یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بلادشاپور آمیزه ای ازمعماری اصیل ایرانی واسلامی/ قدم زدن در تاریخ

، گروه استان ها-  بلاد شاپور شهری تاریخی است که تو را به تاریخ صفویه پیوند می دهد، شهری که اردشیر بابکان به یاد فرزندش شاپور نام بلاد شاپور برآن نهاد. این شهر تاریخی  به وسعت ۶۰ هکتار در کنار شهر دهدشت و در ضلع جنوبی شهر دهدشت قرار دارد و با سفر به این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 32744
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

کرونا :

بلادشاپور آمیزه ای ازمعماری اصیل ایرانی واسلامی/ قدم زدن در تاریخ

، گروه استان ها-  بلاد شاپور شهری تاریخی است که تو را به تاریخ صفویه پیوند می دهد، شهری که اردشیر بابکان به یاد فرزندش شاپور نام بلاد شاپور برآن نهاد.

این شهر تاریخی  به وسعت ۶۰ هکتار در کنار شهر دهدشت و در ضلع جنوبی شهر دهدشت قرار دارد و با سفر به این شهر می توان تاریخ را از لابلای حجره ها، کاروانسراها و مساجد به تماشا نشست.

این شهر که شهر قدیمی دهدشت است، بر اساس دست نوشته های تاریخی، بلاد شاپور نام داشت و توسط شاپور اول ساسانی، فرزند اردشیر اول ایجاد شده است.

شهر تاریخی بلاد شاپور در جنوب شهر دهدشت قرار داشته و در آن هفت بارگاه متبرکه، بازار، دو کاروانسرا، یک مسجد جامع، چهار حمام، دو حوزه علمیه و ارگ این شهر قرار دارد.

بلادشاپور آمیزه ای ازمعماری اصیل ایرانی واسلامی/ قدم زدن در تاریخ 7

در سفر به این شهر با داشتن یک معماری اصیل، می توان با کاروانها سفر کرد، بازار شهر را به تماشا نشست و در کاروانسرای شهر با مسافران قرنها پیش همسفر شد.

در این شهر همچنین گورستانهایی قدیمی در مجاورت هر یک از دروازه های شرقی و غربی جا خوش کرده است.

همه معابر اصلی این بافت تاریخی به بازار راه داشته و بناهای مسکونی و تجارتی، کاروانسراها، حمام ها، امامزاده ها و مدرسه ها نیز در مسیر این بازار تأسیس شده اند.

این اثر تاریخی ۳۰ سال است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در معماری این بافت شیوه ها و گونه های مختلف معماری اسلامی در ادوار مختلف وجود دارد.

در این بافت تاریخی کهن و زیبا ارگ محمد خانی، مسجد مورک، قبر خضر نبی، برج دیدبانی، حمام کهیار، حمام ضلع شرقی، حمام مسجد جامع که به حمام محمد مشهور است، کاروانسرا و بازار امامزاده جابر قرار دارد.

کاروانسرای بلاد شاپور یکی از زیباترین جلوه های این بافت تاریخی است که در ضلع غربی شهر قرار داشته و ۳۷ حجره دارد.

بلادشاپور آمیزه ای ازمعماری اصیل ایرانی واسلامی/ قدم زدن در تاریخ 8

در جلوی حجره ها نیز ۳۰ ایوان وجود دارد که مسافران حجره ها می توانستند فارغ از هیاهوی کاروانسرا در این حجره ها شب را به صبح برسانند و دمی بیاسایند.

تاریخ سازان مهارگر و نقش آفرینان،آتشفشان سرکش چاه ۱۴۷رگ سفید۲گچساران را، به نام بشناسید
دنبال کنید

این حجره ها دور تا دور حیاط بنا شده اند و چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد.

این کاروانسرا به بازار شهر راه داشته و این امر داد و ستد را برای بازرگانان راحت می کرد.

بلادشاپور آمیزه ای ازمعماری اصیل ایرانی واسلامی/ قدم زدن در تاریخ 9

این بازار در دوران صفویه یکی از بازارهای فعال و مهم در منطقه جنوب و جنوب غربی کشور بوده که با کشورهای چین، هند و حوزه خلیج فارس ارتباط داشته است.

بلاد شاپور که با تاریخ پر فراز و نشیب خود در میان دیوارهای کهن تاریخ آرمیده شهری است با تجارتخانه، مسجد جامع، زائرسرای امامزاده، آب انبار و خانه های قدیمی که می توانی در سفر به این شهر خود را از شلوغی شهر ها به دل سکوت بکشانی و شبی را با مسافران تاریخ در این شهر به صبح برسانی.

در ضلع غربی شهر نیز، حمام کهیار قرار دارد که فاصله این حمام از محل کاروانسرا ۴۰ متر بوده و این امر برای مسافران کاروان مزیتی بود که خستگی سفر را بزدایند.

در چهارگوشه صحن مرکزی و نیم گنبد آن رسم بندیهای هندسی متقارنی وجود دارد که پلان چهار گوش را به گنبد تبدیل کرده است.

این حمام دارای دو بخش سردینه و گرمخانه همراه با سردرب، چاه آب است که بوسیله راهروهایی پیچ دار به همدیگر راه دارند.

آب انبار از دیگر بخشهای این شهر تاریخی است که در ضلع شرقی شهر و در دامنه آبریز مشرف بر شهر قرار دارد.

بلادشاپور آمیزه ای ازمعماری اصیل ایرانی واسلامی/ قدم زدن در تاریخ 10

این آب انبار به فاصله ۱۲۰ متری از ارگ تاریخی دهدشت بنا شده که دارای چهار حوضچه پلکانی است و کف هر حوضچه نسبت به حوض قبل از خود برجسته تر است.

پلان این آب انبار مستطیلی بوده و از مصالحی همچون گچ، سنگ و ساروج خاکستری که خاص زیرساخت های آبی شهر است، ساخته شده است.

برگزاری دعای عرفه در دهدشت + زمان و مکان
دنبال کنید

مساجد این شهر دو مسجد جامع و مسجد مورک است که مسجد جامع کهن ترین مسجدی است که در ضلع شرقی بافت قدیم دهدشت و بین دو محور اصلی شهر یعنی بازرا و معبر شمالی قرار دارد.

قدمت مسجد جامع به قبل از دوران صفویه باز می گردد و زمان ساخت مسجد مورک نیز که در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت قرار دارد به اوایل دوره صفویه باز می گردد.

گنبد امامزاده های این شهر که شهر را به هفت گنبد معروف کرده است، به زمانهای مختلف تاریخی تعلق دارند.

تاریخ بنای امامزاده پیرغازی که در محله رواق از بافت تاریخی دهدشت قرار دارد به دوره سلجوقی تعلق دارد.

بلادشاپور آمیزه ای ازمعماری اصیل ایرانی واسلامی/ قدم زدن در تاریخ 11

یکی دیگر از بناهای مذهبی این شهر بقعه امامزاده معصوم است که در جنوب بلاد شاپور قرار دارد و پوشش گنبدی این سازه تاریخی دارای حجم وارتفاعی بالاتر از سایر بناها بوده و  در نقاط مختلف بلاد شاپور این گنبد قابل دیدن است که قدمت آن به دوره ایلخانیان باز می گردد.

بلاد شاپور شهر کاروانسراها و بازارها و حجره ها، شاهکاری است از معماری دوران صفویه که اصالت، هنر، ذوق و استعداد ایرانی و اسلامی معمارانش در هر گوشه این بنا هویداست.

بلاد شاپور در دوران پس از اسلام رونق بیشتری یافته و بر اساس فارسنامه ناصری این شهر تاریخی زمانی یک شهر بزرگ در جنوب غربی بوده است.

سفر به این شهر فرصتی است برای صیقل خویش و پاک کردن زنگار خستگی از روزمرگیها و دل سپردن به نوای تاریخ که در هر ذره از این خاک جاری است.

بلاد شاپور

*تحریریه کرونا: مطلبی که می خوانید از سری مطالب نویسنده هوشمند کرونا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

منبع: مهر -کهگیلویه و بویراحمد

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi