شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعیین قوانین مجزا برای اسید پاشی/آیا قوانین فعلی نقص دارد؟

الهیار ملکشاهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص لزوم افزایش مجازات مقابله با اسیدپاشی، گفت: اسیدپاشی یکی از جرائم خشن و مشمئز کننده است که موردتنفر همه اقشار مردم و جامعه قرار دارد، بنابراین با رویکردهای مختلفی می توان مجازات اسیدپاشی را بررسی کرد. نماینده مردم کوهدشت درمجلس

اختصاصی کرونا

کد خبر : 18396
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۵:۴۱


الهیار ملکشاهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص لزوم افزایش مجازات مقابله با اسیدپاشی، گفت: اسیدپاشی یکی از جرائم خشن و مشمئز کننده است که موردتنفر همه اقشار مردم و جامعه قرار دارد، بنابراین با رویکردهای مختلفی می توان مجازات اسیدپاشی را بررسی کرد.


نماینده مردم کوهدشت درمجلس شورای اسلامی، افزود: اگر فردی اسیدپاشی را با انگیزه ایجاد رعب و وحشت در جامعه انجام دهد، مشمول عنوان محاربه بوده و در محاربه به این نکته اشاره شده که هرفردی از اسلحه برای ایجاد رعب و وحشت برای مردم استفاده کند باید از مجازات اعدام برای این شخص استفاده کرد.


وی تاکید کرد: اما گاهی ممکن است که فرد با انگیزه‌های خاص دیگری اقدام به اسیدپاشی کرده باشد، بنابراین برای انگیزه های خاص شخصی مجازات های سنگینی مانند حبس و دیات در قانون پیش بینی شده است؛ از این رو برای اسیدپاشی به صورت خاص نمی توان قانونی نوشت و قوانین فعلی به طور حتم کافی است.


ملکشاهی با بیان اینکه در برخی شرایط می‌توان قصاص را تبدیل به مجازات دیگری کرد، افزود: متاسفانه گاهی با اسیدپاشی و یا جرم دیگری چند دهم از بینایی یک فرد از بین می‌رود که شاید نتوان به همان اندازه فرد متهم را قصاص کرد، بنابراین می توان دراین شرایط قصاص را تبدیل به مجازات دیگری کرد.


این نماینده مردم درمجلس نهم با تاکید براینکه قصاص برای جرائم دیگری نیز وجود دارد، گفت: درهرجرمی اگر شرایط قصاص وجود نداشته باشد، می توان قصاص را به مجازات دیگر تبدیل کرد؛ بنابراین قصاص درهرجرمی اصل است؛ بنابراین بازهم باید به این نکته تاکید کرد که برای اسیدپاشی تنها نمی‌توان یک قانون خاص را تنظیم کرد.

استفاده از تسهیلات صندوق بین المللی پول با تقویت دیپلماسی اقتصادی لازمه/ماموریت جدید وزارت خارجه تقویت دیپلماسی اقتصادی باشد
دنبال کنید


تعیین قوانین مجزا برای اسید پاشی/آیا قوانین فعلی نقص دارد؟ 3


رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۳ رکن انجام یک جرم، گفت: برای انجام یک جرم به سه رکن معنوی یعنی نیت، مادی و قانونی نیاز است، از این رو برای یک جرم خاص مانند اسیدپاشی و هر جرم دیگر نمی‌توان قاعده خاصی را تعریف کرد؛ بنابراین قضات در صورت نیاز و وجود نقص قوانین درمجازات این موضوع را باید اعلام کنند، هرچند که قوانین قعلی درحوزه مقابله با اسیدپاشی هیچ نقصی ندارد./


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi