پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

روزنامه ای با ۱۰ میلیون تیراژ

جالب است بدانید که دومین و سومین روزنامه‌های پرتیراژ جهان هم مربوط به کشور ژاپن است. روزنامه آساهی با ۸ میلیون تیراژ روزانه در جای دوم فهرست روزنامه‌های پرتیراژ جهان قرار گرفته و بعد از این روزنامه هم ماینیچی قرار گرفته که چهار میلیون و نیم تیراژ دارد. برای پیدا کردن چهارمین روزنامه پرتیراژ هم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 18916
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸

کرونا :

روزنامه ای با ۱۰ میلیون تیراژ

جالب است بدانید که دومین و سومین روزنامه‌های پرتیراژ جهان هم مربوط به کشور ژاپن است. روزنامه آساهی با ۸ میلیون تیراژ روزانه در جای دوم فهرست روزنامه‌های پرتیراژ جهان قرار گرفته و بعد از این روزنامه هم ماینیچی قرار گرفته که چهار میلیون و نیم تیراژ دارد. برای پیدا کردن چهارمین روزنامه پرتیراژ هم لازم نیست آسیا را ترک کنیم، چراکه تایمز هند با ۴ میلیون تیراژ روزمره در این جایگاه قرار دارد. پنجمین روزنامه در این فهرست باز هم در ژاپن قرار دارد. نیهون، نام این روزنامه است که ۳ میلیون تیراژ دارد.

به غیر از این آمار، آمار دیگری هم از انجمن جهانی روزنامه‌ها و منتشرکنندگان روزنامه منتشر شده که نشان می‌دهد کشورها به ازای هر هزار نفر از جمعیت خود چه میزان تیراژ دارند. در نظر گرفتن جمیعت باعث می‌شود تیراژ ۴ میلیون روزنامه‌هایی مثل تایمز هند در جمعیت بیش از یک میلیاردی این کشور به نظر نیاید. طبق آمار منتشر شده این انجمن، کشوری مثل لوکزامبورگ یک آمار فوق‌العاده در زمینه تیراژ مطبوعات دارد چرا که به ازای هر هزار نفر از جمعیت این کشور ۷۱۱ نسخه روزنامه وجود دارد. یعنی تقریبا هر سه نفر دو روزنامه، اما این آمار در کنیا ۱۳ است یعنی به ازای هر صد نفر یک جمعیت.

تیراژ مطبوعات در ایران تقریبا یک راز مگوست، با وجود این‌که الزامات قانونی در مورد اعلام آن حداقل به مراجعی چون وزارت ارشاد و دادستانی وجود دارد. با این حال آمارهای کلی در این زمینه وجود دارد. آمار سال ۱۳۸۴ وزارت ارشاد نشان می‌دهد تیراژ کل مطبوعات ایران در سال یک میلیارد و یکصد میلیون نسخه بوده است یعنی معادل ۸۰ روز تیراژ روزنامه پرتیراژ یومیوری در ژاپن و ۱۴ نشریه به ازای هر نفر در یک سال! رقمی بسیار کم که کوچک بودن حوزه و اقتصاد رسانه در کشورمان را هم به خوبی نشان می‌دهد.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi