سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آغاز مذاکرات گازی ایران- عمان

دور جدید مذاکرات گازی جمهوری اسلامی ایران و عمان به منظور نهایی کردن مراحل عملیاتی انتقال گازهای ترش پارس جنوبی به بندر صحار عمان در تهران آغاز شد. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاملی با اشاره به سفر هیات عمانی به تهران به منظور آغاز مذاکرات فنی و عملیاتی با طرف ایرانی، گفت: در حال

اختصاصی کرونا

کد خبر : 16342
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۷:۵۱
دور جدید مذاکرات گازی جمهوری اسلامی ایران و عمان به منظور نهایی کردن مراحل عملیاتی انتقال گازهای ترش پارس جنوبی به بندر صحار عمان در تهران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاملی با اشاره به سفر هیات عمانی به تهران به منظور آغاز مذاکرات فنی و عملیاتی با طرف ایرانی، گفت: در حال حاضر مشاور ایرانی برای مطالعه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان نهایی انتخاب شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه تاکنون مراحل قانونی برای سپردن این پروژه در حال انجام است، تصریح کرد: هم اکنون مشاور ایرانی مطالعه برای احداث خط لوله ٢٠٠ کیلومتری از کوه مبارک به بندر صحار عمان انتخاب شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این پروژه در دو بخش زمینی و دریایی تعریف شده است، اظهار داشت: بخش زمینی این پروژه از رودان به کوه مبارک به طول تقریبی ٢٠٠ کیلومتر و بخش دریایی از کوه مبارک به بندر صحار هم حدود ٢٠٠ کیلومتر تعریف شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه قرار است مطالعات مهندسی دو بخش دریایی و زمینی به صورت همزمان انجام شود تا خللی در اجرای این دو خط به وجود نیاید.

به گزارش مهر، حدود دو سال از امضای یادداشت تفاهم مشترک گازی بین بیژن نامدار زنگنه و محمدبن حمد الرمحی وزرای نفت و انرژی ایران و عمان و تاکید دو طرف به منظور تسریع درامضای قرارداد نهایی فروش گاز می گذرد.

در همین حال حمیدرضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران فروردین ماه سال جاری درباره آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به عمان، گفت: مذاکرات صادرات گاز به عمان هنوز در وزارت نفت در حال پیگیری بوده و این مذاکرات هنوز به مرحله‌ای نرسیده است.

روز دوشنبه ۳۰ خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر روز مقاومت و پیروزی در برابر رژیم غاصب بعث عراق است
دنبال کنید

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه شرکت ملی گاز تاکنون عملیات اجرایی ساخت خط لوله انتقال گاز به عمان را آغاز نکرده است، تصریح کرد: به محض نهایی شدن مذاکرات در وزارت نفت و تحویل کار به شرکت گاز احداث خط لوله و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

براساس این یادداشت تفاهمی که حدود دو سال قبل بین وزرای نفت و انرژی ایران و عمان امضا شده بود، دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود.

حجم این قرارداد ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است و قرار است خط لوله صادراتی گاز ایران از طریق رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می شود و بعد به شبکه داخلی گاز عمان متصل شود.

از سوی دیگر، بهمن ماه سال ۹۲ با دستور زنگنه وزیر نفت یکی از پیمانکاران صنعت نفت مامور انجام مطالعات به منظور ساخت تاسیسات و خطوط لوله دریایی به منظور صادرات گاز ایران از بستر خلیج فارس به عمان شده بود.

از این رو، یکی از پیمانکاران صنایع فراساحلی نفت و گاز ایران مسئول انجام مطالعات ساخت خطوط لوله زیر دریایی و تاسیسات فراساحلی به منظور انتقال گاز میادین ایران همچون کیش به عمان از بستر خلیج فارس شده است.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از مهمترین سیاست‌های ایران به منظور صادرات گاز به عمان را حضور در بازار خرده فروشی گاز عنوان کرده و تاکید کرده است: با صادرات گاز به عمان امکان فروش گاز طبیعی ایران به سایر کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای آسیایی فراهم می شود.

صادرات گاز به عمان نیازمند مذاکره بیشتر
دنبال کنید

پیش از این عمان برای تامین خوراک واحدهای LNG و صنایع خود درخواست روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز از ایران کرده بود که مذاکرات مربوط به توسعه میدان کیش و صادرات گاز به دلیل اختلاف نظر دو طرف بر روی فرمول فروش از پیشرفت قابل توجه‌ای برخوردار نبوده است.

طرح صادرات گاز میدان کیش به عمان شامل یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری است که بخش عمده‌ای از آن زیرآب خواهد بود. در فاز نخست پروژه گاز معادل یک میلیارد فوت مکعب و با توسعه فازهای بعدی به سه میلیارد فوت مکعب در روز قابل افزایش است.

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi