جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش اشتغال با سرمایه گذاری در سیراف

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح فراگیر پالایشی سیراف افزون بر جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور، فرصتهای شغلی قابل توجهی نیز در این زمینه ایجاد می شود. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که طرح فراگیر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14939
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰:۵۶
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح فراگیر پالایشی سیراف افزون بر جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور، فرصتهای شغلی قابل توجهی نیز در این زمینه ایجاد می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که طرح فراگیر پالایشی سیراف تبلور تدبیر دولت و بازگشت امید و اعتماد به بخش خصوصی کشور است، گفت: این طرح در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی است که بر این اساس این پروژه در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶٠ هزار بشکه و در مجموع ۴٨٠ هزار بشکه در روز به همراه تاسیسات یوتیلیتی‏ ، پشتیبان و واحدهای فرآیندی است که طی دور روز آینده با حضور مقامهای رسمی کشور کلنگ زنی این پروژه آ‎غاز خواهد شد.

به گزارش شانا، مهدی یوسفی ، مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با حضور در گفتگوی زنده تلویزیونی صبح با خبر شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ایران آمادگی دارد به محض آن که تحریمهای نفتی برداشته شود سهم تولید نفت خود در بازار جهانی به پیش از تحریمها برگرداند، گفت: تلاش وزرات نفت باز پس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی نفت است و از سوی این وزارتخانه برنامه ریزی لازم برای دوره پس از تحریمها نیز انجام شده است.

وی در مورد وضعیت میدات مشترک پارس جنوبی نیز گفت: ٨ درصد ذخایر شناخته شده گاز دنیا در میدان مشترک پارس جنوبی قرار دارد که این رقم به تنهایی معادل ۵٠درصد کل ذخایز گاز ایران است و ما از نظر وضع ذخایر شناخته شده گاز در جهان در رتبه نخست قرار داریم.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به مزیتهای رقابتی گاز، گفت: با توجه به ذخایز قابل توجه گاز در ایران امکان استفاده از آن در صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی نیز وجود دارد که در این صورت علاوه بر نقش آن در جلوگیری از خام فروشی می تواند ارزش افزوده بسیاری را نیز عاید کشور کند.

وی با بیان این که در سال ٩٣ صد و بیست میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید در میدان پارس جنوبی افزوده شد، گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید و با برنامه ریزیهای منسجمی که از سوی وزارت نفت صورت گرفت ما توانستیم به میزان یک سوم از کل ظرفیت تولید پارس جنوبی را در سال ٩٣ افزایش دهیم که انشاالله تا پایان امسال با افتتاح فازهای ١۵ و ١۶ و ‏ ١٧ و ١٨ یکصد میلیون مکتر مکعب دیگر نیز به این ظرفیت افزوده شود.

آمادگی ایران برای انتقال گاز به عراق
دنبال کنید

یوسفی با بیان اینکه مصرف خانگی گاز بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید گاز در ایران را به خود اختصاص داده است، گفت: اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی باید جدی گرفته شود و هم اکنون کشورمان بیشترین مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: اگر اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی به طوری جدی دنبال شود ما خواهیم توانست بخش عمده ای از تولید گاز در کشور را به حوزه صنایع میان دست و پتروشیمیها انتقال دهیم که در این صورت ارزش افزوده فراوانی عاید کشور می شود.

یوسفی تصریح کرد: گاز و تبدیل آن در مجتمع های پتروشیمی به محصولات مختلف علاوه بر کمکی که در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی به کشور خواهد کرد قدرت مانور زیادی نیز به ایران می دهد، تا آنجا که در برخی از محصولات پتروشیمی ١٠برابر ارزش افزوده نصیب کشور می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که با اولویت بندی که از سوی وزرات نفت در طرحهای توسعه ای پارس جنوبی صورت گرفت در سال گذشته ١٢٠ میلیون متر مکعب به تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی افزوده شد، اظهار کرد: با بهره برداری از دیگر فازهای اولویتدار در سال جدید همانند پارسال یکصد میلیون متر مکعب دیگر نیز به ظرفیت تولید گاز کشور از این میدان افزوده می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی ۴۴٠ میلیون متر مکعب در روز است و پیش بینی می کنیم با بهر‌ه‌برداری از فازهای در حال توسعه امسال ظرفیت تولید گاز از این میدان به ۵۵٠ میلیون متر مکعب در روز برسد.

یوسفی با اشاره به صادرات کالا پارسال از گمرک منطقه ویژه پارس به خارج از کشور، گفت: پارسال بیش از ٢١ میلیون تن کالا به ارزش ١٩ میلیارد دلار از این گمرک به خارج از کشور صادر شده است که این میزان صادرات نسبت به سال ٩٢ از حیث وزن ٢٧ درصد و از لحاط ارزش ٢۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

جهانگیری : تمام مطالبی به اینجانب نسبت می دهند ،سراسر کذب می باشد
دنبال کنید

وی افزود: با توجه به این که همه زیرساختهای سرمایه گذاری در منطقه ویژه پارس فراهم شده ضروری است تمرکز ما نیز توسعه صنایع پایین دستی به دلیل اهمیت آن در تولید ارزش افزوده و اشتغال در کشور باشد که در صورت تحقق این موضوع کمک بزرگی به اقتصاد کشور می شود.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که طرح فراگیر پالایشی سیراف همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی است، افزود: این طرح در قالب ٨ پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶٠ هزار بشکه و در مجموع ۴٨٠ هزار بشکه در روز به همراه تاسیسات یوتیلیتی، پشتیبان و واحدهای فرآیندی است که انشاالله طی دور روز آینده با حضور مقامات رسمی کشور کلنگ زنی این پروژه آ‎غاز خواهد شد.

وی طرح فراگیر پالایشی سیراف را همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و تاکید کرد: محل اجرای این پروژه در سایت دو (کنگان) منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است که بدون شک با سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح فراگیر پالایشی سیراف علاوه بر جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور ، فرصتهای شغلی قابل توجهی نیز در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در پاسخ به سوالی درباره وضع محیط زیست منطقه،گفت: میزان فلرینگ در فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی به طوری جدی کاهش یافته است و در این زمینه میزان فلرینگ فازهای یک تا ١٠ پارس جنوبی در سال ١٣٨٧ پنجاه و شش میلیون متر مکعب در هفته بوده است که با مجموعه اقداماتی که صورت گرفته میزان فلرینگ این فازها هم اکنون به ٨ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

یوسفی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته در این منطقه برای جلوگیری از آلودگی آب و خاک نیز، گفت: عملکرد خوب منطقه در حوزه جلوگیری از آلودگی آب مورد توجه ارگانهای محیط زیستی قرار گرفته و هم اکنون فاضلاب وارده به دریا با BOD وCOD تنظیم شده و سپس وارد دریا می شوند.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi