چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سال ۹۳ بوکان مصون در برابر التور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ جلسه تجدید ستاد التور واقع در محل سالن اجتماعات فرمانداری با حضور مسئولین ادارات برگزار گردید. ** دکتر محمد مقصدحق مدیر شبکه بهداشت و درمان بوکان در جلسه تجدید ستاد التور شهرستان بوکان گفت: سال گذشته بوکان در برابر التور مصون بود و هیچ گونه مورد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13522
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۹:۵۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ جلسه تجدید ستاد التور واقع در محل سالن اجتماعات فرمانداری با حضور مسئولین ادارات برگزار گردید.

** دکتر محمد مقصدحق مدیر شبکه بهداشت و درمان بوکان در جلسه تجدید ستاد التور شهرستان بوکان گفت: سال گذشته بوکان در برابر التور مصون بود و هیچ گونه مورد مثبتی مشاهده نشد.

وی گفت: این مهم نتیجه هماهنگی ، همکاری  وآمادگی بسیار عالی برون بخشی بود که سال گذشته میان ادارات مرتبط با امر روی داد که امیدواریم امسال نیز به همین گونه باشد.

هشیاری همچنان لازم است

** دکتر شادی قادری سرپرست مرکز بهداشت نیز در این جلسه  گفت: به دلیل همسایگی با کشور عراق  و رفت و آمد مردم و پایین بودن سطح بهداشت در آن کشور، لازم است همچنان هشیار باشیم تا از بروز و انتشار التور پیشگیری کنیم.

** وی افزود: تمام سازمانهای و ارگانهای مرتبط باید حداکثر توان خود را در این زمینه بکار گیرند تا انشالله شاهد ابتلا به این بیماری در جامعه ما روی ندهد.

مهمترین تهدید بیماری التور عدم هماهنگی است

** محمد صالح زارعی کارشناس مسئول بیماریهای مرکز بهداشت بوکان گفت: مهمترین تهددی بیماری التور شیوع بیماری نیست، بلکه ناهماهنگی در عمل در سازمان های مسئول است و هدف از تشکیل این جلسه ایجاد این هماهنگی و تشریک مساعی است.

وی تأکید کرد: اگر در زمان بروز بیماری هماهنگی نباشد، تا ۵۰ درصد تلفات انسانی افزایش پیدا خواهد کرد، اما با هماهنگی در عمل این میزان به ۱ درصد و یا حتی کمتر خواهد رسید.

زارعی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد موارد ابتلا بدون علایم است گفت: استفراغ بدون تهوع قبلی، گرفتگی عضلات پشت پا و عطش فراوان به آب از جمله علایم بیماری التور است.

این کارشناس در مورد درمان بیماری التور گفت: بهترین درمان بیماری التور استفاده از پودر ORS به منظور جبران از دست رفتن آب بدن است.

** مهندس رحیم ایزد مهر کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت بوکان به عنوان دیگر سخنران این جلسه در گزارشی از عملکرد این واخد در سال ۹۳ گفت: معدوم نمودن ۳۰ تن انواع مواد غذایی غیر قابل مصرف و ۶۷ هزار و ۵۰۰ اقدام برای تأمین آب سالم شامل نمونه برداری از نظر  میکروبی، کلر زنی و بازدید از تأسیسات در سال ۹۳ انجام شده است.  

وی افزود:در همین مدت  نسبت به جمع آوری ۸۲ فروشنده دوره گرد اقدام شده و ۲۸۳۸ مورد ید سنجی و ۹۱۶۰ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی شهرستان صورت گرفته است.

۶۱۵ لیتر در ثانیه مصرف آب شرب در بوکان

مهندس محمد معروفی مدیر آبفای شهر بوکان گفت: در شهر بوکان در هر ثانیه ۶۱۵ لیتر آب مصرف می شود که سهم هر شهرون ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است که به نسبت استاندارد جهانی ۷۰ لیتر بیشتر است.

وی ضمن تأکید بر سالم و با کیفیت بودن آب بوکان گفت: هم اکنون از سه منبع آب شرب شهر بوکان تأمین می شود که چاه ساریقامیش با ۸۰ درصد، چشمه حوض بزرگ ۲۰ درصد و چندین حلقه چاه در حاشیه رودخانه سیمینه رود با ۱۰ درصد منابع تأمین کننده آب شهر بوکان هستند.

۸۸ درصد جمعیت روستایی از آب سالم برخوردارند

احمد احمد پور آذر مدیر آبفای روستایی بوکان نیز از دسترسی ۸۸ درصد از جمعیت روستایی به آب سالم و بهداشتی خبر داد و گفت: در سالجاری تلاش خواهیم کرد بقیه روستاها را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: هم اکنون درصد برخورداری مردم روستاهای بوکان از آب آشامیدنی سالم به نسبت استان ۷ درصد بیشتر است .

سلامت و امنیت در یک راستا هستند

** ایوب آذین پور معاون سیاسی فرماندار شهرستان بوکان به عنوان آخرین سخنران گفت: سلامت و امنیت در یک راستا هستند و زمانی ما می توانیم امنیت داشته با شیم که از آب، غذا و محیط سالم برخوردار باشیم.

** وی افزود: سلامت به همکاریهای درون بخشی نیاز دارد و انتظار داریم با همکاری شبکه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و شهرداری نسبت به جمع آوری فروشتدگان دوره گرد خصوصا در اطراف مدارس اقدام گردد.

معاون سیاسی فرماندار شهرستان بوکان اضافه کرد: باید به دانش آموزان در مورد خطرات و تهدیداتی که با مصرف مواد غذایی دستفروشان با آن مواجه هستند، آموزش داده شود و آنها هشیار گردند.

وی ادامه داد: ترمیم و مرمت سرویسهای بهداشتی عمومی یکی از انتظارات این جلسه است که لازم است شهرداری در این زمینه اقدام لازم را به عمل آورد چرا که برای تأمین سلامت عمومی از اهمیت خاصی برخوردار است.

سال ۹۳ بوکان مصون در برابر التور 3

برگزاری مراسم افتتاحیه چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد در شهرستان بوکان
دنبال کنید

DSC08758

پایگاه خبری تحلیلی

بوکان نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi