جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حوزه‌های علمیه نیز مقصر معضلات فرهنگی هستند!

برای بررسی وضعیت این روزهای فرهنگ کشور و نقد این نزاع‌های بی‌فایده میان مسئولان به سراغ یکی از چهره‌های مسئول در این عرصه ،جواد آرین منش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم رفتیم. وی معتقد است مقصر مشکلات فرهنگی کشور دولت نیست و مجلس، حوزه‌های علمیه و تمام آنهایی که بودجه‌های فرهنگی دریافت می‌کنند باید

اختصاصی کرونا

کد خبر : 24722
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۶:۴۸

کرونا :

حوزه‌های علمیه نیز مقصر معضلات فرهنگی هستند!

برای بررسی وضعیت این روزهای فرهنگ کشور و نقد این نزاع‌های بی‌فایده میان مسئولان به سراغ یکی از چهره‌های مسئول در این عرصه ،جواد آرین منش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم رفتیم. وی معتقد است مقصر مشکلات فرهنگی کشور دولت نیست و مجلس، حوزه‌های علمیه و تمام آنهایی که بودجه‌های فرهنگی دریافت می‌کنند باید پاسخگو باشند. وی تشریح کرد: حدود ۴۰ الی ۵۰ سازمان و موسسه غیر دولتی که ردیف‌‌های بودجه ای ندارند در کشور فعالیت می‌کنند که بیشتر کمک‌های دولتی دریافت می‌کنند. برای مثال جامعه‌المصطفی، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، مرکز خدمات حوزه‌های علیمه قم، دفتر تبلیغات، کانون پروش فکری، موسسه تنظیم‌‌ و نشر آثار امام(س)، شورای هماهنگی ائمه جمعه،کتاب‌خانه آیت‌ا… مرعشی،بنیادسعدی و چندین مرکز دیگر در این لیست هستند.
با چه معیاری این کمک‌ها‌ اختصاص می‌یابد؟
نه امروز و نه در گذشته برای کمک به این سازمان‌ها  هیچ شاخص مشخصی وجود نداشته‌است.‌این روند نیز سبب شد تا دولت‌ها به برخی نهادها توجه بیشتری داشته‌باشند و  به برخی نیز کمتر اهمیت‌دهند.
مسئول اصلی این سهیمه بندی‌‌ها کدام نهاد است؟
این اقدامات و اختصاص بودجه در سازمان مدیریت در قالب لوایح بودجه صورت می‌گیرد.البته این به  معنای کوتاهی دست مجلس از رسیدگی و دخل و تصرف نیست. حتی در برخی اوقات دولت بودجه‌ای را مشخص کرده‌ و مجلس آن را افزایش داده‌است.
با توجه به اینکه دولت مشکلات فراوان مالی دارد، به نظر شما می‌توان‌ برای جلوگیری از این کمک‌ها آن را مقصر دانست؟
‌به دلیل آنکه بیش از ۵۰ درصد بودجه عمومی کشور از محل درآمدهای نفتی حاصل می‌شود و هرگاه که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، به طور طبیعی منابع‌مالی دولت و همه دستگاه ها کم می شود و تحت فشار قرار می‌گیرند ولی در این میان دستگاه‌های فرهنگی میزان آسیب‌دیدگی‌شان بیشتر است.
این نهادها درقبال هزینه‌فراوانی که مصرف می‌کنند، بازخورد کافی دارند؟
تمام مبالغی که به‌عنوان بودجه یا کمک  به سازمان‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی اختصاص داده‌می‌شود،هزینه فعالیت‌های فرهنگی نمی‌شود. این کمک‌ها و بودجه‌ها  به مجموع سازمان‌ها اختصاص پیدا می کند و وقتی توزیع می‌شود بخش عظیمی از آن خرج حقوق و امور جاری می‌شود و مبلغی برای فعالیت‌های فرهنگی باقی‌نمی‌ماند! حتی وزارت ارشاد نیز هزینه فراوانی برای آب، برق و حقوق کارمندان دارد و این مشکلات و معضلات سبب می‌شود که کارایی فرهنگی نداشته باشیم.صدا وسیما نیز اینگونه است، شما مشاهده کنید این سازمان آنقدر عریض و طویل شده است که همه بودجه را هزینه کارکنان و حقوق می‌کنند و در نتیجه تولیدات فاخر ندارند.
راهکار این مشکلات لاغر کردن دولت نیست؟
برنامه چهارم و پنجم اهدافی برای کوچک‌سازی و چابک‌سازی دستگاه‌های فرهنگی دولتی و همچنین تقویت بخش غیر دولتی داشتیم ولی آنگونه که  باید نتیجه نداد.
گاهی در نهادها و موسسات غیر دولتی با یک دهم هزینه بخش های دولتی می‌توانیم به نتیجه‌ای مناسب برسیم. برای مثال اگر هزینه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب را محاسبه کنیم با همان بودجه می‌توانیم ۱۰ نمایشگاه در سایر نقاط کشور تاسیس و راه‌اندازی کنیم.
دولت‌ها در توسعه فرهنگی فقط می‌توانند نقش حمایت و هدایت و نظارت را داشته باشند هرگاه بخش‌های دولتی وارد اجرا شدند با هزینه‌های فراوان و آثار نمایشی و زودگذر مواجه بودند.
اقدامات عمیق فرهنگی با مشارکت توده‌های مردم ونهادهای غیر دولتی و به صورت مستمر تحقق پیدا می کند نه با این جشنواره ها ونمایشگاه‌ها که آثار فرهنگی مورد توجهی ندارد.
مقصر اصلی کیست؟
معتقدیم به همان مقدار که ما دولت را مقصر می‌دانیم باید مجلس را نیز مقصر بدانیم چرا که مجلس یکی از وظایف مهمی که دارد نظارت است.نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی باید صورت بگیرد و   تحقیق و تفحص را رها نکنند و این درست نیست که توپ را در زمین یکدیگر بیندازند.
ما دیوان محاسبات داریم و این دیوان باید بر هزینه‌کر د ستگاه‌های دولتی نظارت داشته باشد. در ناکارآمدی فرهنگ همه مقصر هستند. حوزه‌های علمیه، دستگاه های دولتی، مساجد، سازمان تبلیغات و سایر نهادهای فرهنگی مستقیم و غیر مستقیم بودجه دریافت می‌کنند.حوزه های علمیه در زمان احمدی‌نژاد از بودجه فراوانی استفاده کردند وهمه در توسعه فرهنگی اسلامی- ایرانی کوتاهی داشته اند و به جای متهم کردن دیگران باید به رهنمودهای رهبری توجه و مشکلات را حل کنند.
رویکرد  مجلس را برای حل مشکلات چگونه ارزیابی می کنید؟
مجلس دهم در آغاز راه با دعوت از وزرای اقتصادی، فرهنگ و کشور اقدام بسیار مناسبی انجام داد و یک نوع آسیب شناسی بود.  این مجلس  همراه با بیان آسیب‌های اجتماعی_ فرهنگی ،بدون سانسور برخی واقعیت‌های تلخ رابیان کرد.این شفاف سازی و طرح شجاعانه مشکلات اگر با  درمندی مورد توجه قرار بگیرد می تواند مبنای تلاش جدی دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور باشد و  در غیر این صورت در پایان مجلس دهم نیز همین آمار ارایه می شود و مسئولان گناه را بر گردن یکدیگر می اندازند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه رئیس جهاد کشاورزی از پروژه آب رسانی امام زاده جعفر بازدید کردند
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

راز پنجشنبه , 20 خرداد 1395 - 11:30

یه این نماینده مجلس بی اطلاع بفرمایید؛ کمی با این نهادهای ۵۰ تا ۶۰ گانه ای که به برخی اشاره نموده اند بیشتر دقت کنند، رویکرد فعلی این نماینده مثلا اصول گرا، همان ادامه استدلال بچه گانه اشخاصی چون، زیباکلام در مورد فرهنگ است…..
در ضمن ایشان اصلا شناختی به حیطه وظایف نهادها دارند؛!!!
به طور مثال جامعه المصطفی هیچ گونه ازتباط مستقیمی و یا وظیفه مستقیمی در رابطه با فرهنگ داخلی ایران ندارد….
اطلاعات این دوستان را کمی افزایش دهید….

logo-samandehi