پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دستاوردهای داخلی دفاع مقدس در ایران

دستاوردهای داخلی الف) عرصه سیاسی و امنیتی یکی از تجربه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مبارزه فعال با ضد انقلاب داخلی توأم با نبرد گسترده علیه تجاوز خارج بود. در شرایطی که صدام امریکایی‌ به ایران انقلابی تجاوز کرده بود، همه گروه‌های وابسته در کردستان، دیگر نمی‌توانستند انگیزه‌ای برای مقابله با حاکمیت انقلابی مردم و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17762
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶

کرونا :

دستاوردهای داخلی دفاع مقدس در ایران

دستاوردهای داخلی

الف) عرصه سیاسی و امنیتی

یکی از تجربه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مبارزه فعال با ضد انقلاب داخلی توأم با نبرد گسترده علیه تجاوز خارج بود. در شرایطی که صدام امریکایی‌ به ایران انقلابی تجاوز کرده بود، همه گروه‌های وابسته در کردستان، دیگر نمی‌توانستند انگیزه‌ای برای مقابله با حاکمیت انقلابی مردم و انقلاب اسلامی داشته باشند. همچنین احزاب مسلح دموکرات و کومله نیز سلاح خود را به زمین گذاشته و تا حد زیادی نفوذ سیاسی خود را در کشور از دست دادند. مهم‌ترین معضل ناامنی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همکاری و همراهی سازمان مجاهدین (منافقین) خلق با رژیم بعثی عراق بود که با سقوط صدام و از بین رفتن حزب بعث در عراق، قدرت نظامی منافقین نیز تا حدود زیادی منهدم شد.

ب) عرصه اجتماعی و فرهنگی

از برکات مهم دفاع مقدس، تقویت اعتماد به نفس و خود باوری بود. ملت ایران در دوران دفاع مقدس به این نتیجه رسید‌ که باید خود را باور کند و با تکیه بر توانمندی‌های خود بویژه جوانان، کشور را اداره نماید. تأثیر این خودباوری، بعد از جنگ در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فناوری‌های نوین دفاعی، نمود فزاینده‌ای داشته است که بخش‌هایی از آن به شرح ذیل است:

۱٫داشتن روحیه قناعت و صرفه جویی
۲٫ ابتکار عمل در ساخت قطعات، وسایل و تجهیزات مورد نیاز
۳٫ خودکفایی در کالاها و تجهیزات اساسی در مقابل تحریم‌های اقتصادی
۴٫ رشد باورهای دینی و معنوی
۵٫ تولد تفکر بسیجی به عنوان ایدئولوژی کارآمد دفاع مقدس
۶٫ رشد فضایل اخلاقی و معنوی
۷٫ تکلیفی عمل کردن در دفاع به عنوان یک وظیفه

یکی از مهم‌ترین فرهنگ‌هایی که در دوران دفاع مقدس در افکار مردم رایج شد جنگیدن رزمندگان اسلام برای ادای تکلیف الهی بود و آن‌ها نتیجه را فرع بر انجام تکلیف می‌دانستند.

۸٫ یکی دیگر از مهم‌ترین تجارب فرهنگی در دوران دفاع مقدس رواج فرهنگ ساده زیستی به جای فرهنگ رفاه طلبی و سرمایه‌داری بود.

ج) عرصه اقتصادی

تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از همان اول پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و در اوایل سال ۱۳۵۹ به صورت رسمی از سوی کشور امریکا اعلام شد و بخش قابل توجهی از نیازهای گسترده مردم و نیروهای مسلح را با مشکل جدی مواجه کرد.

ملت ایران در دوران دفاع مقدس با روحیه قناعت و صرفه‌جویی مقاومت کرد و در تولید و ساخت نیازهای مختلف عمومی و تخصصی تا مرز خودکفایی بخش قابل توجهی از نیازهای ضروری پیش رفت.

مسئولان توانستند با توزیع عادلانه کالا در این دوران مواد ضروری و مورد نیاز اکثر مردم را با قیمت مناسب در اختیار آنان قرار دهند و زمینه‌های نارضایتی عموم را رفع کنند. از طرفی بودجه هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، برابر با یک‌سال بودجه کل کشور بود که این موضوع بیانگر اوج صرفه‌جویی در مسائل اقتصادی در جنگ بوده است. البته با تمام مشکلاتی که جنگ برای اقتصاد ایران به بار آورد، می‌توان گفت ایران به رغم آنکه در دوران جنگ در شرایط تحریم تسلیحاتی و اقتصادی بسر می‌برد ولی کشور دچار قحطی یا بیماری‌های ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای نشد.

د) عرصه علمی و فناوری

تحول در حوزه صنایع دفاعی، از جمله ساخت انواع موشک‌ها، پیشرفت‌ در امور هوا – فضا، افزایش توان پدافند هوایی، ساخت انواع هواپیما، بالگرد و کشتی، ساخت انواع جدید هواپیماهای سبک شناسایی (پهپاد) و… این باور را در مراکز دانشگاهی و علمی- پژوهشی کشور به وجود آورد که خواستن، توانستن است. همچنین مقابله با اتکای به بیگانه در امر فناوری‌های جدید و درک فرایند رشد فناوری توسط متخصصان و نخبگان داخلی، فرهنگ خودباوری بود که در اندیشه رزمندگان کشور ایران در دوران دفاع مقدس تجلی کرد.

ه‍- عرصه نظامی

جنگ تحمیلی، فشار و مشکلات زیادی برای ملت و دولت ایران به وجود آورد و این فشارها، خصوصاً تحریم‌ تسلیحاتی از سوی بسیاری از کشورهای بلوک غرب و شرق و حمایت‌ مالی و انسانی تعدادی از کشورهای عربی منطقه باعث شد که:

۱٫ نیروهای داوطلب مردمی در سازمان رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کارگرفته شوند و با گسترش توانایی‌های ایران، به عنوان قدرت بازدارنده در پیشروی‌های ارتش رژیم بعث عراق، مطرح شوند.

۲٫ ارتش جمهوری اسلامی از وابستگی نظامی کشورهای بیگانه خصوصاً امریکا بیرون آید و قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد.

۳٫ اندیشه‌های دفاعی امام خمینی(ره) تبیین و مردم با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا شوند.

۴٫ رژیم بعثی عراق با تلاش و فداکاری نیروهای مسلح و مردم از سرزمین مقدس اسلامی، عقب رانده شود.

۵٫ ابتکار نظامی و تدبیر عملیاتی به غیر از سال اول جنگ، در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار گیرد.

۶٫ شکست ارتش پولادین رژیم بعثی عراق که از حمایت‌های گسترده کشورهای دنیا برخوردار بود باعث شد تهدیدات نظامی منطقه‌ای و حتی بین المللی از کشور ایران دور شود.

۷٫ ابتکارات و خلاقیت‌های فنی و مهندسی نظامی و طراحی نیازهای ویژه دوران دفاع مقدس از دستاوردهای بی‌نظیر در آن دوران است که رزمندگان اسلام موفق شدند با استفاده از این توانمندی‌ در حفظ نیروی انسانی، امکانات و نیز تسهیل در دفاع نابرابر به موفقیت‌های چشمگیری برسند.

۸٫ تجربه جدید و منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران  در نحوه شناسایی و تأمین نیروی انسانی داوطلب، آموزش و به کارگیری در حین نبرد(باتوجه به محدودیت‌های زمانی و کمبود نیروی انسانی آموزش دیده) یکی از دستاوردهای موفق نظامی در دوران دفاع مقدس است.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi