پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

ظرفیت قزوین در حوزه انرژی‌های نو

سرپرست پارک علم وفناوری امام خمینی استان قزوین گفت: استان قزوین در حوزه انرژی‌های نو از ظرفیت‌های فوق‌‌العاده‌ای برخوردار است که با برنامه دقیق می‌توان ازآن‌ها به نحو مطلوب بهره‌برداری کرد. به گزراش خبرگزاری فارس از قزوین، علی رجب‌پور در جلسه هم‌اندیشی اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور که چهارشنبه شب در استانداری قزوین برگزار شد،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13647
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۵:۲۱
سرپرست پارک علم وفناوری امام خمینی استان قزوین گفت: استان قزوین در حوزه انرژی‌های نو از ظرفیت‌های فوق‌‌العاده‌ای برخوردار است که با برنامه دقیق می‌توان ازآن‌ها به نحو مطلوب بهره‌برداری کرد.

به گزراش خبرگزاری فارس از قزوین، علی رجب‌پور در جلسه هم‌اندیشی اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور که چهارشنبه شب در استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به مزیت‌های نسبی استان قزوین اظهار کرد: افتتاح نخستین نیروگاه بادی کشور با استفاده از توربین‌های بادی ۲.۵ مگاواتی یکی از مزیت‌های نسبی استان به شمار می‌رود.

وی افزود: این نیروگاه در فاز نخست ۲۰ مگاوات بوده و تا پایان سال به ۱۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

سرپرست پارک علم وفناوری امام خمینی (ره) استان قزوین با اشاره به چشم‌اندازی که برای نیروگاه بادی استان ترسیم شده است، اضافه کرد: نصب ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قانون برنامه پنجم توسعه، حدود ۴ هزار مگاوات بازار برای توسعه بخش خصوصی از جمله چشم‌اندازهای ترسیم شده برای نیروگاه بادی استان است.

رجب‌پور ادامه داد: در حوزه انرژی خورشیدی نیز اقدامات علمی زیادی در استان قزوین صورت گرفته و در این راستا منطقه زیاران به عنوان سایت خورشیدی انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: از نظر جغرافیایی منطقه زیاران مانند کشور اسپانیا که بزرگترین مرکز سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی به شمار می‌رود، است بنابراین از نظر جغرافیایی و میزان تابش خورشید کم و کاستی نداریم.

سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) استان قزوین با بیان اینکه انرژی زمین‌گرمایی یکی دیگر از مزیت‌های مهم استان قزوین است، تصریح کرد: انرژی زمین‌گرمایی که در مناطق یله‌گنبد و آبگرم استان قزوین وجود دارد از دیگر مزیت‌های استان به شمار می‌رود که می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از بخش خصوصی در تامین نیازهای صنعت حفاری
دنبال کنید

رجب‌پور گفت: فاز نخست پروژه یله‌گنبد اجرایی شده است و در سطح کشور تنها مشکین شهر اردبیل از این مزیت برخوردار است که از آن بهره‌برداری لازم نیز به عمل آمده است.

وی بیان کرد: از نظر انرژی زیست‌ توده نیز استان قزوین به دلیل در اختیار داشتن سایت دفع بهداشتی پسماند محمدآباد از ظرفیت خوبی برخوردار است و می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.

سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) استان قزوین خاطرنشان کرد: انرژی‌های نو محدود به این عناوین نیست و در بحث هسته‌ای نیز پروژه‌هایی مانند شتابگر ملی در استان قزوین درحال اجراست تا از این ظرفیت هسته‌ای استان نیز بهره‌مند شویم.

رجب‌پور با اشاره به مأموریت پارک علم و فناوری استان قزوین اظهار کرد: تأسیس و ایجاد مرکز تخصصی انرژی‌های نو یکی از مهمترین مأموریت‌های پارک علم و فناوری استان است تا بتوانیم به اهداف راهبردی نقشه جامع علمی دست یابیم.

وی عنوان کرد: برنامه ستاد نانو در ۱۰ سال نخست تمرکز بر تحقیقات و توانمندسازی نیروهای متخصص بوده و در ۱۰ سال دوم نیز تجاری‌سازی پژوهش‌های صورت گرفته است.

سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) استان قزوین تصریح کرد: استان قزوین در پنج بخش کشاورزی، صنعت نساجی، منابع آب، صنایع شوینده و قطعه‌سازی از کاربری‌های فناوری نانو بهره می‌گیرند.

رجب‌پور یادآور شد: ۳ هزار واحد صنعت در استان قزوین فعال است و در صنایع قطعه‌سازی و مواد شوینده واحدهای صنعتی مطرحی را داریم که از فناوری نانو استفاده می‌کنند.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi