جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

یوز ایرانی در سراشیبی تند انقراض

نمایندگان مجلس هشدار دادند؛ یوز ایرانی در سراشیبی تند انقراض سرویس اجتماعی نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر لزوم ایجاد زیستگاه های حفاظت شده برای گونه های نادر جانوری بر این باورند احیای نسل یوز ایرانی نیازمند طراحی برنامه‌ای استراتژیک و اصولی و همچنین اختصاص اعتبار لازم است. جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 27196
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰

کرونا :

یوز ایرانی در سراشیبی تند انقراض
نمایندگان مجلس هشدار دادند؛

یوز ایرانی در سراشیبی تند انقراض

سرویس اجتماعی
نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر لزوم ایجاد زیستگاه های حفاظت شده برای گونه های نادر جانوری بر این باورند احیای نسل یوز ایرانی نیازمند طراحی برنامه‌ای استراتژیک و اصولی و همچنین اختصاص اعتبار لازم است.

جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴

یوز ایرانی در سراشیبی تند انقراض

خبرگزاری خانه ملت- گروه اجتماعی- گلزری فرخنده بخش؛  این روزها از پیراهن ملی پوشان تا سازمان های مردم نهاد، دوستداران محیط زیست، مسئولان حوزه محیط زیست، همه جا نام یوز ایرانی را مطرح و خطر انقراض آن را گوشزد می کنند زیرا این گونه جانوری بخشی از گنجینه ارزشمند و افتخار حیات وحش  در این سرزمین است که  در حال نابودی بوده و بدون آن کتابخانه تنوع زیستی و گنجینه حیات ایران دچار یک نقصان بزرگ خواهد شد.

 کشور ایران زیستگاه ۱۰ گربه سان جهان بوده که متاسفانه این تعداد به هشت گربه سان کاهش پیدا کرده و دوگربه سان مهم، یکی شیر ایرانی (۷۴سال پیش ) و دیگری ببرهیرکانی (۵۸ سال پیش ) از این کشور رخت بربسته و منقرض شده اند.

و اما اینک سومین گربه سان زیبای ایران که در آستانه انقراض قرار دارد ولی همچنان ایستادگی می کند یوزپلنگ آسیایی است که بیم آن می رود برای همیشه نه تنها ایران بلکه جهان را ترک و به عنوان دومین گربه سان در خطر انقراض، کره خاکی را زودتر از پلنگ آمور ( اولین گربه سان در معرض انقراض جهان ) از وجود خود محروم کند.

 ۷۷سال پیش جمعیت یوز در کشور ۴۰۰ قلاده پیش بینی می شد و حدود ۴۰ سال پیش ۲۰۰تا۳۰۰قلاده، که در نهایت حدود ۲۵سال پیش به ۱۰۰قلاده کاهش یافت، از آن زمان تا کنون با توجه به شرایط، منابع مختلف و برآوردهای مطرح شده دائما آماری بین ۴۰تا حداکثر ۱۲۴ یوز را در کشورمان داشته ایم که امروزه این تعداد بدون هیچگونه اعلام رسمی به طور قطع کمتر از برآوردهای قبلی است.

 با این شرایط بحرانی برای حیات یوزها، در ایران از ۱۵ سال پیش تاکنون ۲۸ قلاده از آنها را فقط به طور مستند شده توسط عوامل انسانی از دست داده ایم بدین ترتیب می توان گفت بیش از ۳۰درصد یوزهای کشور را به دست خودمان به قتل رسانده ایم، همچنین  در طی ۱۲سال اخیر ۱۶ یوز را هم بر اثر تصادفات جاده ای از دست داده ایم.

طی هفته های اخیر هم خبری مبنی بر وجود تنها دو یوز ماده و انقراض نسل این گونه نادر جانوری تا پایان سال ۹۵ در برخی نشریات منتشر شد که تمامی دوستداران محیط زیست را در بهت و ماتم فرو برد البته هر چند صحت این خبر از سوی مسئولان ذی ربط تایید نشد ولی طبق اظهارات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وضعیت این گونه در شرایط بحرانی قرار دارد به گونه ای که تعداد یوزهای موجود در کشور را  کمتر از ۱۰۰ قلاده دانسته اند.

طبق اظهارات هومن جوکار؛ مدیرپروژه حفاظت از این گونه نادر جانوری، صرف نظر از اینکه چه تعداد یوزپلنگ ماده در کشور داریم چه این عدد ۲ قلاده باشد و چه ۲۰، در بحرانی که یوزپلنگ ایرانی با آن روبروست، چندان تفاوتی نخواهد کرد.

از این رو نمایندگان تاکید دارند اگر به صورت جدی این گونه جانوری در معرض انقراض مورد حفاظت قرار نگیرد نسل آن همانند شیرخوزستان و ببرمازندان منقرض و بر اکوسیستم و تنوع زیستی کشور ضربه بزرگی وارد خواهد شد.

 

شاعری: سرنوشت شیرخوزستان و ببر مازندران در انتظار یوز ایرانی/ آمادگی مجلس در تخصیص اعتبار برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

علی محمد شاعری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با هشدار نسبت به انقراض نسل یوز ایرانی، گفت: این گونه نادر جانوری از جمله ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می ‌شود که اگر به صورت جدی مورد حفاظت قرار نگیرد نسل آن همانند شیرخوزستان و ببرمازندان منقرض و بر اکوسیستم و تنوع زیستی کشور ضربه بزرگی وارد خواهد شد.

فراخوان شرکت درمسابقات فوتسال
دنبال کنید
محمد علی شاعری ۳۴۰۶۷۵۶/۷/۲۰۱۶ ۳:۲۹:۴۰ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606102404278484_Thum.jpg

محمد علی شاعری

 

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید طرح حفاظت از یوز ایرانی را در تمامی زیستگاه های کشور عملیاتی و اجرایی کند، یادآور شد: زیستگاه این گونه باید به طور کامل قرق و تحت کنترل و حفاظت شدید قرار گرفته و به هیچ عنوان نباید اجازه داد حفاظت از آن به گونه ای پیش رود که در معرض تهاجم، تهدید و تعدی شکارچیان و افراد سودجو قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تعداد یوزپلنگ های موجود در کشور را کمتر از ۱۰۰ قلاده دانست و بر لزوم ایمن کردن عبور و مرور این گونه در معرض انقراض تاکیدکرد و گفت: محل عبور و مرور این گونه باید تحت پایش و نظارت شدید قرار گرفته و از ورود آن به جاده های پرترافیک جلوگیری شود زیرا تردد وسایل نقلیه در مناطق حفاظت شده و زیستگاه های این گونه باعث شده هر ساله شاهد تلفات این گونه در معرض انقراض در کشور باشیم.

شاعری با تاکید بر اینکه مجلس  آمادگی لازم برای تخصیص اعتبار در راستای حفاظت از یوز ایرانی را دارد، تصریح کرد: باید از تجارب دیگر کشورها و سازمان های بین المللی برای حفاظت از این گونه استفاده کرد تا نام آن از لیست گونه های در معرض تهدید خارج شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا وگلوگاه در مجلس دهم، در مورد اعلام خبری مبنی بر وجود تنها دو یوز ماده در کشور، گفت: مرجع این گونه آمارها سازمان حفاظت محیط زیست است از این رو این دستگاه  به هیچ وجه  آن را تایید نمی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سرشماری یوز ایرانی باید هر ساله مورد توجه قرار گرفته و  با دقت کامل انجام شود.

 

حسین زاده: انفعال سازمان محیط زیست در پروژه حفاظت از یوز ایرانی/ دولت آیین نامه اجرایی حفاظت از این گونه را تدوین کند

عبدالکریم حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن هشدار نسبت به خطر انقراض یوز ایرانی، گفت: از جمله حوزه هایی که حساسیت زایی می تواند مناسب، کارآمد و موثر باشد حوزه های زیست محیطی به ویژه در رابطه با گونه‌های در معرض انقراض است زیرا این حساسیت زایی می تواند تلاش موثری را از سوی شهروندان و دستگاه های ذی ربط برای حفظ و بقای نسل گونه های در معرض انقراض در پی داشته باشد.

عبدالکریم حسین زاده ۳۴۰۶۷۵۶/۲۵/۲۰۱۶ ۱:۴۳:۴۶ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606104203268003_Thum.jpg

عبدالکریم حسین زاده

عبدالکریم حسین زاده ۳۴۰۶۷۵۷/۴/۲۰۱۶ ۳:۵۳:۵۴ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/07/201607104477410620_Thum.jpgعبدالکریم حسین زاده

 

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حساسیت زایی در حوزه محیط زیست به پایداری اکوسیستم زیست محیطی  کمک می‌کند، یادآور شد: جلوگیری از خطر انقراض یوز ایرانی نیازمند عزم ملی است زیرا در حال حاضر اهمیت گونه های نادر جدی گرفته نشده، به راحتی از کنار آن گذشته و آن را موضوعی عادی تلقی می کنیم.

وی بر لزوم توجه به ارزش حیات وحش به ویژه گونه‌های در حال انقراض تاکید کرد و افزود: باید اختصاص منابع و حوزه تقنینی در رابطه با حفاظت از گونه های نادری جانوری جدی گرفته شود زیرا هزینه کردن در این زمینه هدررفت منابع نیست بلکه سرمایه گذاری است که از این طریق می توان محیط زیست کشور را به صورت پایدار حفظ کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم طراحی برنامه استراتژیک برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، گفت: در واقع این برنامه می تواند راهبردی و سیاست گذاری باشد یعنی بحث منابع مالی برای حفاظت از یوز ایرانی شرط قضیه است ولی موضوعاتی مانند فرهنگ سازی، سیاست گذاری و تدوین برنامه های راهبردی هم در حفاظت از یوز ایرانی موثر است از این رو  حفاظت از یوزایرانی باید برنامه محور باشد.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار درمجلس دهم، بر لزوم برنامه ریزی مدون و قوی از سوی دولت برای حفاظت از یوز ایرانی تاکید کرد و ادامه داد: دولت باید آیین نامه اجرایی حفاظت از یوز ایرانی را تدوین و طراحی نماید تا مجلس مساله منابع و بودجه آن را پیگیری کند.

حسین زاده در رابطه با عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از یوز ایرانی، تصریح کرد: عملکرد هر سازمانی بسته به محدودیت ها و اختیارات آن سازمان است هر چند تمامی عملکردها را می توان نسبی سنجید اما معتقد هستم این دستگاه در جهت حفاظت از گونه های نادر می توانست بهتر و پویاتر عمل کند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید از فضای راهبری و غیراجرایی بودن خارج و به سمت فضای کاملا اجرایی تغییر جهت دهد، یادآور شد: در حوزه محیط زیست چیزی که حائز اهمیت است و حرف اول را چه در حوزه تخریب و چه در بازسازی می زند موضوع مداخلات است زیرا زمانی که در مقابل موضوعاتی از این دست قرار می گیریم بدون تردید باید عکس العمل نشان داده و نسبت به بهبود وضعیت موجود وارد عمل شویم.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، افزود: از این رو معتقد هستم موضوعاتی مانند مداخله گر بودن، حساس بودن، عمل گرا بودن و بلافاصله عکس العمل نشان دادن باید برای حفاظت از گونه های نادر جانوری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

 

دلخوش: لزوم ایجاد زیستگاه‌های حفاظت شده برای حمایت از یوز ایرانی/ با مطالعات دقیق تعداد یوزها برآورد شود

سید کاظم دلخوش اباتری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره نگرانی‌ها از کاهش آمار یوزهای ایرانی و خطر انقراض این گونه نادر، گفت: برای اعلام آمار دقیق یوزهای موجود در کشور باید مطالعات جامعی در سراسر کشور صورت گیرد.

کاظم دلخوش اباتری ۳۴۰۶۷۵۷/۱۰/۲۰۱۶ ۲:۱۶:۲۵ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/07/201607109023567171_Thum.jpgکاظم دلخوش اباتری

کاظم دلخوش اباتری

 

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از گونه‌های حیات وحش در معرض خطر انقراض جدی قرار دارند، یادآور شد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و مردم می‌توان مشابه نسل گونه‌های در حال انقراض را از  کشورهایی که آب و هوای مشابه ایران دارند به کشور وارد کرده و در راستای جلوگیری از تهدید نسل گونه های در حال انقراض بکوشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم،  ادامه داد: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی تمامی کشورهای دنیا در جهت حمایت از گونه های در حال انقراض اما عوامل مختلفی، نسل برخی از حیات وحش دنیا را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

دلخوش اباتری افزود: البته در این راستا حمایت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط کشور نسبت به گذشته از حیات وحش مخصوصا گونه‌های در حال انقراض بیشتر شده به گونه ای که در مقابل افرادی که به محیط زیست کشور تعدی و تجاوز می‌کنند با قاطعیت ایستادگی می‌کنند بنابراین این هماهنگی نشانه این است که هم دستگاه‌های ذی‌ربط و هم مردم به خوبی ارزش محیط زیست و حیات وحش کشور را درک کرده‌اند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس دهم، عواملی مانند تغییر نوع آب و هوا، نوع تغذیه، آسیب زدن برخی افراد ناآگاه به گونه های در حال انقراض، عدم توجه دستگاه های ذی ربط در زمان مناسب برای حمایت از این گونه‌های ارزشمند را در تهدید نسل گونه های نادر و در معرض انقراض کشور دخیل دانست.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، بر لزوم ایجاد زیستگاه‌های حفاظت شده برای حفاظت از گونه های در حال انقراض تاکید کرد وگفت: برای جلوگیری از انقراض گونه های نادر جانوری باید این گونه‌ها در زیستگاه های حفاظت شده مورد حفاظت شدید قرار گیرند./

پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi