جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ممانعت ونزوئلا از حفاری نفتی گویان

جمهوری گویان اعلام کرد که ونزوئلا اجازه نمی دهد این کشور در آبهای خود به اکتشاف نفت بپردازد و از ونزوئلا خواست تا مانع از توسعه گویان نشود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمهوری گویان روز یکشنبه (١٠ اسفندماه) اعلام کرد که همسایه غربی اش، ونزوئلا مانع از اکتشاف نفتی در آبهای مورد مناقشه دو کشور

اختصاصی کرونا

کد خبر : 11911
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
جمهوری گویان اعلام کرد که ونزوئلا اجازه نمی دهد این کشور در آبهای خود به اکتشاف نفت بپردازد و از ونزوئلا خواست تا مانع از توسعه گویان نشود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمهوری گویان روز یکشنبه (١٠ اسفندماه) اعلام کرد که همسایه غربی اش، ونزوئلا مانع از اکتشاف نفتی در آبهای مورد مناقشه دو کشور می شود.

ونزوئلا، بزرگترین تولیدکننده نفت آمریکای جنوبی، و جمهوری گویان، یکی از کم جمعیت ترین و فقیرترین کشورهای آمریکای جنوبی، مدتهاست که با یکدیگر اختلاف ارضی دارند.

وزارت امورخارجه جمهوری گویان اظهار کرد که کاراکاس اجازه نمی دهد که گویان برنامه های حفر چاههای اکتشافی خود را در منطقه ای که، به ادعای گویان، جزو قلمرو سرزمینی این کشور است، آغاز کند.

یکی از شرکتهای تابعه شرکت اکسوون موبیل آمریکا قصد دارد تحت امتیاز جمهوری گویان در ماه آتی میلادی به حفاری اکتشافی در این منطقه بپردازد. گویان از ونزوئلا خواست تا “از هرگونه اقدامی که تنها نتیجه آن، جلوگیری از توسعه گویان است، دست بردارد.

ونزوئلا بیش از دو دهه است که ادعا می کند دو سوم خاک جمهوری گویان به ونزوئلا تعلق دارد. این کشور معتقد است که منطقه غرب رودخانه اسه کوئیبو که منابع طلای زیادی دارد، در توافق نامه سال ١٨٩٩ با بریتانیا و کشورهای تحت سلطه اش، از ونزوئلا دزدیده شده است.

نیکولاس مادورا، رئیس جمهوری ونزوئلا اظهار کرده بود که این مناقشه را با تکیه بر قوانین بین المللی و به آرامی حل می کند اما این پرونده تا کنون پیشرفتی نداشته است.

دو سال پیش نیز، یک کشتی که تحت امتیاز جمهوری گویان مشغول فعالیتهای لرزه نگاری و مطالعاتی بود توسط دولت ونزوئلا توقیف شد.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری: دولت در تجاری‌سازی تحقیقات و پژوهش‌ها تلاش می کند
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi