چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

امام خوبان ، خمینی کبیر

به مناسبت ۱۴ خرداد۶۷ دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد لفظ امام کاربردی مکتبی و محتوایی در نظام سیاسی امام و امت دارد و این مزیت مذهب تشیع و اعتقاد و باور عملی به اصل امامت نه تنها در اصول دین که در طول زمان و بصورت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 24520
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱

کرونا :

امام خوبان ، خمینی کبیر

به مناسبت ۱۴ خرداد۶۷

دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد

لفظ امام کاربردی مکتبی و محتوایی در نظام سیاسی امام و امت دارد و این مزیت مذهب تشیع و اعتقاد و باور عملی به اصل امامت نه تنها در اصول دین که در طول زمان و بصورت ذخیره الهی برای رهایی امت و پیروان آئین پاک مذهبی می باشد.اما بار معنایی دیگر این کلمه پیشوایی، جلو برنده، رهبری بیان شده است و کسیکه در نماز به آن اقتدا میگردد. یعنی در قول و عمل آن درجه از لیاقت و شایستگی را دارد که دیگران ، مأموم (تمسک به امام) داشته باشند.

نام امام با پیشوایان دوازده گانه شیعه در طول تاریخ و در کتب و نوشته ها ماندگار گردید ولی اهل سنت بزرگان خود را به همین عنوان یاد کرده اند مثل امام محمد حنفی و امام شافعی و در حال حاضر در هر مسجد هم به طور روزانه در قالب امام جماعت (رهبر جمع حاضر در مسجد) تلفظ میگردد، و در گذشته به بعضی از بزرگان علم و ادب و عالم دینی هم امام گفته میشد مثل امام محمد غزالی، اما با حرکت های اعتراضی مردم ایران علیه حکومت پهلوی از دهه ۵۰ این کلمه نقش و جایگاه جدیدی یافت و کاربرد آن بجای لفظ آیت الله خمینی(ره) به نام امام خمینی (ره) قرار داده شد. کلمه امام هم با طلوع و ظهور رهبر کبیر انقلاب در ادبیات سیاسی جهان جایگاه جدید و خاصی یافت. همانطور که به تعبیر ژرف رهبر اندیشمندمان حضرت امام خامنه ای ، نام ایران و انقلاب اسلامی در جهان با نام امام خمینی (ره) شناخته میشود لذا خمینی کبیر در نقش یک عالم روحانی ،دینی و چهره ای سیاسی با ردا و عبا و قبا نه تنها معادله نظام سیاسی حاکم بر جهان را بهم ریخت بلکه شکل و رفتار و آداب سیاستمداران را هم در ظاهر و هم در عبارت و عنوان طرحی نو در انداخت.

بطوریکه بعد از این ظهور بوده که کارشناسان سیاسی و حتی دست اندکاران نظام سلطه جهانی بفکر شناخت ابعاد و معانی لفظ امام و رابطه بین امام و امت پرداختند و کرسی شیعه شناسی و امام شناسی را در دانشگاه های جهانی راه اندازی کردند.

نشریه صهیونیستی: نگرانی غربی‌ها از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا
دنبال کنید

امام خمینی (ره) مظهر امامت و پیشوایی و الگوی عینی نظام علوی برای قرن حاضر بود، سادگی، تقوا و پرهیزکاری، خدا محوری و توحید گرایی، صلابت و اقتدار ، دین مداری و توجه به آموزه های قرآنی در زندگی شخصی، خانوادگی ،جمعی و جهانی ….. همه و همه از او یک تابلوی زیبا و نمایشگاه بزرگ دین شناسی ساخت، عشق امت به ایشان بر اساس یک احساس و تبلیغ نبود ، عشق محرومین و مستضعفین به او بر اساس یک رابطه سیاسی و یا طبقاتی نبود، حتی عشق مردم ایران و عراق و…… بر اساس مبنای شیعه گری هم به تنهایی نبود و نیست بلکه این عشق برخاسته از یک صفا و صمیمیت و شناخت عارفانه و زندگی زاهدانه ی ایشان بود، این عشق ناشی از یک ارتباط دینی ،آزادگی ، رهایی از قید و بند دنیا و قدرت و صلابت و صداقت و راست آزمایی بوده و هست و به همین دلیل است که بعد از ۲۹ سال از ارتحال جاودانه اش باز پیر و جوان، زن و مرد و شیعی و غیر شیعی، ایرانی و غیر ایرانی همچنان پروانه وار در فراقش نالان و گریانند و در عزایش ماتم میگیرند. عمق این پیوند به مردمداری، دینداری و الگوی تمام و کمال یک انسان خود ساخته ی دین باور برمیگردد، که میتواند با عصا و ردا و قبا بر میلیون ها قلب حکومت کند و فرمان براند و در بسیاری از جهان افتخار جوانان به ابناء الخمینی بودن باشد. حتی مبارزان مدافع حرم، آزادگان فلسطین و لبنان و افغانستان و مجاهدان آفریقا و آسیا با نام و یاد و راه و اندیشه و کلام امام خمینی (ره) احساس هویت و شخصیت می کنند و اینجاست که باید در بیست و نهمین سالگرد فقدان آن امام بزرگ و بلند آوازه و پرچمدار مبارزه با جهل ،سلطه،استعمار و استثمار و استکبار به باز خوانی و بازیابی اندیشه هایش پرداخته شود. لازم است تا بهمراه همه ی عاشقان مکتب و انقلابش بر راه ساده زیستی و زندگی زاهدانه اش، عدالت طلبی اش مبارزه خستگی ناپذیرش با مظاهر ظلم و ستم از هر نوع و نامی مروری دیگر داشته باشیم اینکه احترام بازماندگان و اعقاب و اخلاقش را داشته و بر چشم خود میزبانی شان را حفظ کنیم یک ضرورت است اما برای شناخت عقاید و افکارش بر پیروان راستین و حافظان واقعی خط امام تمسک بجوئیم. باور امام خمینی (ره) با مظاهر لیبرالیستی و استقرار نظام اشرافیگری و اسیر شدن در رنگ و لعاب دنیا و دنیاپرستی بدور بوده وهست و تبدیل حرمش به بارگاه پر جلال و جبروت (کاخ) با ساختمان های بزرگ و مصالح گرانقیمت با حسینیه جمارانش ناسازگار است، اینکه بر اساس یک خبر موثق مقام معظم رهبری در سال گذشته یک زیلو به آن مکان پر هزینه و اشراف گرایانه اهدا کردند تلنگری و هشداری است که باید متصدیان امر آنرا جدی بگیرند. امام خمینی را باید آنطور که بود معرفی کرد نه آنطور که عده ای میخواهند باشد؟!

مردم کهگیلویه و بویراحمد با خلق حماسه‌ای بی‌نظیر جشن ملی ۲۲ بهمن را برگزار کردند
دنبال کنید

در سالگرد مراسمش یکبار دیگر به متون نوشتاری اش ، به وصیت نامه اش ، به عملکرد رفتار عملی اش، به پیام ها و مطالب سیاسی و عرفانی اش و و به سخنرانی ها و سادگی کلامش رجوع کنیم و چهره واقعی آن امام دلها و امام خوبان را برای نسل جوان بشناسانیم ، حفظ انقلاب و دفاع از آرمانها و اهدافش با شناخت چهره ی واقعی امام خمینی امکانپذیر است، امام جماران نشین ، امام محرومین و مستضعفین که یک تارموی آنها را با سرمایه داران و زرسالاران را عوض نمی کرد،امام عدالت طلبان ، امام معتقد به برتری کوخ نشینان بر کاخ نشینان، امام بسیجیان و امام و رهبر پیشوای انقلاب اسلامی را با تمام ابعاد وجودی اش بازآفرینی نمائیم تا از راه و مسیر و خط و کلامش فاصله نگیریم. آن امام برای ما شاخص قبله نمایی بود، آن امام برای ما شاقول ایستادگی بود، آن امام تراز جهت یابی و جلوگیری از انحراف و نفاق بود، آن امام برای ما امام بود و در ۱۴ خرداد برای پاسداشت عظمت دیرینه اش بر خلاف خواست نظام سلطه و استکبار با جانشین فرزانه و اندیشمند و شایسته اش بیعتی مجدد بجوئیم. هر چند داغ فراق آن پیر سفر کرده باید قرن ها بگذرد تا دلی آرام گیرد :

حافظ اندر درد او می سوز و بی درمان بساز زان که درمانی ندارد درد بی آرام دوست

 

۹/خرداد/۹۵ گچساران

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi