جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش و پرورش باید منطبق بر قابلیت ها و نیازهای کشور باشد/ هزینه در آموزش و پرورش ، سرمایه گذاری برای آینده است/ اسلام دین انزوا نیست؛ دین ارتباط است / مبنای تعامل با دنیا اصول و منافع جمهوری اسلامی است/ نسل جوان نیازمند هدایت و آموزش در حوزه ارتباطات است؛ با ممنوعیت و فیلترینگ مشکلات حل نمی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم اختتامیه سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با شعار «آموزش و پرورش کانون خلق دنیای آینده»، اظهارداشت: خادمان فرهنگ،‌علم و دانش کشور امید امروز و آینده ملت ایران هستند.   رشد و پیشرفت از مدرسه آغاز می شود دکتر روحانی با اشاره به

اختصاصی کرونا

کد خبر : 26367
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴

کرونا :

آموزش و پرورش باید منطبق بر قابلیت ها و نیازهای کشور باشد/ هزینه در آموزش و پرورش ، سرمایه گذاری برای آینده است/ اسلام دین انزوا نیست؛ دین ارتباط است / مبنای تعامل با دنیا اصول و منافع جمهوری اسلامی است/ نسل جوان نیازمند هدایت و آموزش در حوزه ارتباطات است؛ با ممنوعیت و فیلترینگ مشکلات حل نمی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم اختتامیه سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با شعار «آموزش و پرورش کانون خلق دنیای آینده»، اظهارداشت: خادمان فرهنگ،‌علم و دانش کشور امید امروز و آینده ملت ایران هستند.

 

  • رشد و پیشرفت از مدرسه آغاز می شود

دکتر روحانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و همه تلاشگران در این عرصه مسئولیت تأثیرگذار و سرنوشت‌سازی برای امروز و فردای جامعه ما بر دوش دارند، گفت: ‌توسعه و پیشرفت کشور بی‌تردید از مدرسه آغاز می‌شود و مدرسه پایه‌ای است که دانش آموزان را به عنوان سرمایه عظیم انسانی، برای تلاش در مسیر توسعه کشور آماده می‌کند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در بوجود آمدن سرمایه‌های انسانی، اجتماعی، فرهنگی و علمی، نقش بسیار تأثیرگذاری دارد، افزود: زمانی که سخن از آموزش و پرورش به میان می‌آید، آموزش عالی هم در کنار آن دیده می‌شود، البته در بسیاری از کشورها، آموزش و پرورش و آموزش عالی در یک مجموعه قرار دارند، اما از گذشته در ایران از یکدیگر تفکیک شدند و هنوز نیز دو وزارتخانه متکفل این بار مسئولیت هستند که البته در آینده می‌توان درباره تجمیع یا تفکیک آنها بررسی و برنامه‌ریزی کرد.

 

  • هزینه در آموزش و پرورش ، سرمایه گذاری برای آینده است

دکتر روحانی با اشاره به اینکه نقش اساسی آموزش و پرورش در توسعه کشور و هزینه‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد، برای ما در اولویت قرار دارد، گفت: معتقدیم هزینه‌هایی که در راستای آموزش و پرورش در کشور انجام می‌دهیم، هزینه‌ای جاری نبوده، بلکه هزینه‌ای سرمایه‌ای است، چرا که امروز بزرگترین سرمایه کشور، به عنوان سرمایه انسانی در مدارس، رشد یافته و آموزش می بینند که منتهی به بوجود آمدن دیگر سرمایه‌ها خواهد شد.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: رشد و توسعه بدون آموزش که توسعه علم و آگاهی است و بدون پرورش که تصحیح اخلاق و رفتار است، امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

  • آموزش و پرورش باید منطبق بر قابلیت ها و نیازهای کشور باشد

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت متناسب شدن آموزش و پرورش با نیازهای جامعه، افزود: برخی آموزش‌ها، دانش‌ها و مهارت‌ها باید متناسب با نیاز و شرایط جامعه باشد و اگر امروز علم یک دانش آموخته برای کاریابی و تأثیرگذاری او در جامعه کافی نباشد، باید راجع به مواد درسی، نحوه آموزش و اینکه چگونه باید فرزندانمان را برای آینده جامعه مهیا کنیم، تجدیدنظر نمائیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه شرایط کشور و جهان مدام در حال تغییر و تحول است و زندگی مردم، صنعتی و دیجیتالی شده و کاملاً با گذشته تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: نیازهای امروز جامعه متفاوت از دیروز است. صنعت و فناوری برای ما رفاه آورده و همانگونه که برخی مشکلات را آسان کرده ، بسیاری از مشکلات جدید را نیز بوجود آورده است.

 

  • بهبود محیط زیست از اهداف اصلی دولت و نیازمند همکاری جمعی و منطقه ای است

دکتر روحانی ادامه داد: به هر میزان صنعتی می‌شویم، از شرایط طبیعی فاصله می‌گیریم و امروز بخش بزرگی از مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا بخاطر گسترش زندگی صنعتی است و من بسیار خوشحال شدم که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در سال جاری یکی از مواد درسی به مقوله محیط زیست اختصاص یافته است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه امروز حفظ محیط زیست به معنای حفظ حیات، تلاش و زندگی است، گفت: بهبود محیط زیست از اهداف اصلی دولت و نیازمند همکاری جمعی و منطقه ای است .

 

  • اجرای طرح تحول سلامت تعجب ناظران جهانی را برانگیخته و با قدرت ادامه خواهد یافت

دکتر روحانی در ادامه توجه به موضوع سلامت و محیط زیست را یکی از دغدغه‌ها و تلاش‌های دولت یازدهم برشمرد و گفت: پیگیری مسأله سلامت و تحول مثبتی که در امر بهداشت، درمان و سلامت مردم بوجود آمده است؛ جای خرسندی دارد. یکی از آرزوهای من بود که بتوانیم به مردم به گونه‌ای کمک کنیم تا در روز بیماری و گرفتاری بتوانند، با شرایطی آسان به بیمارستان و پزشکان متخصص دسترسی داشته باشند و باری که در این مسأله بر دوش مردم است، کاهش یابد.

رییس جمهوری ادامه داد: اقدامات خوب و کار بزرگی در زمینه تحول نظام سلامت در کشور انجام گرفته و اجرای طرح تحول سلامت تعجب ناظران جهانی را برانگیخته و با قدرت ادامه خواهد یافت.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه مسأله محیط زیست و حفظ آن در کنار سلامت و بهداشت مردم موضوعی بسیار حائز اهمیت است، به وضعیت دریاچه‌ها و تالاب‌ها، ‌آلودگی‌های صنعتی و ریزگردها در کشور اشاره کرد و افزود: برای کاهش آلودگی ها، تلاش گسترده ای شده تا سوخت نیروگاه ها گازی شود.

انتخاب معتمدین هیات اجرایی انتخابات بویراحمد
دنبال کنید

دکتر روحانی با اشاره به تحول ایجاد شده در زمینه تولید گاز در کشور گفت: امروز بیش از ۱۴۰ میلیون متر مکعب به تولید روزانه گاز نسبت به آغاز دولت افزوده شده و امیدواریم تا پایان فعالیت دولت یازدهم بتوانیم با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، ۱۴۰ میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت تولید گاز، اضافه کنیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه اقدامات خوبی برای ارتقاء کیفیت بنزین و گازوییل صورت گرفته و باید کارهای زیادی برای رفع مشکلات زیست محیطی انجام دهیم، گفت: البته برخی امور مانند موضوع ریزگردها از جمله مسایلی است که رفع آن تنها با اقدامات داخلی به نتیجه نمی‌رسد و در حال تلاش هستیم تا با رایزنی‌های بین‌المللی با دیگر کشورها و همسایگان این مشکل را برطرف کنیم.

دکتر روحانی آشنا بودن دانش‌آموزان با معضلات محیط زیست از آغاز نوجوانی و آمادگی برای حفظ و نگهداری طبیعت در این دوران را حائز اهمیت دانست و گفت: آموزش و پرورش باید با شرایط و نیازهای داخلی تناسب داشته باشد.

 

  • پرورش؛ ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی است

رییس‌ جمهوری افزود: معلمان ما در کلاس درس غیر از آموزش علم و دانش با سخن گفتن و رفتار خود سبک زندگی اسلامی – ایرانی و هویت و فرهنگ ملی و دینی را به دانش‌آموز و حتی خانواده‌های آنان آموزش می‌دهند.

 

  • اسلام دین انزوا نیست؛ دین ارتباط است

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ما باید خود را با شرایط جهانی هم تطبیق دهیم و نمی‌توانیم از دنیا جدا باشیم، گفت: اسلام به هیچ عنوان دین انزوا نیست و دین ارتباط است . اسلام در بسیاری از مناطق جهان به وسیله تجار و بازرگانان گسترش یافته و این نشان می‌دهد که اسلام دین ارتباط در تجارت، فناوری و علم و دانش است به گونه‌ای که پیامبر اسلام(ص) فرمودند «برای دانش مرز و جغرافیایی وجود ندارد».

 

  • مبنای تعامل با دنیا اصول و منافع جمهوری اسلامی است

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه تعامل با دنیا باید در چارچوب منافع و اصول‌مان ادامه یابد، گفت: امروز برخلاف سال گذشته، کشتی‌های بزرگ ما می‌توانند به راحتی در بنادر بزرگ جهان تردد کرده و کالاهای ایرانی را جابجا کنند. بانک‌های دنیا برای تجارت ال‌سی‌ها را گشوده و پول به راحتی جابجا می‌شود.

 

  • ثابت کردیم که توطئه تحریم و فشار بر ملت ایران بی اثر است

دکتر روحانی تأکید کرد: امروز هر جا که می‌توانیم باید گامی برداریم تا بتوانیم به دشمنان بگوییم توطئه، تحریم و فشار برای ملت ایران بی‌اثر است و این را البته تاکنون ثابت کرده ایم.

 

  • حق ملت است که به ذخایر ارزی خود دسترسی و عضو فعال بازار هسته ای باشد

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: موجب افتخار است که با ایستادگی ملت، رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش و فعالیت هنرمندانه دیپلمات‌های کشور، راه به روی مردم برای احقاق حقوقشان گشوده شده است. این حق ماست که بتوانیم از سیستم بانکی دنیا استفاده کرده ، به ذخایر ارزی خود دسترسی داشته باشیم ، کشتی‌های ما در آب‌های آزاد حضور داشته  باشند و عضو فعال بازار هسته ای باشیم.

 

  • برخی کشورهای منطقه امروز هم در پی عدم استفاده ایران از فرصت پسابرجام هستند

دکتر روحانی گفت: ملت ایران با ایستادگی، مقاومت، فداکاری و تلاش و هنرمندی خود توانست توطئه استکبار جهانی، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه را که نسبت به ایران روی خوشی ندارند و امروز هم تلاش می‌کنند که نتوانیم از فضای پسابرجام به درستی استفاده کنیم، شکست دهد.

 

  • توطئه بدخواهان علیه منافع ملی را باید ناکام کنیم

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه باید از حقوق ملت ایران دفاع کرده و در تمام صحنه‌ها توطئه‌ بدخواهان علیه منافع ملی را ناکام کنیم، گفت: امروز شرایط کشور نسبت به سال گذشته تفاوت کرده و سال آینده می‌بینیم که بسیار بهتر خواهد بود.

دکتر روحانی افزود: ما باید خود را با شرایط توسعه و تحول جهانی در چارچوب حفظ اصول و منافع‌مان تطبیق دهیم و بتوانیم نسل جوان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم تا برای کشور، منطقه و مسلمانان تأثیرگذار و افتخارآفرین باشند.

تبلور هم زبانی و همدلی ملت و دولت باید در انتخابات مجلس نمود پیدا کند
دنبال کنید

 

  • نسل جوان نیازمند هدایت و آموزش در حوزه ارتباطات است؛ با ممنوعیت و فیلترینگ مشکلات حل نمی شود

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه نسل جوان نیازمند هدایت و آموزش در حوزه ارتباطات است؛ با ممنوعیت و فیلترینگ مشکلات حل نمی شود، اظهارداشت: افزود: آیا در شرایط کنونی می‌شود فضای مجازی و دنیای دیجیتال را ممنوع کرده و بگوییم باید تمام شبکه‌های اجتماعی را روزانه فیلتر کرد، آیا با فیلتر و ممنوعیت می‌شود در دنیای امروز زندگی کرد؟

دکتر روحانی افزود: یک نگرانی وجود دارد  و آن این است که باید نسل جوان را به درستی هدایت و از آنان مراقبت کنیم چرا که نمی‌شود در شرایط امروز جهانی نوجوانان و جوانان را بدون مراقبت و هدایت در ارتباط با فضای مجازی و اینترنت رها کرد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه آموزش و پرورش و دولت در این زمینه مسئولیتی سنگین برعهده دارد، اظهار داشت: البته باید شبکه جامع اطلاعات ملی در کشور راه‌اندازی شود، اما در عین حال همواره این مسأله وجود دارد که با آموزش دقیق باید به جوانان بگوییم چه استفاده‌های خوبی می‌توانند از این افراد داشته باشند.

 

  • فرزندان، امانت مردم در دستگاه آموزش و پرورش هستند

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مردم فرزندان خود را به عنوان یک امانت بزرگ و با ارزش، ۱۲ سال به آموزش و پرورش می‌سپارند، گفت: باید از این فرصت حداکثر استفاده را کرده و آن را به عنوان موهبتی الهی بدانیم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه ارزش هر کاری را نمی‌توان با حقوق و مزایا سنجش کرد، گفت: امام راحل(ره) کار معلمان را کار انبیاء، برشمرده‌اند و حقیقت این است که خداوند توفیق بزرگی به کارکنان آموزش و پرورش داده است چرا که اگر در دوران زندگی خود بتوانند یک نوجوان را به درستی تربیت کنند، ‌اثر و سود آن به جامعه و کشور خواهد رسید.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید جوانانمان را به گونه‌ای تربیت کنیم تا از این علم، دانش و فضای جدید در جهان به درستی استفاده کنند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر ضرورت همفکری و هم‌اندیشی در بسیاری از مسایل و امور، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اندیشه کنیم که نسل جوان ما بتواند به دور از نکات سوء از ابزار جدید در جهان استفاده کند.

دکتر روحانی ارتباطات را مقوله‌ای دو سویه دانست و افزود: باید والدین را به مشارکت فعال دعوت کرده و با مشورت و همفکری با آنان، نسل جوان و نوجوان را در مسیر علم، دانش و پرورش اخلاق قرار دهیم.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: تلاش سایر مسئولین و همه مقامات در امر آموزش و پرورش نسل جوان بویژه معلمین و والدین برای ما بسیار مهم است و ما باید بتوانیم کاری کنیم. همانطور که تاریخ ایران در جهان پرافتخار بوده با تلاش و ایثار امروز و فردا افتخارات را برای خود و جامعه در جهان افزون کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت همه توان و امکانات خود را برای کمک به آموزش و پرورش بکار خواهد گرفت، گفت: دولت با وجود شرایط سختی که در سال‌های گذشته داشته اما هیچگاه بودجه آموزش و پرورش را کاهش نداده چرا که بر اهمیت آموزش و پرورش در کشور اشراف دارد. البته می‌دانیم که مشکلات و کاستی‌هایی هم وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با تلاش بیشتر این کاستی‌ها را جبران کنیم.

رییس‌ جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع)، اظهار داشت: این ایام برای ملت ایران و مسلمانان بسیار پر برکت است.

دکتر روحانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر آنان را اسطوره‌هایی پرافتخار برای ملت ایران در زمینه آموزش و پرورش عنوان کرد.

رییس‌ جمهوری افزود: شهید دکتر بهشتی نیز به عنوان شخصیتی برای تحول در حوزه علمیه قم و دروس حوزوی، تلاش کرد و در ایجاد مدارس با شرایط جدید در قم نقش بسزایی داشت و در آن دوران خاص با تأسیس دبیرستان دین و دانش در قم به تربیت فرزندان این مرز و بوم شتافت.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از چگونگی برگزاری سی و سومین مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور و برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش برای تحول در نظام آموزش کشور و ارایه خدمات بهتر به کارکنان آموزش و پرورش ارایه کرد.

آموزش و پرورش باید منطبق بر قابلیت ها و نیازهای کشور باشد/ هزینه در آموزش و پرورش ، سرمایه گذاری برای آینده است/ اسلام دین انزوا نیست؛ دین ارتباط است / مبنای تعامل با دنیا اصول و منافع جمهوری اسلامی است/ نسل جوان نیازمند هدایت و آموزش در حوزه ارتباطات است؛ با ممنوعیت و فیلترینگ مشکلات حل نمی شود 3“>

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi