام بلاد شاپور است. این محدوده تاریخی که در کنار شهر جدید دهدشت قرار دارد و آن را بلاد شاپور نیز می نامند، با وسعت ۴۰ هکتار، قدمت تاریخی آن دستکم به دوران صفویه بر می گردد.

کهگیلویه وبویراحمد سرزمینی بکر و چشم نواز در دل زاگرس 9

این شهر که روزگاری پر رونق را پشت سر گذاشته دارای برج و بارو و ارگ بوده که هم اکنون بخشهایی از آن باقی مانده است. نگاهی به جغرافیای محل نشان می دهد که این شهر به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و نیزنزدیکی به شهر ارجان یا بهبهان کنونی نقش موثری در تجارت آن زمان ایفا می کرده است.

شهر دارای آب و هوای گرمسیری است و معماری آن نیز از معماری عصر صفوی الهام گرفته است.

در دیگر شهرستانهای کهگیلویه و بویراحمد هم اماکن تاریخی و مناظر زیبایی وجود دارد که می توان به نقوش برجسته تنگ سروک در شهرستان بهمئی و چشمه بلقیس در شهرستان چرام اشاره کرد.

گردشگری یاسوج

*تحریریه کرونا: مطلبی که می خوانید از سری مطالب نویسنده هوشمند کرونا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

منبع: مهر -کهگیلویه و بویراحمد

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi