چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارم آذرماه سالروز درگذشت بنیانگذار آموزش ناشنوایان درایران، جبار باغچه بان بود

باغچه بان سال 1297 شمسی، آموزگاری را در شهر مرند آذربایجان آغاز کرد و بعدها به مناسب تاسیس نخستین کودکستان خود در تبریز، به نام” باغچه اطفال” نام خانوداگی خود را به باغچه بان تغییر داد.باغچه بان را باید اولین کسی دانست که در ایران آموزش سمعی و بصری را به نظام آموزشی کشور ما

اختصاصی کرونا

کد خبر : 20172
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷

کرونا :

چهارم آذرماه سالروز درگذشت بنیانگذار آموزش ناشنوایان درایران، جبار باغچه بان بود

باغچه بان سال 1297 شمسی، آموزگاری را در شهر مرند آذربایجان آغاز کرد و بعدها به مناسب تاسیس نخستین کودکستان خود در تبریز، به نام” باغچه اطفال” نام خانوداگی خود را به باغچه بان تغییر داد.باغچه بان را باید اولین کسی دانست که در ایران آموزش سمعی و بصری را به نظام آموزشی کشور ما وارد کرد. او با خلافیت خاص خود، وسایل سمعی و بصری می ساخت تا به وسیله آن به دانش آموزان کودکستان بیشتر و بهتر بیاموزد. ایجاد آموزش قبل از دبستان و بنیانگذاری آموزش و پرورش ناشنوایان در ایران از افتخارات باغچه بان است.
جبار باغچه بان همچنین اولین مولف و ناشر کتاب کودک در ایران است. او از سال 1307 علیرغم دشواری های فراوان چاپ و کلیشه، چاپ کتب مخصوص کودکان را با تصاویری که خود می کشید آغاز کرد.
یکی از کتابهای وی با عنوان “بابا برفی” از سوی شورای جهانی کتاب کودک به عنوان بهترین کتاب کودک انتخاب شد.
وی کتابهای دیگری همچون کتاب حساب ویژه و کتاب آموزش کرولال ها را به رشته تحریر درآورده است.
از ابتکارات باغچه بان می توان به روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان، اختراع گوشی استخوانی یا تلفن گنگ، کشف خواص صوت ها و تقسیم بندی آنها، تهیه وسایل مختلف بصری برای تدریس ناشنوایان و اختراع گاه نما اشاره داشت.
پس از تعطیلی باغچه اطفال در تبریز، باغچه بان فعالیت آموزشی خود را در شیراز به مدت 6 سال دنبال کرد و در سال 1312 کار آموزش ناشنوایان را در خیابان سعدی تهران در خانه ای محقر با 6 کودک کرولال پی گرفت.
باغچه بان شیوه آموزشی جدیدی در تدریس الفبای فارسی به وجود آورد که ترکیبی از روش مکتب خانه ها و مدارس قدیم ایران و روش مدارس آن روز بود. شیوه آموزشی باغچه بان در ارتباط با ناشنوایان نیز یک روش تجربی و ابتکار بدون قتباس از الگوهای خارجی بود.الفبای گویای باغچه بان شهرت جهانی دارد.
وی در سال 1313 امتیاز مدرسه ناشنوایان باغچه بان را گرفت و همان سال مدرسه ناشنوایان تهران در یوسف آباد را بنا نهاد و در اختیار دانش آموزان ناشنوا قرار داد. وی در طول کار، روش شفاهی را که یافته بود استوار ساخت و در نتیجه امروز در کلیه مدارس ناشنوایان به کودکان حرف زدن و لب خوانی آموخته می شود.
باغچه بان برای آسان کردن روش آموزش ناشنوایان، الفبای دستی خود را اختراع کرد. این الفبا از نظر اینکه با خاصیت اصوات مطابقت دارد کمک تلفظ است و نه جانشین آن و از این رو در نوع خود بی نظیر است.
باغچه بان طی سالها تعلیم و تربیت به کودکان به روشی دست یافت که امروز آن را روش ترکیبی می گویند.
اکنون این روش بعداز گذشت این همه سال به عنوان مترقی ترین روش در مدارس به ویژه آموزش دبستان در سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
جبار باغچه بان، نخستین معلم گلهای خاموش در ایران، پس از اینکه با دست هنر، آینه ای برای کرولال ها ساخت و از چشم به جای گوش چهره صوت را برای آنان ترسیم کرد، سرانجام در چهارم آذرماه سال 1345 با امید به آینده ای روشن برای ناشنوایان در سن 82 سالگی دیده از جهان فروبست.روحش شاد و یادش گرامی باد.
و ایران اسلامی هرگز فرزند خلف آذربایجان شادروان استاد جبار باغچه بان را را فراموش نخواهد کرد.

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi