چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشته در منا و نگرانی وزارت بهداشت از ابتلای زائران ایرانی به بیماری کرونا

 تا لحظه نگارش این گزارش در ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه روز شنبه  ۱۳۶  ایرانی در حادثه منا کشته شده اند. ۹۳ نفر در بیمارستان بستری هستند. ۳۳۳ ایرانی هم  مفقود هستند و از زمان حادثه تا این لحظه هنوز به کاروان های خود مراجعه نکرده اند و خبری از آنها نیست.  دولت عربستان هم بالاخره عکس

اختصاصی کرونا

کد خبر : 18363
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴

کرونا :

کشته در منا و نگرانی وزارت بهداشت از ابتلای زائران ایرانی به بیماری کرونا

 تا لحظه نگارش این گزارش در ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه روز شنبه  ۱۳۶  ایرانی در حادثه منا کشته شده اند. ۹۳ نفر در بیمارستان بستری هستند. ۳۳۳ ایرانی هم  مفقود هستند و از زمان حادثه تا این لحظه هنوز به کاروان های خود مراجعه نکرده اند و خبری از آنها نیست. 

دولت عربستان هم بالاخره عکس ۵۰۰ زائر فوت شده مجهول الهویه را که در سردخانه ها هستند به مسئولین حج کشورهای مختلف داده تا آنها را شناسایی کنند. رئیس سازمان حج و زیارت گفته که عکس این زائران فوت شده در هتل محل اقامت زائرین نصب شده تا شناسایی آنها سریع تر انجام شود.

شماره روسای کاروان ها هم در خبرگزاری های داخلی اعلام شده تا خانواده راحت تر بتوانند پیگیر شرایط جسمی عزیزانشان باشند.

البته  اخباری هم از گوشه و کنار به گوش می رسد که تعداد کشته های ایرانی منا ممکن است به ۴۰۰ نفر هم برسد و بیشتر مفقودی ها کشته شده اند.

شایعاتی که ترس را به جان خانواده های مفقودین می اندازد و در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

تایید و تکذیب ابتلای حاجیان ایرانی به کرونا

به گزارش روزان ، اما ابعاد حادثه منا به اینجا ختم نشده. رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت از انتقال بیمارستانی کرونا در مدینه و جده خبر داده است. وزیر بهداشت هم خبر از احتمال ابتلای زائران ایرانی به کرونا داده و گفته است که زائرین مشکوک به بیماری در بدو ورود به کشور قرنطینه خواهند شد؛

وی از احتمال انتقال کرونا از عربستان به ایران خبر داد  و گفت: خوشبختانه تاکنون این ویروس در ایران مشاهده نشده است. وزیر بهداشت به زائران تاکید کرد که در صورت داشتن تب به تیم پزشکی اطلاع دهند و اگربعد از بازگشت به ایران هم دو دو هفته اول ورود به شکور دچار تب شدند حتما به پزشک مراجعه کنند و خوداظهاری کنند.  

این در حالی است که  رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ادعا کرده که هیچ موردی از گزارش ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا در بیمارستان‌‌های سعودی نداریم.

در عین حال رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر هم در مصاحبه با فارس گفته است هیچ توضیحی در مورد شیوع کرونا در بیمارستان های سعودی ندارد و حاضر نشده هیچ اطلاعاتی در این مورد بدهد.

کشندگی ویروس کرونا بسیار بالاست

۲۰۰ ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد که یکی از آنها کرونا ویروس است،

همچنین برخی از ویروس‌ها از نظر ژنتیک تغییر کرده و بیماری‌زایی و قدرت کشندگی آنها افزایش می‌یابد که کرونا ویروس نیز از همین دسته است.

تاکنون در دنیا ۱۴۳۰ مورد ابتلا به کرونا ویروس گزارش شده است که ۵۳۲ مورد آن منجر به فوت مبتلایان شده، همچنین این ویروس در ۲۶ کشور دنیا گزارش شده است.

کشندگی این بیماری بسیار زیاد است و ۳۰ درصد خطر مرگ در مبتلایان دارد. همچنین خطر کرونا ویروس در سالمندان بیشتر است. از ۱۴۳۰ مورد ابتلا کرونا ویروس در جهان، ۸۵ درصد آنها در عربستان به وقوع پیوسته، بنابراین ما در رابطه با این بیماری نگران هستیم و تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از انتقال و شیوع آن به ایران انجام داده‌ایم.

افرادی اگر دارای علائم خطر بیماری همچون تب بالای ۳۸ درجه، سرفه و تنگی نفس هستند بعد از بازگشت به کشور باید شناسایی شوند.

عربستان برای سوء مدیریت حج تدبیر کند

 گرچه مقامات عربستان معتقدند که این اتفاق هم یک حادثه بوده اما تقریبا هیچکس این ادعا را نمی پذیرد و بیشتر مقامات کشورهای مسلمان وقوع این حادثه را نتیجه سوء تدبیر این کشور در مدیریت مراسم حج دانسته اند. 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه که در نیویورک به سر می برد روز گذشته در مصاحبه با شبکه خبر گفت در عین حال که جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیگیری حقوقی این ماجراست اما اولویت اول ایران در حال حاضر اطمینان از سلامت زائران ایرانی و احترام به آنهاست.

وی با اشاره به اینکه هنوز به مقامات ایرانی اجازه دسترسی به بعضی از بیمارستان های عربستان داده نشده، گفت: اگرچه شریط در عربستان ویژه است اما همکاری جدی تری باید صورت گیرد و توقع ایران برای همکاری دو جانبه در این موضوع  بسیار بیشتر است.

وی همچنین تاکید کرد که ضرورت دارد دولت عربستان نسبت به سوء مدیریت کارگزارن حج تدابیر جدی بیندیشد.

 اجساد روز دوشنبه یه ایران فرستاده می شود

در حالی که جستجو برای یافتن زائران مفقود ایرانی در عربستان ادامه دارد، حجاج روز گذشته پس از سه روز وقوف در منا بعد از آخرین رمی جمره و اقامه نماز ظهر و عصر برای انجام آخرین مناسک حج به مکه بازگشتند.

پس از پایان مناسک حج هم حاجیان مدینه بعد به مدینه می روند و بقیه حجاج به کشور باز می گردند. البته اجساد قربانیان حادثه منا به گفته رئیس سازمان حج و زیارت از روز دوشنبه با هواپیما به ایران منتقل می شود و خانواده های کشته شده ها می توانند در صورت تمایل با اجساد آنها به کشور برگردند. 

۵۰ نفر از مفقودین سالم پیدا شدند

با وجود خبرهای غیر رسمی مبنی بر افزایش تعداد کشته شدگان ایرانی، جستجوی تیم های سازمان حج و زیارت در بیمارستان های عربستان نتیجه بخش بوده و تا دیروز ۵۰ نفر از کسانی که در لیست مفقودین اعلام شده بودند، در بیمارستان های مختلف پیدا شدند.

یکی از دلایل کندی شناسایی مفقودین مشکلاتی است که مسئولان ایرانی برای تردد در شهرهای مختلف عربستان دارند. رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به دشواری شناسایی مجروحانی که در بیمارستان های طائف و جده هستند، گفته است: برای تردد میان شهرهای عربستان نیاز به مجوز است که همین مسئله سرعت عمل ما را کاهش می دهد

.

با این حال جستجوی این تیم ها برای مفقود شده ها روز گذشته توانست منجر به یافتن سه مفقود دیگر شود که زنده هستند و به کاروان خود برگشته اند.

آقایان غلامرضا صالحی از کاروان ۳۹۰۱۱ و غلامحسین پورسنایی از کاروان ۱۷۲۴۸ که پیش از این نام آنها در لیست مفقودی های حادثه جمرات آمده بود، به کاروان های خود بازگشتند.

همچنین نعمت الله جهان بین از کاروان ۳۹۰۰۹ نیز که جزء مفقودی های حادثه روز عید قربان منا بود در بیمارستان بستری و تحت درمان است.

غرامت ۵۰ میلیونی بیمه برای جانباختگان منا

یکی از اعضای شورای شهر گفته است که جانباختگان تهرانی حادثه منا در قطعه ویژه ای در بهشت زهرا دفن می شوند.

یکی از نگرانی های دیگر در مورد کشته شدگان این حادثه رسیدگی به وضعیت خانواده های آنها است. سید تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی روز گذشته اعلام کرد که شعب سازمان تامین اجتماعی در اسرع وقت نسبت به برقراری مستمری بازماندگان حجاج بیمه شده این سازمان اقدام می کند.

 مدیر بیمه های اشخاص بیمه ایران هم گفته است که غرامت فوت جانباختگان منا ۵۵ میلیون تومان است که با تکمیل پرونده به بازماندگان پرداخت خواهد شد.

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi