جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تخفیف فروش نفت خام به پالایشگاه‌‌ها

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به دستورالعمل بند “ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣” گفت: این دستورالعمل امکان تخفیف ١٠ درصدی قیمت نفت خام به پالایشگاه‌ها را فراهم آورده است. به گزارش فارس بر اساس آنچه روابط عمومی وزارت نفت گزارش داده است، شهاب‌الدین متاجی با

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13153
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به دستورالعمل بند “ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣” گفت: این دستورالعمل امکان تخفیف ١٠ درصدی قیمت نفت خام به پالایشگاه‌ها را فراهم آورده است.

به گزارش فارس بر اساس آنچه روابط عمومی وزارت نفت گزارش داده است، شهاب‌الدین متاجی با اشاره به دستورالعمل بند “ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣” گفت: طبق این بند از قانون بودجه امسال، دستور عملی از سوی وزیر نفت صادر شده است که فرصت طلایی برای ساخت پالایشگاه‌های جدید و توسعه پالایشگاههای قدیمی محسوب می شود.

وی افزود: این دستورالعمل امکان تخفیف ١٠ درصدی قیمت نفت خام پالایشگاه‌‌ها را فراهم آورده است.

متاجی با بیان این که پالایشگاه هرمز نیز می تواند از این دستورالعمل، استفاده کند، افزود: این شرکت می تواند نمودار فرآیندی مناسب را به منظور امکان صادرات فرآورده و انجام تعهدات مالی ناشی از سرمایه گذاری انتخاب کند.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش مصرف نفت کوره در دنیا و لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی، هزینه احداث پالایشگاه بیشتر از پالایشگاه‌های موجود خواهد بود، اما افزایش تخفیف مواد اولیه، این امکان را می دهد که با درآمد حاصل بتوان امکان پرداخت وامهای دریافتی از بانکها و موسسات مالی را فراهم کرد.

به گفته مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ها به این ترتیب مشکلات مالی تامین منابع مالی ساخت پالایشگاه‌ها برطرف خواهد شد.

به گزارش فارس، سال گذشته سهامدار اصلی پالایشگاه هرمز تقاضای انتقال این پالایشگاه از بندرعباس به بندر جاسک را به وزارت نفت ارائه کرد و غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه انرژی تدبیر(سهامدار ۸۰ درصدی پروژه هرمز) در نامه‌ای به بیژن زنگنه وزیر نفت با برشمردن مشکلات عدیده این انتقال و هزینه‌های کلان مترتب بر آن با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های لازم در بندر جاسک خواستار تخفیف ۱۰ درصدی در قیمت خوراک این پالایشگاه شده بود. این تخفیف ۱۰ درصدی برای سهامدار هرمز چند صد میلیون دلار میلیون دلار درآمد اضافه ایجاد می‌کند و در عین حال پالایشگاهی که در بندر جاسک ساخته می‌شود به اذعان نوذری از تکنولوژی بسیار قدیمی نسبت به طرح اولیه هرمز برخوردار است و محصول اصلی آن نفت کوره خواهد بود. قیمت نفت کوره در بازارهای جهانی از قیمت نفت خام پایین‌تر است و به این ترتیب سهامدار هرمز به ازای کاهش ارزش نفت خام کشور چند صد میلیون دلار درآمد اضافه خواهد داشت.

آخرین خبر از استیضاح زنگنه
دنبال کنید

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه در حال حاضر قریب به ۱.۸ میلیون بشکه نفت در روز در پالایشگاه‌های داخلی کشور پالایش می‌شود و دستورالعمل وزیر نفت شامل همه پالایشگاه‌های قدیمی می‌شود اغلب این پالایشگاه‌ها می‌توانند با تغییر اندکی در فرآیند‌های خود از این تخفیف عمده بهره ببرند و نفت خام را ۱۰ درصد ارزان‌تر از قیمت‌های واقعی دریافت کنند.

اگر این تخفیف شامل حال همه نفت دریافتی پالایشگاه‌ها شود آنها با احتساب قیمت‌های فعلی نفت می‌توانند تخفیفی بالغ بر ۳.۲ میلیارد دلار از این محل دریافت و به سود خود اضافه کنند. در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه است ارائه چنین تخفیفی آن هم به پروژه‌هایی مانند هرمز که با انتقال به سواحل مکران عملا از همه زیرساخت‌های لازم دور شده و تبدیل به یک پروژه غیر اقتصادی و با تکنولوژی از دور خارج شده می‌شود طبعا نمی‌تواند به توسعه صنعت پالایش کشور و جایگزینی درآمدهای فروش نفت خام با درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی کمک کند.

بر اساس این گزارش، بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال گذشته اختیارات بی حد و حصر و غیر قابل نظارتی در اختیار وزارت نفت گذاشته است که می‌تواند بدون تصویب مجلس چنین دستورالعمل‌هایی را تصویب و اجرایی کند. بعضی کارشناسان علیرغم استقبال از اهداف مربوط به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این بند نسبت به گستردگی آن و ظرفیت این بند برای قانونی کردن رانت‌های نفتی هشدار می‌دهند.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi