یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

استاندار: به طراحی الگویی با مشاغل مشارکتی سازگار صنعت با طبیعت در استان تاکید کرد

  دکترسیدموسی خادمی با حضور معصومه ابتکارمعاون رییس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور در شورای اداری استان، افزود: در حوزه های خاص این استان سه سرمایه اصلی نفت و گاز با ۲۵ درصد حجم تولید در کشور، تولید آب با ۱۰ درصد و برخورداری جنگل ها با بیش از ۷۰ درصد در کنار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 16448
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۷:۳۲

 

دکترسیدموسی خادمی با حضور معصومه ابتکارمعاون رییس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور در شورای اداری استان، افزود: در حوزه های خاص این استان سه سرمایه اصلی نفت و گاز با ۲۵ درصد حجم تولید در کشور، تولید آب با ۱۰ درصد و برخورداری جنگل ها با بیش از ۷۰ درصد در کنار نیروی انسانی  سرمایه اصلی و ارزشمند استان است که تنها از نفت و گاز آن استفاده می شود.  

وی اظهار داشت: زمانی موضوع حفاظت از محیط زیست و اهمیت آن و توسعه پایدار یک بحث نخبگانی و نوعی آینده نگری بود وفقط بین خواص جریان داشت و می گفتند اگر به محیط زیست توجه نشود در آینده با چه مشکلاتی که مواجه نخواهیم شد.

استاندار ابراز داشت: اما امروزه سطح دانش و آگاهی در جامعه آنقدر زیاد شده که به لحاظ دانش و آگاهی های اولیه این موضوع از سطح خواص گذشته و در سطح عموم هم جریان دارد.

وی ادامه داد: عموم مردم دیدند که درگذشته مسائل زیست محیطی در حد پیش بینی تلقی می شد و امروز در صحنه عمل واقعیت ها و مشکلات را در این بخش به عینه می بینند و نمونه بارز آن رودخانه زاینده رود و یا دریاچه ارومیه است.

به گفته استاندار، امروزه دیگر مسئله زیست محیطی در سطح کشور موضوع جا افتاده ای است و در گفتمان ها تا حد زیادی مورد توجه قرار دارد، بویژه با تاکیدی که دولت تدبیر و امید داشته این مسئله در جامعه اجتماعی تر شده است.

خادمی بیان کرد: متاسفانه به رغم اینکه نگاه محیط زیستی به لحاظ دانش شکل گرفته ولی فرآیند تبدیل دانش به بینش و رفتار را در این خصوص نمی بینیم و این مشکلی اساسی است که وجود دارد.

ربیعی: هرکس رئیس‌جمهور آمریکا شود برای بازگشت به برجام باید خسارت بدهد
دنبال کنید

وی گفت: هستند سرمایه گذاری هایی  که با افتخار انجام شده و کارهای بزرگ صنعتی و معدنی و سد سازی که صورت گرفته و به عنوان خدمت  ارائه شده است ولی آثار آنها در واقع منفی و این عملکردها استان ها را دچار مشکل و چاره جویی کرده که نمونه های بارز توسعه بدون حفظ محیط زیست است.

استاندار با بیان اینکه، توسعه نیافتگی با حفظ محیط زیست هم  خود به نوعی الگو است، افزود: جاهایی مانند استان ما که توسعه نیافته است اما محیط زیست بکر و سالم دارد، الگو پذیر برای توسعه پایدار با حفظ محیط زیست است که می توان مدل توسعه یافتگی صنعتی، مدرن شدن کشاورزی، اشتغال پایدار، خدمات دهی و رفاه مردم را در آن اجرا کرد.

خادمی افزود: همیشه می گوییم، کهگیلویه وبویراحمد استانی است که در گذشته منصفانه به آن نگاه و توجه نشده است و سرمایه گذاری های دولتی بویژه با ارزهای ارزان در آن انجام نگرفته وبه لحاظ خیلی شاخص ها در رده پایین است ولی از این جهت هم جای خوشحالی است که اگر بدون برنامه و آینده نگری اینگونه سرمایه گذاری ها می شد، شاید امروز این محیط زیست را نداشتیم.

وی ادامه داد: کهگیلویه وبویراحمد استانی بکر که محیط زیست آن پا برجا است و اکنون که  درآستانه برنامه ششم قرار داریم، می توان طرح هایی در آن تعریف کرد که با حفظ محیط زیست به توسعه یافتگی سالم دست یافت و الگویی برای کشور شود.

استاندار گفت: این نوع نگاه و توسعه یافتگی نیاز به کارهای علمی و تحقیقاتی دارد که از توان حوزه استانی و محلی خارج است وباید با عزم ملی، همکاری دانشگاهی، نخبگانی و اداری  کشور عملی شود.

پخش زنده دیدار فولاد خوزستان -نفت وگاز گچساران
دنبال کنید

وی به طراحی الگویی با مشاغل مشارکتی سازگار صنعت با طبیعت در این استان تاکید کرد و گفت: در حوزه های خاص این استان سه سرمایه اصلی نفت و گاز با ۲۵ درصد حجم تولید در کشور، تولید آب با ۱۰ درصد و برخورداری جنگل ها با بیش از ۷۰ درصد در کنار نیروی انسانی  سرمایه اصلی و ارزشمند استان است که تنها از نفت و گاز آن استفاده می شود.

استاندار یادآور شد: بالاترین و بهترین رتبه ای که امروز ما می توانیم به آن افتخار کنیم این است که بگوییم کهگیلویه و بویراحمد در عرصه دفاع مقدس در حوزه ایثارگری بالاترین نسبت ایثارگری را نسبت به جمعیت داشته است.

وی با تسلیت به خانواده فداکار نادری که جان خود را در امر حفاظت از منابع طبیعی از دست داد، تصریح کرد: نسبت جمعیت ایثارگری در کهگیلویه وبویراحمد یکی از منابع و سرمایه های عظیم معنوی و فرهنگی استان است که برای توسعه و رشد و فعالیت های آن در کنار سایر منابع بزرگی که وجود دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد.

خادمی همچنین از معصومه ابتکارمعاون رییس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور خواست تا پیام دعوت مردم و مسئولین این استان را در خصوص سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان برساند.

وی اظهار داشت: این استان از همه لحاظ آماده استقبال گرم و صمیمی از سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان می باشد.

در این نشست همچنین تفاهم نامه همکاری بین دکترسیدموسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مربوط به اجرای طرح های مدیریت مناطق حفاظت شده در استان منعقد شد.

ج/۲۳۸

 

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi