جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اکثر سواحل دیوارکشی شده/ دریا به ملک خصوصی عده‌ای خاص تبدیل شده است

محمدجواد نظری‌مهر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از افزایش دریاخواری، گفت: آنچه مسلم است اینکه دیگر دریایی باقی نمانده که دریاخواری انجام گیرد، متاسفانه ساخت و ساز در سواحل و حریم دریا تا جایی گسترش پیدا کرده که باید برای دیدن سواحل باید از هلی‌کوپتر استفاده کرد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17674
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۶:۲۲


محمدجواد نظری‌مهر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از افزایش دریاخواری، گفت: آنچه مسلم است اینکه دیگر دریایی باقی نمانده که دریاخواری انجام گیرد، متاسفانه ساخت و ساز در سواحل و حریم دریا تا جایی گسترش پیدا کرده که باید برای دیدن سواحل باید از هلی‌کوپتر استفاده کرد.


نماینده مردم کردکوی، بندرگزو بندر ترکمن درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سواحل اموال ملی محسوب می‌شوند، تصریح کرد: متاسفانه افرادی از طریق رانت و با استفاده از پول‌های پشت پرده منابع ملی را تصاحب کردند.


وی افزود: اکثر سواحل دیوارکشی شده و عملا دریا به ملک خصوصی عده‌ای درآمده است، دولت در این زمینه مقصر است چراکه در این سالها با وجود شیوع دریاخواری هیچ گاه پیگیر موضوع نشده است، البته در این زمینه مسئولان مرتبط در شهرهای همجوار با دریا نیز باید پاسخگو باشند.


عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه  پایدار در مجلس نهم، با اشاره به اینکه از سالهای پس از انقلاب دریاخواری رشد یافته است، یادآور شد: متاسفانه نبود سرمایه‌گذار بخش خصوصی که بتواند سواحل را از دست سودجویان نجات دهد سبب شده تا توجهی به دریاخواری نشود.


نظری مهر با بیان اینکه دولت باید برای رفع معضل دریاخواری چاره‌ای بیندیشد، گفت: در دولت آقای هاشمی رفسنجانی میلیاردها تومان از سرمایه ملت برای تاسیس اسکله در بندر گز هزینه شد اما چون پس از آن هیچ دولتی این پروژه را احیا نکرد تنها سبب از بین رفتن سرمایه‌های ملی و نابودی سواحل و دریا شد.


وی با اشاره به اینکه اسکله بندر گز تبدیل به فاضلاب شده است، تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی نیز بارها با مسئولان استانداری و بنادر و کشتیرانی مذاکره کرده‌ایم اما متاسفانه هیچ اراده ای برای جلوگیری از نابودی دریا وجود ندارد.

باید تلاش کنیم مردم نسبت به استفاده از کالای تولید داخلی تشویق شوند
دنبال کنید


نظری‌مهر گفت: رفتارهای نامناسب با طبیعت سبب نابودی دریا شده است، سازمان بنادر و کشتیرانی یا سازمان دریانوردی و حتی شهرداری‌های شهرهای ساحلی باید طبق برنامه ای مدون از دریا حفاظت کنند.


این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه مشکل قانونی برای جلوگیری از دریاخواری وجود ندارد، گفت: قوانین شفاف و مشخص است اما متاسفانه نهاد یا مسئولی که قوانین را اجرا کند وجود ندارد، سواحل در کشورهای دیگر به زیبایی آرایش داده شده‌اند اما در کشور ما آنچنان با دریا و رودخانه‌ها ناجوانمردانه برخورد شده که تمامی خشک  شده اند.


عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، افزود: آبزیان در دریا و رودخانه در معرض نابودی قرار گرفته‌اند؛ در واقع چرخه حیاتی آنها توسط انسان‌ها نابود شده این در حالی است که نمایندگان خطه شمال بارها اعتراض خود را فریاد زدند اما متاسفانه تاثیری نداشته و مشخص نیست به چه صورت قرار است حل شود.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ پیروزحناچی، معاون وزیر راه وشهرسازی از چهار پرونده بزرگ دریا خواری در شمال و جنوب کشور خبر داده وگفته است: چهار تخلف در درگهان جزیره قشم، پدیده شاندیز درجزیره کیش ونیزمناطقی ازبندرعباس وکمربندی رامسرجزو بزرگترین پرونده‌های دریاخواری درکشور محسوب می شوند./


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi