پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دریاخواری از سواحل خزر تا خلیج فارس

سلامت نیوز:زمین خواری و جنگل خواری دو پدیده ‌ای است که طی سال های گذشته منابع طبیعی کشور را تخریب کرده اما این روزها شاهد پدیده ای نوظهوری تحت عنوان دریاخواری هستیم که بی سر و صدا رواج پیدا کرده و عزم جدی برای مقابله با این پدیده که موجب تخریب سواحل دریایی کشور می

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17870
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۹:۴۳

سلامت نیوز:زمین خواری و جنگل خواری دو پدیده ‌ای است که طی سال های گذشته منابع طبیعی کشور را تخریب کرده اما این روزها شاهد پدیده ای نوظهوری تحت عنوان دریاخواری هستیم که بی سر و صدا رواج پیدا کرده و عزم جدی برای مقابله با این پدیده که موجب تخریب سواحل دریایی کشور می شود، وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، در سا‌ل‌ های اخیر شاهد پدیده دریاخواری در سواحل کشور بوده ایم و این پدیده اخیرا رو به افزایش است به طوری که متخلفان وارد حریم دریاها و رودخانه ‌ها شده و اقدام به خشک کردن سواحل کرده و ساخت و ساز خود را انجام می دهند، موضوعی که به راحتی از زیر چشم متولیان می گذرد و در نهایت منجر به تخریب منابع طبیعی کشور شده و به محیط زیست دریا آسیب وارد می کند.

چندی پیش پیروزحناچی، معاون وزیر راه وشهرسازی از چهار پرونده بزرگ دریا خواری در شمال و جنوب کشور خبر داده و گفته بود: چهار تخلف در درگهان جزیره قشم، پدیده شاندیز درجزیره کیش و نیز مناطقی از بندرعباس و کمربندی رامسر جزو بزرگترین پرونده ‌های دریاخواری در کشور محسوب می شوند.

در همین رابطه حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز با تاکید بر نظارت بیشتر بر سواحل جهت جلوگیری از دریاخواری گفته است: در سواحل شمالی کشور ما پیشروی زیادی نداشته ایم اما در سواحل جنوبی کشور پرونده هایی بوده که مطرح شده و در محاکم قضایی در تعقیب است. در خصوص دریاخواری در سواحل شمال کشور برخی جاها به عنوان زائده هایی پیش روی داشته که آن هم قابل پیگیری است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس کره جنوبی به تهران می آید
دنبال کنید

این در حالی است که به گفته مسئولان استان مازندران پدیده دریاخواری در سواحل دریای مازندران نه تنها کاهش نیافته بلکه این پدیده رو به افزایش است. در عین حال مهرداد بائوج لاهوتی نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره پدیده جدید دریاخواری به خبرنگار پانا گفت: متأسفانه کارهای عجیبی در سواحل کشور رخ می دهد و نمونه بارز آن پدیده دریاخواری است .

وی با بیان اینکه پدیده دریاخواری و تجاوز به حریم سواحل در استان مازندران رو به افزایش است، گفت: همچنین علاوه بر استان مازندران سواحل جنوبی کشور نیز درگیر این پدیده هستند که به بهانه های مختلف اجازه داده شده تا این اتفاق رخ دهد. به عنوان نمونه به بهانه جذب توریست و ساخت هتل در داخل دریا اقدام به تجاوز به حریم دریا کرده اند.

لاهوتی درباره ورود فراکسیون محیط زیست نسبت به پدیده دریاخواری نیز گفت: این مساله به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد چرا که دریاخواری، تجاوز به حریم سواحل محسوب می شود و طبق قانون اگر به حریم دریا تجاوز شود غیرقانونی است و باید با آن برخورد شود. متأسفانه این اقداماتی است که در گذشته صورت گرفته و هم اکنون به فکر حل مساله افتاده ایم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بر اساس قوانین و ضوابط زیست محیطی حریم ۶۰ متری دریا باید رعایت شود، گفت: متأسفانه در برخی موارد شاهد استحصال دریا توسط نهادهای متولی هستیم و تا زمانی که دستگاه های متولی قوانین را رعایت نکنند همچنان شاهد این بی قانونی ها هستیم.

لاهوتی تأکید کرد: برابر قانون، ادارات حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، شرکت آب منطقه ای، نیروی انتظامی و دریابانی باید در این حوزه همکاری داشته باشند، این نهادها باید حساسیت بیشتری داشته باشند و این مساله تخطی از قانون است و تخلف به شمار می رود.

رشته‌های پزشکی، کالا نیستند
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi