جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تنوع و قدرتی در رسانه ها ،در کمتر عرصه ای این قدرت مشاهده میشود

دکتر رضا دهبانی پور امروز در نخستین نشست با اصحاب رسانه این استان، گفت: در عصری که زندگی می کنیم رسانه ها نقش موثر و ارزنده ای در جامعه ایفا می کنند. وی افزود: تنوع و قدرتی که در رسانه ها وجود دارد شاید در کمتر عرصه ای بتوان این قدرت و تاثیرگذاری را مشاهده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13123
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹

کرونا :

تنوع و قدرتی در رسانه ها ،در کمتر عرصه ای این قدرت مشاهده میشود

دکتر رضا دهبانی پور امروز در نخستین نشست با اصحاب رسانه این استان، گفت: در عصری که زندگی می کنیم رسانه ها نقش موثر و ارزنده ای در جامعه ایفا می کنند.

وی افزود: تنوع و قدرتی که در رسانه ها وجود دارد شاید در کمتر عرصه ای بتوان این قدرت و تاثیرگذاری را مشاهده کرد.

وی با بیان این که خروجی رسانه ها در دنیا و عرصه بین المللی مشهود است، بیان داشت:اهمیت و نقشی که رسانه ها در هر شکلی از اشکال یک جامعه می تواند ایفا کند به خوبی قابل مشاهده است.

این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که رسانه ها در امنیت شخصی و جمعی نقش مهمی دارند، عنوان کرد: این نقش رسانه که در زندگی شخصی و جمعی و آسایش و آرامش جامعه تاثیرگذار بوده ملموس و روشن است. 

دهبانی پور با بیان این که رسانه ها همان اندازه که می توانند آرامش ایجاد کنند، گاهی می تواند با تلقین برخی از مسائل احساس نا امنی هم ایجاد کند، اظهار داشت: در این صورت جامعه آشفته، نا امن و گاهی حریم شخصی خانواده ها را متاثر از خود کرده و زندگی سیاسی و اجتماعی آنها را نادیده گرفته و اثر منفی روی آنها می گذارد.

وی به نقش و قدرت رسانه ها با ورود ماهواره و تکنولوژی در جوامع بشری اشاره و افزود: با ورود رسانه و تکنولوژی قدرت دولت ها به چالش کشیده شده و دولت ها محدود، محصور و پاسخگو می شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اذعان داشت: حاکمیت ها، حاکمیت مطلق گذشته نیست؛ بلکه حاکمیت امروز از قبل این تاثیر گذاری ها که رسانه ها نقش اصلی آن را دارد، حاکمیت ها باید حاکمیت مسئول و پاسخگو باشند.

دهبانی پور با بیان این که تنها چالش در عرصه زندگی نیست، بلکه در عرصه حکومت و دولت هم این چالش ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از تعارض ها که گاهی اوقات دولت ها با جامعه بین المللی دارند این است که دولت ها می خواهند هنوز به همان حاکمیت سنتی پایبند باشند.

وی تصریح کرد: این عرصه به اینها این فرصت و اجازه را نمی دهد که آنها حاکمیت مستقلی برای خود باشند؛ بلکه آنها باید در این عرصه جهانی تعریف شده و پاسخگو باشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد یکی از رسالت های بزرگ و کارکردهای اساسی رسانه را آگاهی بخشی به توده های مردم دانست و افزود: تعلیمات عمومی و آموزش در یک جامعه اصل است و رسانه در این زمینه می تواند نقش غیر قابل کتمان و البته اثرگذاری داشته باشد.

دهبانی پور با بیان این که رسانه ها می توانند دانش عمومی مردم را افزایش دهند، ادامه داد: این نقش بی بدیل و اساسی است که رسانه دارد و باید به آن جامه عمل پوشاند.

وی ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و ازخود گذشتگی، فکر و اندیشه و تامل انگاره های قابل قبول در عرصه فرهنگ را یکی از رسالت های رسانه دانست و بیان داشت: دامن نزدن به اختلافات قومی، نژادی و مذهبی، دعوت مردم به حفظ همبستگی، وحدت و مشارکت در امور یکی دیگر از رسالت هایی است که اصحاب رسانه می توانند داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استانی مثل کهگیلویه و بویراحمد خرده فرهنگ ها، حساسیت ها، تعصبات و تقسیم بندی های ایلی، قومی و قبیله ای وجود دارد و رسانه ها می توانند نقش مهمی در ایجاد همبستگی و وحدت بین این اقشار و مردم داشته باشند.

دهبانی پور با بیان این که رسانه می تواند نقش مخرب داشته باشد؛ یعنی با دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله ای بر اختلافات افزوده شود، یادآور شد: متاسفانه گاهی اوقات در سایت ها و اخبار شاهد هستیم به اختلافات دامن زده می شود و این برای جامعه و محیط ما سم است.

وی با بیان این که رسانه ها می توانند نقش و کارکرد دو وجهی داشته باشند، افزود: رسانه ها هم می تواند عامل وحدت بخش در جامعه و عاملی برای همبستگی مردم، قومیت ها و مذاهب باشند و هم می توانند به اختلافات در بین این گروه ها دامن بزنند.

در این نشست خبرنگاران و اصحاب رسانه کهگیلویه و بویراحمد دغدغه ها و مشکلات خود در زمینه های بیمه خبرنگاران، مسکن، خانه مطبوعات، یارانه مطبوعات، آگهی ادارات و نهادها و سایر مشکلات را مطرح و خواستار حل این مشکلات شدند.

 

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi