جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر محمد علی همتی ؛ معاون درمان سازمان تامین اجتماعی

امروزه تغییرات سریع محیطی حیات بسیاری از سازمان ها را تهدید می کنـد. نوسانات شرایط اقتصادی ، ظهور رسـانه هـای جدیـد، پیشرفت فنـاوری اطلاعـات ، پیدایش استانداردهای جهانی و …… تغییرات تأثیرگذار محیطی هستند که در سازمان های امروزی وجود دارند. ازسویی دیگر سازمان ها برای حفظ حیات خود دراین عرصه مالامال ازرقابت های آشکار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 29542
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸

امروزه تغییرات سریع محیطی حیات بسیاری از سازمان ها را تهدید می کنـد. نوسانات شرایط اقتصادی ، ظهور رسـانه هـای جدیـد، پیشرفت فنـاوری اطلاعـات ، پیدایش استانداردهای جهانی و …… تغییرات تأثیرگذار محیطی هستند که در سازمان های امروزی وجود دارند. ازسویی دیگر سازمان ها برای حفظ حیات خود دراین عرصه مالامال ازرقابت های آشکار وپنهان، بایدازویژگی هایی چون : مشتری گرایی ، کارآیی، درآمد، انعطاف پذیری و بهبود مستمر برخوردار باشند ، از همین رو برای دست یابی به این ویژگی هاو همچنین کسب موفقیتی پایدار تاکید و توجه برمنابع انسانی نقش مهم وکلیدی را ایفا می کند و باید توانمندسازی کارکنان بعنوان مهم ترین مسئله سازمان ها درنظرگرفته شود ، چراکه این کارکنان هستند که عاملین هرنوع تغییر، تحول وبهبود می باشند .
درحقیقت توانمندسازی یک فن آوری موثروپیشگام است که هم برای سازمان ها مزیت راهبردی به وجودمی آورد و هم برای کارکنان فرصت می آفریند . بی شک تغییردرساختارسازمانی و مجهز بودن به نیروی انسانی توانمند درهرسازمانی یک اصل حیاتی بوده و ازنشانه های بهره وری درآن مجموعه خواهدبود. باتوجه به این که موفقیت هربرنامه تاحدود زیادی به شرایط ومقتضیات و اجرای صحیح آنهابستگی دارد، بنابراین لازم است سازمان ها ساز وکارهای مناسبی را برای توانمندسازی نیروی انسانی شناسایی وکلیه امکانات خودرابرای آن مهیا نمایند.
علل گرایش سازما ن ها به توانمندسازی :
محرک‌ های متعددی سازمان‌ها را بر توانمندسازی کارکنانشان ترغیب می نمایند. مهمترین محرک‌ ها عبارتند از:
الف .ایجاد تحول درسازمان
ب. بهره وری
ج. امنیت شغلی
همچنین عواملی که می توانند موجب توانمندی منابع انسانی گردند ، عبارتنداز:
توان ذهنی – توان جسمی – دانش – مهارت – انگیزه
ازسویی دیگربه منظور توانمندسازى کارکنان در سازمان به بستر سازى اولیه و مناسب در محیط سازمان نیزنیاز است. در سازمان هایى که عوامل تأثیرگذار در توانمندسازى به طور کامل و صحیح اجرا مى شوند، می توان اطمینان داشت که بهترین استفاده از نیروى انسانى بعمل آمده و در نتیجه سازمان بیشترین بهره ورى را خواهد داشت.
دراین راستا پیشنهادات و راهکارهایی که می توانند دراجراى این عوامل مورداستفاده مدیران قراربگیرند عبارتنداز:
– اعتمادسازی
– واگذاری اختیار
– اجراى نظام پیشنهادات در سازمان
–  تشکیل گروه هاى کارى توانمند
– ایجاد و به کارگیرى سیستم مناسب ارزیابى عملکرد
– قدرشناسی وایجاد امکانات انگیزشى
–  تشویق به ایجاد محیط کاری خلاق
– گسترش رشد حرفه ای واستفاده ازبرنامه های آموزشی به روز
– و ……
بدین ترتیب توانمندسازی منابع انسانی به معنای آزادکردن نیروهای درونی کارکنان و فراهم کردن بسترها و ایجاد فرصت هابرای شکوفایی استعدادها ، توانایی ها وشایستگی های افراد می باشد. درنتیجه سازمانی با نیروی انسانی توانمند ، "سازمانی اثربخش ، پربازده وباکارکنانی کارآمدو ماهراست" ، به نحوی‌که در آن افراد ضمن کنترل خود؛ آمادگی پذیرش مسئولیت های بیشتری را نیز دارا هستند. توانمندسازی در کارکنان شرایطی را ایجاد می‌کند که آنان زندگی کاری خود را نیزدر پرتو آن کنترل کرده و به رشد کافی برای پذیرش مسئولیت های بیشتر در آینده دست می یابند.
بـر همـین اسـاس مدیران و سرپرستان باید تمهیدات مناسبی به منظور به کـارگیری توانایی هـای جسـمی و ذهنـی، مهارت ها و دانش لازم کارکنان و ایجاد انگیزه در آنها بیندیشند و زمینه های کاری مناسب برای آنان فراهم آورند تا در این صورت شاهد توانمندسازی منابع انسانی درسازمان باشیم.

روز جهانی معلولین با شرکت ۴ از ۳۰ مسئول دعوت شده برگزار شد
دنبال کنید

وبطورخلاصه :

"تواناسازی جادونیست .
بلکه عبارت است
ازچندمرحله ساده
وبردباری واستقامت زیاد."

ودرسالی که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری باعنوان" اقتصادمقاومتی ،اقدام وعمل" نامگذاری شده است،
مادربخش درمان سازمان تامین اجتماعی باتاکید ودقت نظربرسخنان رهبرکبیرانقلاب وهمچنین نگاه براستراتژی های سازمانی ، نوع حرکت مجموعه را طراحی نمودیم ، و باتوجه به این که پذیرش مسئولیت در سیستم بهداشتی درمانی امری مهم وایثارگرانه است تلاش لازم بعمل آمد حق این مسئولیت را به خوبی ادا کرده ، وهدف و عامل تحول که انسان ها می باشند را در قلب تغییرات درنظرگیریم . همچنین با نگاهی هوشمندانه وبا بهره گیری ازاندیشه هایی نو به جهت استفاده ازتمام پتانسیل مجموعه وتوانمندسازی ایشان درراستای ارتقاء بهره وری سازمانی وارائه بهترین خدمات درمانی درسراسرمیهن اسلامی کوشا باشیم .

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi