شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

متن سخنان دکتر روحانی در ضیافت افطار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران

[ad_1] متن سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله طیبین طاهرین و صحبه المنتجبین این افتخاری برای من و همکارانم است تا شبی به عنوان میزبان افطار عزیزترین اعضای خانواده ملت بزرگ ایران باشیم.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 24917
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

کرونا :

متن سخنان دکتر روحانی در ضیافت افطار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران

[ad_1]

متن سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله طیبین طاهرین و صحبه المنتجبین

این افتخاری برای من و همکارانم است تا شبی به عنوان میزبان افطار عزیزترین اعضای خانواده ملت بزرگ ایران باشیم.

اگر ملتی آماده ایثار و فداکاری نباشد بدان مفهوم است که سرانجام ممکن است در برابر توطئه و فشار دشمن تسلیم شود و اما آن ملتی می تواند برای آرمان ها، ایمان، دین ، ارزش ها،  کشور، انقلاب و نظام خود ایستادگی و دشمن را از ادامه فشار و توطئه هایش  مأیوس سازد که آماده جانبازی باشد و  خداوند هم در آیاتش، بر جهاد با مال و جان تأکید می کند،آنانی که آماده اند اموال و جانشان و جان عزیزان و فرزندانشان را در راه ارزش هایشان ایثار کنند. چون این ماه هم ماه رمضان و هم خرداد است از دو دیدگاه برای ما متبرک است خرداد هم برای ما ماه خاطره هاست، اگر بگوییم در انقلاب اسلامی اولین ایستادگی مهم در  15 خرداد بود که امام هم به ویژه روی نیمه خرداد تأکید می کرد سخنی به گزاف نگفته ایم. البته ما شهدای مدرسه فیضیه را قبل از ۱۵ خرداد داریم اما شهدای مدرسه فیضیه محدود به علما، طلاب و فضلا در دوم فروردین سال ۴۲ بود. ۱۵ خرداد هم در همان سال ۴۲ واقع شد ولی در سطح وسیعتری در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز مردم ایستادگی و فداکاری کردند.

هم در حادثه فیضیه قم بودم و هم در تمام مراحل حادثه ۱۵ خرداد حضور داشتم و شهید طالقانی که یکی از طلاب قم و از دوستان هم درسی و بسیار عزیز ما بود، در آن روز به شهادت رسید.

خرداد از این نظر برای ما مهم است که سرآغاز یک حرکت و مسیر انقلاب بود. شما فرض کنید اگر در انقلاب اسلامی مردم و انقلابیون در اولین فشار و سفاکی دشمن که به ظاهر رژیم شاه بود اما در عمل آمریکا و استکبار بود، عقب نشینی می کردند، آیا در چنان وضعیتی انقلاب پیروز می شد؟ امکان نداشت و رژیم هر زمانی که لازم می دید تهدید به آدم کشی و قتل می کرد.

در همان ۱۵ خرداد اگر مردم آماده جانبازی نبودند یا امام را به شهادت می رساندند و یا از زندان آزاد نمی کردند. حرکت نیمه خرداد برای دفاع از مرجعیت و رهبری نهضت اسلامی بود. در همه مراحل انقلاب در همه سالها از سال ۴۱ که نهضت اسلامی شروع شد و تا ۲۲ بهمن ۵۷ که این نهضت اسلامی و حسینی به پیروزی رسید، این ایستادگی و آمادگی برای شهادت نمایان بود.

بعد از انقلاب هم حوادث ما همینطور بود، اگر مقاومت و ایستادگی مردم و نیروهای مسلح ما در برابر توطئه هایی که در سال ۵۸ در خوزستان ، کردستان، ترکمن صحرا ، بلوچستان و دیگر نقاط کشور شکل گرفته بود ، نبود آیا ما می توانستیم تمامیت ارضی ایران ، استقلال و حتی انقلاب را حفظ کنیم؟

اینجا لازم می بینم از دو خلبان هوانیروز کرمانشاه یاد کنم، شهید کشوری که من از زمان انقلاب ایشان را می شناختم از فعالان دوران انقلاب در سال ۵۶ و ۵۷ بود و شهید شیرودی. این دو خلبان برای حفظ مناطق غرب کشور در برابر ضدانقلاب، از طلوع تا غروب آفتاب، در حال ماموریت بودند.به دلایلی، چند روزی در هوانیروز کرمانشاه بودم و شاهد ایثارها و فداکاری های این دو شهید گرانقدر بودم.

 اگر ایثار و فداکاری اعضای کمیته ها ، سپاه ، ارتش ، نیروی انتظامی و مردم نبود ، آیا ما می توانستیم انقلاب را حفظ کنیم و در ۸ سال دفاع مقدس در برابر دنیایی که برای به زانو در آوردن ملت ما توطئه کرده بود و ظاهرش عراق و افلقی ها و صدامیان بود، بایستیم.

دیدار مسئولان محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز با رهبر انقلاب
دنبال کنید

واقعاً آن خاک جبهه چه برکتی داشت .پیامبر (ص) فرمود: قدمی که خاک جبهه بر او بنشیند هیچ وقت شعله آتش جهنم را نخواهد دید.

آنجا وسط آن خاک و خستگی و در کنار خط و شب عملیات واقعاً انسان نور ایمان را می دید و اگر نبودند و ایستادگی نمی کردند ما خوزستان ، کردستان ، کرمانشاه ، تهران و حتی ایران را داشتیم؟

این ایستادگی باعث شد تا دشمن در همه مراحل در برابر این ملت وادار به عقب نشینی شود. امروز هم عزیزان ما از حرم اهل بیت(ع) دفاع می کنند ما که با کسی جنگ نداشتیم جنگ بر ما تحمیل شد ، ما که نمی خواستیم جوانان ما در عراق و سوریه ناچار به دفاع از حرم شوند، دشمنان حرم عسکریین را تخریب کردند  و تا اینجا پیش رفته بودند که  می خواستند قبرها را نیز بشکافند.

آیا ما می توانیم در برابر آنهایی که به اهل بیت(ع) اهانت می کنند سکوت کنیم.  ما هر چه داریم از امام حسین و امیرالمومنین و از اهل بیت عصمت و طهارت و از خاندان پیغمبر و خدیجه کبری داریم. اگر ما در انقلاب پیروز شدیم بخاطر عشق به خاندان رسالت و اهل بیت بود و اگر در جنگ پیروز شدیم عشق به خاندان رسالت و زیارت عاشوراهایی بود که خوانده می شد و امروز نیز جوانان ما از مسلمانان و هم کیشان و هم دینان خودشان و از حرم اهل بیت عصمت و طهارت دفاع می کنند.

در اینجا دو نکته را ذکر می کنم. اول این که ما همه می گوییم باید خط شهدا، جانبازان ،آزادگان و ایثارگران را ادامه دهیم، این یعنی چی؟ یعنی از استقلال، نظام، شرف، ارزش ها در برابر هجمه ای که می شود ، دفاع کنیم تا بتوانیم راه انقلاب را تا نقطه پایانی برسانیم.

نقطه پایانی ما کجا بود و ادعایمان چه بود؟ما می گفتیم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همانطور که امام (ره) می گفت و ما می خواستیم حکومتی شبیه حکومت مولایمان امیرالمومنین و پیغمبر داشته باشیم ما از روز اول چه می خواستیم؟ قدم های خوبی برداشته شده و کارهای بزرگی در دوران رهبری امام و مقام معظم رهبری انجام شده اما هنوز به نقطه پایانی نرسیده ایم و همچنان در مسیر هستیم و باید حرکت کنیم و جلو برویم.

اگر این اهداف را مدنظر قرار دهیم می توانیم بگوییم پیرو راه شهیدانیم ولی با حرف که نمی شود در عمل چه؟ اگر در عمل چنین بودیم ، یعنی هر جا برای نظام ،کشور ، آرمان ، دین و ارزش هایمان خطر بوجود آمد به دشمن بفهمانیم تا پای جان آماده ایم و اگر لازم شد جان می دهیم به دلیل این که شهادت افتخار ماست چرا که شهادت به معنای جاودانگی است. هر که شهید می شود یعنی جاودانه است.

هیچ کس در این دنیا جاودان نیست همه می میرند و تمام می شوند و تنها چیزی که جاودانه است شهید است این یعنی اتصال به خداوند و فقط خداست و چیز جاودانه دیگری نداریم. شهید مرگ در زندگیش نیست، حیات دائمی است و رزق دائمی خداوند برای اوست و از این مقام برتر و بالاتر چه می تواند باشد امروز ما باید آن راه را ادامه دهیم.

این مجلس برای ما بسیار عزیز است می خواهم از این مجلس به ملت بزرگ ایران اعلام کنم که به حول و قوه الهی دیروز عصر ما شکایت از آمریکا را در دیوان دادگستری بین المللی به ثبت رساندیم.

سازمانی برای اداره سواحل تشکیل شود
دنبال کنید

بخشی از اموال این ملت که رقمش هم بالاست نزدیک به دو میلیارد دلار، براثر یک بی احتیاطی و یا هر چیزی که من نمی خواهم وارد آن ماجرا شوم، با این پول ها اوراق قرضه آمریکایی خریده شده بود که سودی شامل حال ذخایر ارزی ما شود و احتیاط لازم نشده بود و بیشترین احتیاط باید در سالهای ۸۶ و ۸۷ می شد و سالهایی که می شد این پول را نجات داد و نشد و آمریکایی ها روی این پول دست گذاشتند و احکام غیرقانونی دادگاه های آنها گفته که این پول باید بین خانواده هایی که در لبنان و جاهای دیگر کشته شده اند و به تعبیر آنها ایران دخالت داشته است! ما در برابراین حادثه نباید ساکت بمانیم و دیروز شکایت خود را در دادگاه بین المللی و دیوان دادگستری بین المللی به ثبت رساندیم و تا احقاق حق این مردم و به دست آوردن اصل پول و خسارت ها دنبال می کنیم و این را ادامه راه شهدا می دانیم ، ادامه راه شهیدان یعنی دنبال کردن حقوق ملت. شهیدان ما رفتند که حقوق ملت ما را استیفا و در برابر متجاوز از کشور دفاع کنند.

نکته دوم را بگویم و عرضم را تمام کنم. دشمن خیلی دلش می خواست که بعد از هر مساله ای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دفاع از حرم و هر حادثه ای که پیش می آید بعد از چند سال خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان صبر و مقاومت خود را از دست بدهند.

جانبازی کار بسیار سختی است و صبر بالایی  می خواهد هم برای جانباز و هم خانواده هایشان. خدا شاهد است من هر وقت به دیدار خانواده جانباز می روم تا ساعت ها مبهوت صبر ،ایستادگی و مقاومت اینها می شوم . خداوند چه لیاقت ، مقام و عزتی به اینها داده است؛ خانواده هایی که گاهی دو و یا چند شهید داده اند و چه روحیه ای دارند، خانواده ای سه شهید داده و می گوید اگر لازم باشد دو فرزند دیگرم را در مسیر جهاد خدا به جبهه می فرستم.

دشمن می خواست ما را خسته کند یعنی خانواده شهید به جایی برسد بگوید چه کار سختی بود و چه عزیزی را من از دست دادم آن جانباز عزیزمان بگوید چقدر صبر چقدر تحمل؟ هر جا خانواده شهید و جانباز و آزاده و ایثارگر دیدید با لب خندان و با نشاط گفت من به شهیدانم افتخار می کنم جانباز گفت من به ایثار و فداکاری خودم افتخار می کنم این چیزی بود که دشمن را مأیوس کرد.

نشاط خانواده های شهدا ، ایثارگران و عزیزان ما یک افتخار بزرگ برای ماست و یک تعلیم برای نسل جوان امروز و فردای ماست این کار بسیار مهم است که ما فرهنگ ایثار را بتوانیم ترویج کنیم و اصل این فرهنگ ایثار و شهادت اگر در جامعه ما باقی بماند، در برابر همه توطئه ها و سنگین ترین توطئه ها یک ملت متحد و منسجم ،بی تردید به پیروزی خواهد رسید.

الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللَّهِ . با چه چیزی با اموال و انفسهم با اموال و جانشان و رستگار اینها هستند و قرن نمیآن نممیآن آن نمی گوید درجه بالا دارند می گوید بالاترین درجات را دارند. در بعضی روایات آمده فردوس اعلی از پیغمبر می پرسند اینها به بهشت رفتند می گوید نه اینها در بهشت اعلا جای دارند.

خداوند به همه شما توفیق و اجر بیشتر و به ما قدردانی و توفیق برای ادامه راه ایثارگران و جانبازان و خانواده های معظم شهدا عنایت فرماید.

والسلام علیکم و رحمه الله

متن سخنان دکتر روحانی در ضیافت افطار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران 3“>

[ad_2]

لینک منبع

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi