یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

زلزله دیر یا زود دارد، اما از همین حالا پیداست که سوخت و سوز ندارد!

خطر بافت فرسوده برخی از مناطق و محله‌های شهرهایمان هر لحظه بیشتر می‌شود و دست آخر هم به دردسرمان خواهد انداخت. دیر یا زود دارد، اما از همین حالا پیداست که سوخت و سوز ندارد. براساس آخرین آمارهای اعلام شده از مسئولان، هم‌اکنون حدود ۲۵۰۰ خانه بافت فرسوده در شهرستان گچساران وجود دارد و این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 25000
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴

کرونا :

زلزله دیر یا زود دارد، اما از همین حالا پیداست که سوخت و سوز ندارد!

خطر بافت فرسوده برخی از مناطق و محله‌های شهرهایمان هر لحظه بیشتر می‌شود و دست آخر هم به دردسرمان خواهد انداخت. دیر یا زود دارد، اما از همین حالا پیداست که سوخت و سوز ندارد.

براساس آخرین آمارهای اعلام شده از مسئولان، هم‌اکنون حدود ۲۵۰۰ خانه بافت فرسوده در شهرستان گچساران وجود دارد و این در حالی است که اگرچه شعار نوسازی و احیای بافت‌ فرسوده آغاز شده و در طرح های توسعه نیز رسیدگی به این معضل در اولویت اجرایی متولیان امر قرار گرفت اما واقعیت این است که نوسازی بافت‌های فرسوده طی سال‌های اخیر هنوز در پیچ و خم‌های تامین اعتبار و نبود تعامل مطلوب بین سازمان‌های مسوول مانده است.

در واقع اگرچه درخصوص بافت‌های فرسوده، حرف‌های بسیاری گفته شده و طرح‌های مختلفی به تصویب رسیده است اما حتی مسوولان نیز اذعان دارند که در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده گچساران از حرف تا عمل فاصله بسیاری وجود دارد و اگر گامی هم در این مسیر برداشته شده از اثر‌بخشی لازم برخوردار نبوده است و در صورت ادامه روند کند فعلی، پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده گچساران تا چندین سال آینده نیز به سرانجام نخواهد رسید.

زلزله مهم‌ترین تهدید بافت فرسوده ی گچساران

براساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده مهم‌ترین تهدید بافت‌های فرسوده خطر وقوع زلزله است و معقول‌ترین و کارآمدترین راه برای کاهش آسیب زلزله، بازسازی بافت‌های فرسوده است که چندان با حمایت و استقبال نهادهای ذی ربط در دولت و حتی خود مردم ساکن در این بافت مواجه نشده است.

وضع نامناسب گچساران به رغم همه تلاش‌هایی که برای بهسازی آن صورت گرفته معلول صدها عامل کوچک و بزرگ است که در فرآیندی تاریخی شکل گرفته که این مشکلات می‌تواند در آینده نیز منشأ تهدیداتی علیه بام نفت ایران باشد.

زلزله بم نشان داد که با آمدن یک زلزله عمق فاجعه چقدر خواهد بود ،  لذا باید تدبیری برای نوسازی بافت‌های فرسوده گچساران  اندیشیده شود اما با گذشت بیش از مدت زیادی از آن زمان و با وجود تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌های متعدد برای حذف بافت‌های فرسوده، هنوز این بافت‌ها باقی‌اند و این معضل حل نشده است.

اختلاف نظر میان مسوولان بر سر نوسازی بافت‌های فرسوده و مقام سازی ساختمان‌های مسکونی و همچنین بی توجهی ساکنان این مناطق در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد آن دسته از مسوولانی که معتقدند برای نوسازی بافت‌های فرسوده نباید عجله کرد، تهدیدهای موجود از جمله خطر زلزله برای بافت‌های فرسوده و ساکنان آنها را چندان جدی نگرفته‌اند.

این مسوولان در حالی بر طرح‌های بلند مدت به جای اقدامات عجولانه تاکید دارند که مشخص نیست برای به سرانجام رساندن طرح‌های طولانی‌مدت خود چه مدت زمانی در نظر گرفته‌اند و نوسازی هر هکتار بافت فرسوده چند سال به طول خواهد انجامید؟

به هر حال، وجود بافت فرسوده در نقاط مختلف گچساران و روند کند بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، زنگ خطری است برای مسوولان که با توجه به زلزله‌ اخیر همواره احتمال وقوع یک حادثه شوم در آینده‌ای که هر لحظه دور از انتظار نیست را داشته باشند، اما معلوم نیست چرا صدای بلند این زنگ‌های خطر، گوش مسوولان و متولیان امر را نمی‌آزارد ؟

 

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi