چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سود شرکتهای نفتی تحت تأثیر افت قیمت نفت

کاهش سود شرکتهای بزرگ نفتی در هشت ماه اخیر تنها به دلیل افت قیمتهای نفت خام نبوده بلکه نمایانگر انتخابهای راهبردی این شرکتها نیز هست. بررسی رویترز از گزارشهای بزرگترین شرکتهای این صنعت از جمله بی‌پی، شل و توتال فرانسه نشان می‌دهد که میزان حساسیت درآمد این شرکتها به تغییرات قیمتهای نفت در سالهای اخیر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13180
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کاهش سود شرکتهای بزرگ نفتی در هشت ماه اخیر تنها به دلیل افت قیمتهای نفت خام نبوده بلکه نمایانگر انتخابهای راهبردی این شرکتها نیز هست. بررسی رویترز از گزارشهای بزرگترین شرکتهای این صنعت از جمله بی‌پی، شل و توتال فرانسه نشان می‌دهد که میزان حساسیت درآمد این شرکتها به تغییرات قیمتهای نفت در سالهای اخیر افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، افزایش میزان حساسیت درآمد شرکتها به نوسانات قیمتهای نفت به این معناست که به ازای هر یک دلار افت قیمت نفت، کاهش سود این شرکتها بیشتر از درآمد پنج سال پیش آنها خواهد بود.

هدف از تصمیمهای بسیاری از شرکتهای بزرگ نفتی، بهره‌گیری از افزایش بی‌سابقه قیمتهای نفت بود، تصمیمهایی که در واقع از طریق نوع قراردادهای انتخابی این شرکتها اتخاذ شده بود و به فشار بیشتر قیمتها بر فعالیتهای آنها دامن زده است.

سایمون هنری، مدیرعامل شرکت انگلیسی-هلندی شل، بزرگترین گروه نفتی اروپا از نظر ارزش بازاری، گفت: به عبارت ساده، حساسیت به قیمتهای نفت افزایش یافته و این امر یک انتخاب پیش‌بینی‌شده است.

وی تصریح کرد: به نظر ما، قیمتها در حال افزایش بود و به دلیل نوع قراردادهایمان، فعالیتهای شل تأثیر کمتری نسبت به شرایط گرفته بود.

هنری افزود که شل در دهه ٢٠٠٠ میلادی این تصمیم را اتخاذ کرد و حدود یک دهه طول کشید تا این تصمیم تأثیر واقعی خود را بر عوامل ساختاری شرکت بگذارد.

پیتر واسر، مدیرعامل شرکت شل در آن زمان، در سال ٢٠٠٩ میلادی اعلام کرده بود که تغییر یک دلاری در قیمت نفت سبب افزایش یا کاهش حدود ٢٠٠ میلیون دلاری در درآمد این شرکت می‌شود. در همین حال، هنری در ماه ژانویه پیش‌بینی کرد که تأثیر تغییر یک دلاری قیمت نفت بر درآمد شل حدود ٣٣٠ میلیون دلار و بیشتر خواهد بود.

معظمی نیا دبیر شورای سیاستگذاری/ مهدی آیتی به عنوان دبیر اجلاس منصوب شدند
دنبال کنید

بر اساس این گزارش، میانگین قیمت نفت خام برنت در سه ماه نخست سال ٢٠١۵ میلادی به ۵۴ دلار در هر بشکه رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵٠ درصد کاهش یافته است. به دلیل افزایش حساسیت به قیمتها و همچنین در صورت تداوم قیمتهای کنونی، ضرر و زیان واردشده به درآمد شل پیش از کسر مالیات می‌تواند به میلیاردها دلار در سال برسد.

به گفته رویترز، گزارشهای دومین و سومین شرکتهای بزرگ نفتی اروپا یعنی بی‌پی بریتانیا و توتال فرانسه نیز روند مشابهی را نشان می‌دهند.

شرکت بی‌پی اوایل سال ٢٠١٣ میلادی اعلام کرده بود که نوسان یک دلاری قیمت نفت می‌تواند به تغییر ٢۵٠ میلیون دلاری سود عملیاتی جایگزین بخش تولید نفت و گاز این شرکت پیش از کسر مالیات منجر شود. بی‌پی همچنین در ماه مارس اعلام کرد که نوسان یک دلاری در قیمت نفت برنت، تغییر ٣٠٠ میلیون دلاری در درآمد این شرکت به همراه خواهد داشت.

در همین راستا، توتال فرانسه در سال ٢٠١٣ میلادی اعلام کرده بود که افزایش یک دلاری قیمت نفت خام برنت می‌تواند درآمد خالص عملیاتی تعدیل‌شده این شرکت را ١۴٠ میلیون دلار افزایش دهد. این شرکت اوایل سال جاری نیز اعلام کرد که تأثیر تغییر یک دلاری قیمت نفت ١٧٠ میلیون دلار خواهد بود.

افزایش حساسیت به قیمتها در شرایطی صورت می‌گیرد که سطح تولید که عامل تعیین‌کننده در میزان تأثیر قیمتهای نفت بر درآمد شرکتها به شمار می‌رود، در این سه شرکت نفتی کاهش یافته است.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi