عقل_خاکستری
داستان عدم وجود مدارس کانکسی و ۶ مدرسه سنگی قدیمی
داستان عدم وجود مدارس کانکسی و ۶ مدرسه سنگی قدیمی این سخنان خانم قنواتیان (مدیر آموزش و پرورش گچساران) چند محور اصلی دارد که میتوان به صورت تحلیلی بررسی کرد: ۱. مدارس و زیرساختها عدم وجود مدارس کانکسی نکته مثبتی است، چون در برخی شهرستانهای محروم همچنان کانکس جایگزین مدرسه است. اما اشاره به وجود
کرونا :
عقل_خاکستری

داستان عدم وجود مدارس کانکسی و ۶ مدرسه سنگی قدیمی
این سخنان خانم قنواتیان (مدیر آموزش و پرورش گچساران) چند محور اصلی دارد که میتوان به صورت تحلیلی بررسی کرد:
۱. مدارس و زیرساختها
- عدم وجود مدارس کانکسی نکته مثبتی است، چون در برخی شهرستانهای محروم همچنان کانکس جایگزین مدرسه است.
- اما اشاره به وجود ۶ مدرسه سنگی قدیمی نشان میدهد بخشی از زیرساختها همچنان فرسوده و نیازمند بازسازی است. این یعنی وضعیت آموزشی گچساران از نظر زیرساختی بینابین است: نه کاملاً بحرانی، نه ایدهآل.
۲. آموزش مجازی و پیامدهای کرونا
- او با تأکید بر ضرر آموزش مجازی نشان میدهد نگاه غالب در مدیریت فعلی بیشتر سنتی است تا مدرن.
- جمله «میخواهم فقط یک گام بردارم تا دانشآموزان از فضای مجازی به سمت فضای حقیقی برگردند» در واقع نقدی به زیرساخت ضعیف دیجیتال کشور است.
- اما این نگاه میتواند ضعفآفرین باشد؛ چون تجربه کرونا نشان داد بدون سرمایهگذاری در آموزش مجازی، در بحرانهای آینده دوباره ضربه میخوریم.
۳. شهریه مدارس غیر دولتی
- او میگوید معقولترین شهریه را در استان تصویب کردهاند (بین ۱۱ تا ۱۹ درصد افزایش) در حالی که استان تا ۴۰ درصد مجوز داده است.
- این نکته نشان میدهد مدیریت شهرستان سعی کرده فشار اقتصادی بر خانوادهها را کمتر کند، اما همچنان افزایش بیش از تورم رسمی باقی میماند.
- تأکید بر ممنوعیت دریافت هزینههای اضافی به بهانه کلاس تقویتی نشان میدهد تخلفات مدارس غیرانتفاعی جدی است و نیاز به نظارت بیشتری دارد.
۴. عدالت آموزشی و مناطق محروم
- توجه ویژه به مدارس مناطق محروم و انتقال بخش زیادی از برنامهها به آنجا، رویکرد عدالتمحور را نشان میدهد.
- اما این نگاه در عمل باید با بودجه و نیروی انسانی پشتیبانی شود، وگرنه بیشتر یک شعار باقی میماند.
۵. کیفیت آموزشی
- کاهش تعداد دانشآموزان در کلاس به ۳۰ نفر نکته مثبت است و به بهبود کیفیت کمک میکند، هرچند هنوز رقم ایدهآل نیست (۲۵ نفر یا کمتر).
- محدود کردن معلمان نمونه به ۱۲ ساعت تدریس در مدارس خاص و اجبارشان به حضور در مدارس عادی، تصمیمی برای جلوگیری از تمرکز نخبگان آموزشی در مدارس خاص است؛ این سیاست میتواند به عدالت آموزشی کمک کند، اما ممکن است مقاومت معلمان یا خانوادهها را برانگیزد.
✅ جمعبندی تحلیلی:
سخنان قنواتیان ترکیبی از دفاع از عملکرد خود در برابر انتقادات (خصوصاً در موضوع شهریهها)، بیان دغدغه عدالت آموزشی (مناطق محروم و کاهش جمعیت کلاسها) و نقد ساختار کلان آموزش کشور (آسیب کرونا و ضعف آموزش مجازی) است.
رویکرد او بیشتر مدیریتی و پاسخگو است تا صرفاً تبلیغاتی، اما در عین حال نگاه سنتی به آموزش (ترجیح فضای حضوری بر مجازی) و محدودیتهای ساختاری بودجهای میتواند مانع اجرای کامل وعدهها شود.
متن سخنان مدیر آموزش و پرورش شهرستان گچساران
مرضیه قنواتیان عصر یکشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: در شهرستان گچساران هیچ گونه مدارس کانکسی نداریم، ولی تعداد ۶ مدرسه سنگی وجود دارد که در حال نوسازی و بازسازی میباشد.
وی مهمترین دغدغه خود را ترویج آموزش و پرورش دانش آموزان دانست و افزود: متأسفانه به خاطر کرونا و عدم زیر ساخت تجهیزات فنی و مجازی در کشور دانش آموزان از آموزش ضرر دیدند و امیدوارم بتوانم فقط یک گام در دوره مدیریتم آنها را از فضای مجازی به سمت فضای حقیقی آموزش روی بیاورم.
مدیر آموزش و پرورش گچساران در خصوص افزایش شهریه مدارس غیر دولتی تصریح کرد: امسال به خاطر شهریه این مدارس در استان مورد هجمه قرار گرفتم چرا که برای مدارس غیر دولتی شهرستان گچساران معقول ترین شهریه را نسبت به دیگر شهرهای استان تصویب کردیم.
وی از افزایش ۴۰ درصدی شهریه مدارس غیر انتفاعی تصویب شده در استان خبر داد و تصریح کرد: با تشکیل تیم ارزیابی از مدارس و برگزاری جلسات متعدد با همکاران در شهرستان با تعیین کف شهریه ۱۰ درصد برای همه مدارس، از ۱۱ تا ۱۹ درصد افزایش شهریه بر اساس تجهیزات و آموزش به مدارس غیر انتفاعی ابلاغ کردیم.
قنواتیان افزود: این مبلغ افزایش شهریه در بقیه شهرهای استان تا ۴۰ درصد افزایش داشت.
وی ابراز کرد: افزایش نرخ شهریه به بهانه کلاسهای تقویتی و فوق برنامه در مدارس غیر دولتی ممنوع بوده و مدیران این مدارس غیر از شهریه مصوب شده شورای نظارت نباید دریافت کنند.
مدیر آموزش و پرورش گچسارانگفت: نگاه من به مدارس توجه بیشتر به مناطق محروم زیرا مدارس خاص همه امکانات را دارند و در همین راستا تمامی برنامههای آموزش و پرورش را در مدارس منطقه محروم برگزار میکنم.
وی از کم کردن تعداد دانش آموزان در کلاسهای درسی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تعداد بالای دانش آموز در کلاس به معضل برای تدریس معلم بود امسال همه کلاسهای درس فقط با ۳۰ دانش آموز شروع خواهد شد.
قنواتیان انتخاب مدیران مدارس را در سال جدید بر اساس شایستگی افراد دانست و اضافه کرد: جهت آموزش بهتر دانش آموزان در همه مدارس به معلمان نمونه فقط اجازه تدریس ۱۲ ساعت در مدارس خاص داده شده بقیه ساعات باید در مدارس عادی تدریس کنند.
نویسنده:عقل_خاکستری
برچسب ها :#شهر_من_گچساران ، داستان عدم وجود مدارس کانکسی و ۶ مدرسه سنگی قدیمی ، عقل_خاکستری ، قنواتیان ، مدیر آموزش و پرورش گچساران
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.









ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰