پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سکوتی سرشار از ناگفته‌ها

 ناشنوایان این قشر از جامعه اگرچه توفیق شنیدن حرفهای دیگران را ندارند اما سفره های دل آنها سرشار از ناگفته‌های شنیدنی است. هشتم مهر که به نام روز ناشنوایان نامگذاری شده است،فرصتی برای شنیدن درد دل‌های کسانی است که حرف‌هایشان نیازمند شنیدن است. براساس آمار در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار ناشنوا در ایران

اختصاصی کرونا

کد خبر : 18576
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸

کرونا :

سکوتی سرشار از ناگفته‌ها

 ناشنوایان این قشر از جامعه اگرچه توفیق شنیدن حرفهای دیگران را ندارند اما سفره های دل آنها سرشار از ناگفته‌های شنیدنی است.

هشتم مهر که به نام روز ناشنوایان نامگذاری شده است،فرصتی برای شنیدن درد دل‌های کسانی است که حرف‌هایشان نیازمند شنیدن است.

براساس آمار در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار ناشنوا در ایران زندگی می کنند و سالانه یکهزار و ۶۰۰ نفر ناشنوا در کشور متولد می شوند.
علی با ظاهری آرام اما با دنیایی از ناگفته هایی که در دفتر خاطراتش نوشته بر مبلی رنگ و رو رفته تکیه داده است یه جوری به اطراف نگاه می کند انگار که می شنود اما به روی خود نمی آورد.
علی آقا برای خودش عقل کلی است از همه چیز می گوید، اول از همه از مادر مهربانش که در بیشتر اوقات گوشهایش را مال خود کرده است با زبان خود حرف می زند اما با گوش های مادر می شنود و به عبارتی متوجه می شود.
با ته ناله ای از درون آرزو می کند کاش روزی می توانست محبت های مادرش را جبران کند.
علی پس از کلی گپ و گفت درباره مسایل عمومی غرق در سکوت می شود او که تا دقایقی پیش مثل بلبل حرف می زد اینک سکوت را با گریه در هم می آمیزد گریه ای که خود هیچ گاه هق هقش را نمی‌شنود.
نگاه او سرشار از سخنان ناگفته است از چهره او می‌‍شود فهمید که حرفهای زیادی در درونش تلمبار شده و به انبار باروتی می ماند که منتظر جرقه ای برای انفجار و بیرون ریختن است.
اینک علی با بیان کمی از مشکلات معلولان بویژه ناشنوایان، از هزینه بالای کاشت حلزون تا قیمت سرسام اور سمعک و هزینه های رفت و آمد ، لوازم تحصیل و خرید ملزومات مورد نیاز گلایه دارد.
او دوست دارد خیلی جاها را بگردد اما تامین هرینه تردد را از مهمترین مشکل کم شنوایان از جمله خود ذکر می کند.
وی می گوید: وقتی گوش قادر به شنیدن صدایی نیست ناچار به استفاده از سرویس های فردی حتی در مسیرهای کوتاه هستیم که این امر مستلزم صرف هزینه بالایی است.
کارشناس دانش آموزان استثنایی اداره آموزش و پرورش گچساران گفت: ۴۲ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا در این شهرستان وجود دارد.
اسماعیل صفرپور افزود: ۳۰ نفر از این دانش آموزان در مدرسه استثنایی و ۱۲ نفر در مدارس عادی به صورت تلفیقی با کمک معلمان رابط در حال تحصیل هستند.
وی اظهار کرد: افرادی ناشنوا یا کم شنوایی که نیازمند عمل جراحی هستند میتوانند از ۱۵ مهر به بعد برای دریافت معرفی نامه به مسوولان آموزش استثنایی مراجعه کنند.
صفرپور تصریح کرد: این افراد پس از دریافت معرفی نامه به بیمارستان مراجعه و هزینه های عمل جراحی آنها به وسیله آموزش استثنایی پرداخت می شود.
وی بیان کرد: این طرح برای نخستین بار اجرا می شود و جزو برنامه های طرح تحول سلامت است.
صفرپور تامین هزیته سمعک، کمک هزینه رفت و آمد و نرم افزارهای کمک آموزشی از دیگر خدمات حمایتی دولت به دانش آموزان ناشنوا و کم شنواست.
وی تامین هزینه های گفتار درمانی و بخشی از هرینه های کاشت حلزون از دیگر برنامه های حمایتی دولت برای ناشنوایان است.
صفرپور با اشاره به وجود دانش آموزان نخبه سال‌های گذشته این مدرسه مانند احسان شیخ ممو که هم اکنون عضو تیم ملی فوتسال کشور است و یا دانش آموختگان دانشگاه های معتبر کشور که از شاگردان مدرسه استثنایی بوده اند، تصریح کرد: ناشنوایان در صورت حمایت توانمندی های فراوانی دارند.

مشارکت جشنواره بین المللی فیلم پرواز و دفتر منطقه ای یونسکو
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوست چهارشنبه , 8 مهر 1394 - 14:00

ممنون از اینکه در مورد ما هم نوشتید

رضا چهارشنبه , 8 مهر 1394 - 14:01

از این نوشته ها بیشتر کار کنید و بهترش کنید

logo-samandehi