جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چند نکته برای تامل / آیا شما معلولیتی ندارید اما تمایل دارید به افراد دارای معلولیت کمک کنید؟!

آیا شما معلولیتی ندارید اما تمایل دارید به افراد دارای معلولیت کمک کنید؟ پس بد نیست این چند نکته را بدانید: ۱٫ معلولیت داشتن به این معنی نیست که فرد بدبخت و بیچاره است و نیازمند دلسوزیِ افراد غیرمعلول است. ۲٫ معلولیت فقط گوشه هایی از توانایی جسمی یا ذهنی فرد را درگیر می کند

اختصاصی کرونا

کد خبر : 24574
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۸:۱۳

کرونا :

چند نکته برای تامل / آیا شما معلولیتی ندارید اما تمایل دارید به افراد دارای معلولیت کمک کنید؟!

آیا شما معلولیتی ندارید اما تمایل دارید به افراد دارای معلولیت کمک کنید؟ پس بد نیست این چند نکته را بدانید:

۱٫ معلولیت داشتن به این معنی نیست که فرد بدبخت و بیچاره است و نیازمند دلسوزیِ افراد غیرمعلول است.

۲٫ معلولیت فقط گوشه هایی از توانایی جسمی یا ذهنی فرد را درگیر می کند و نه همۀ توانایی های او را.

۳٫ معلولیت گاهی باعث محدودیت هایی می شود اما انسان موجود عجیبی ست و توانایی دارد که در مواجهه با محدودیت ها، جنبه هایی دیگر از ظرفیت وجودی و توانایی هایش را کشف کند و رشد بدهد. به همین دلیل، زندگی با معلولیت آنقدرها هم عجیب غریب نیست که افراد غیرمعلول فکر می کنند.

۴٫ وقتی فرد دارای معلولیت را می بینید، به انسان بودنش فکر کنید و نه به معلول بودنش؛ به اینکه او هم حتما توانایی های زیادی دارد که شما هنوز نمیدانید و فقط از جنبه ناتوانی بهش نگاه می کنید.

۵٫ افراد دارای معلولیت مثل همه ی انسان های غیرمعلول هستند اما فقط در لحظه ای، به خاطر تصادف، یا بیماری، یا از بدو تولد، دچار شرایط خاصی شدند که با شرایط دیگرانِ غیرمعلول کمی متفاوت است. این موضوع ارتباطی با درجه ی انسانیت و فهم و شعور و احساسات ندارد.

۶٫ افراد دارای معلولیت مثل افراد غیرمعلول درک می کنند و می فهمند. معلولیت به معنی این نیست که آنها نمی فهمند یا کمتر می فهمند.

۷٫ معلولیت نداشتن هرگز ملاکی برای بهتر بودن و به اصطلاح “سَر بودن” نیست. به عبارت دیگر، اگر فردی معلولیت دارد، معنی اش این نیست که کمتر و فروتر است از کسی که معلولیت ندارد.

پروژه آکواریوم به یکی از مقاصد گردشگری درون شهری شیراز تبدیل می‌شود
دنبال کنید

۸٫ معلولیت نداشتن یک شرایط موقتی است. تضمینی نیست که در آینده ای نزدیک یا دور، افراد غیرمعلول نیز دچار این شرایط نشوند.

۹٫ برای ارائه ی هر نوع کمکی به افراد دارای معلولیت، حتما از پیش با چند نفر که آگاه ترند، در مورد ضرورت ها و نیازهای ارتباطی افراد دارای معلولیت مشاوره کنید.

۱۰٫ حامی حقوق افراد دارای معلولیت باشید. هرچند خیریه ها نیازمند کمک مالی شما هستند، اما حقوق افراد دارای معلولیت کار خیریه نیست که ما انجام بدیم و دلخوش باشیم که به وظیفه مان عمل کرده ایم.

ارزشِ حقوق افراد دارای معلولیت باید همسان باشد با ارزشِ حقوق انسانی و اجتماعی افراد غیرمعلول: باید دفاع کنیم از حق افراد دارای معلولیت برای حضور راحت و بی خطر در جامعه، مناسب سازی شدن مکان های عمومی، مناسب سازی شدن مدارس و دانشگاه ها، استخدام و اشتغال افراد دارای معلولیت، ازدواج و همه حقوقی که یک فرد غیرمعلول می تواند خواهانش باشد. از حقوق کودکان دارای معلولیت دفاع کنیم، برای آنها حق بازی، حق شرکت در جمع کودکان، حق رفتن به شهربازی، حق تحصیل و به خصوص تحصیل در کنار کودکان غیرمعلول را قائل باشیم و برای تامین این حقوق، حداقل حرف بزنیم و جامعه اطرافمان را آگاه کنیم.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi