جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کره زمین متعلق به ما است! / از کی دچار این توهم شدیم؟!

انسان قرن بیست و یکم چنان گرفتار دنیای ماشینی خود شده است که اغلب فراموش می کند موجودات زنده دیگری هم روی این کره خاکی زندگی می کنند. ما دوست نداریم فکر کنیم که بخشی از حیات کره زمین هستیم بلکه بیشتر معتقدیم کره زمین متعلق به ما است! در نتیجه هر چه بر روی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 27162
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷

کرونا :

کره زمین متعلق به ما است! /  از کی دچار این توهم شدیم؟!

انسان قرن بیست و یکم چنان گرفتار دنیای ماشینی خود شده است که اغلب فراموش می کند موجودات زنده دیگری هم روی این کره خاکی زندگی می کنند.

ما دوست نداریم فکر کنیم که بخشی از حیات کره زمین هستیم بلکه بیشتر معتقدیم کره زمین متعلق به ما است! در نتیجه هر چه بر روی این کره خاکی است زمانی اهمیت پیدا می کند که به ما مربوط شود یعنی با سود و زیان دنیای آدم ها در ارتباط باشد. اینکه ما از کی دچار این توهم شدیم خیلی روشن نیست.

اما روشن است که تنها طی پنجاه سال اخیر دخالت دست بشری چنان تعادل طبیعی کره زمین را به هم زده است که حتی لایه ازن، حافظ کره زمین با چندین میلیارد سال قدمت سوراخ شده است!!

زندگی بر روی این کره خاکی یک اکوسیستم بزرگ است. یعنی یک رابطه زنجیره وار بین همه موجودات زنده، از کوچکترین گیاهان اعماق دریاها تا بزرگترین جانوران خشکی. هر جاندار یک حلقه از این زنجیره است. به سادگی نمی توان گفت که کدام حلقه اهمیت بیشتری دارد. حذف هر کدام از این حلقه ها به کل سیستم آسیب می زند و این آسیب به معنای به هم خوردن تعادل زندگی بر روی کره زمین است. تا چند دهه قبل تغییرات اکوسیستمی کره زمین حالت خودتنظیمی داشت. یعنی کم یا زیاد شدن جمعیت یک گونه گیاهی یا جانوری بسته به شرایط طبیعی یا زیست محیطی بود. اما طی نیم قرن اخیر با دخالت دست بشری این سیستم به شدت دچار آسیب شده است.

حسن پور معاون فرمانداری لنده : حوادث طبیعی بخش جدایی ناپذیر رفتار طبیعت است .
دنبال کنید

از بین رفتن گونه های مختلف جانوری به علت آلودگی های صنعتی، تخریب جنگل ها و محیط های زیست طبیعی به منظور استفاده های صنعتی و یا رشد زندگی شهرنشینی یا شکار بی رویه و کنترل نشده گونه های خاص جانوری نسل بسیاری از جانوران را یا به کلی منقرض کرده است یا آنها را در خطر نابودی قرار داده است.

حال سوال اینجاست متولیان حفط منابع طبیعی چه کسانی هستند؟

چه کارهایی برای این رویه رو به رشد نابودی طبیعت انجام داده اند؟

برنامه های آینده ی این مسئولین برای حداقل چهار ساله ی پیش رو چیست؟

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس پنجشنبه , 18 شهریور 1395 - 20:51

تپه توی تصویر چه قشنگه آدمو یاد پارک دوستی خودمون میندازه فقط چندتا ژنراتور بادی کم داره

logo-samandehi