شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای دریافت یارانه نقدی دور از عدالت است

دستغیب : مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای دریافت یارانه نقدی دور از عدالت است نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه ۹۴ با بیان این‌که مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای اخذ یارانه نقدی دور از عدالت است،‌ گفت: به نظرم مجلس نباید در موضوع نحوه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 11573
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷


دستغیب :


مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای دریافت یارانه نقدی دور از عدالت است


نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه ۹۴ با بیان این‌که مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای اخذ یارانه نقدی دور از عدالت است،‌ گفت: به نظرم مجلس نباید در موضوع نحوه حذف یارانه خانوارها وارد مصادیق می‌شد چون این کار به کارشناسی بیشتری نیاز دارد.


مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای دریافت یارانه نقدی دور از عدالت است 3

احمدرضا دستغیب در خصوص ابهامات مربوط به مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد حذف یارانه نقدی برخی خانوارها گفت: قطعاً ابهامات موجود در تبصره ۲۱ لایحه بودجه در هدفمندی قابل رفع است. اما به باور بنده عدالت حکم می‌کند که مصداق حذف یارانه خانوار جمع کل درآمدشان باشد. چون ممکن است در خانواده‌ای یک نفر شاغل بوده و در مقابل خانواده دیگر چند نفر مشغول به کار باشند از این جهت درآمدهای خانوار تغییر می‌کند.


وی تأکید کرد: اگر می‌خواهید به عدالت نزدیک شوید باید برای پرداخت یارانه نقدی درآمد کل خانوار را محاسبه کنیم. بر این اساس مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای دریافت یارانه نقدی دور از عدالت است و باید در این زمینه تدبیر کرد تا بین خانوارهای مشمول دریافت یارانه نقدی عدالت برقرار شود.


نایب رئیس کمیسیون تلفیق با تأکید بر این‌که تبصره ۲۱ باید برای اجرا مورد موافقت و رأی مثبت مجلس قرار گیرد، یادآور شد: ممکن است نظر نمایندگان بر این باشد که برای اجرای هدفمندی در سال آینده لایحه دولت ملاک قرار گرفته شود. شاید در این صورت مصوبه کمیسیون در مورد حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیشتر از ۲٫۵ میلیون تومان دیگر منتفی خواهد شد.

اسامی تایید شدگان حوزه گچساران و باشت رسماً اعلام شد
دنبال کنید


دستغیب با بیان این‌که دولت باید با سازوکاری مشخص درآمد خانوارها جهت پرداخت یارانه نقدی را مشخص کند، گفت:‌ قطعاً باید سهم بیشتری از یارانه در اختیار خانواده‌های کم درآمد و آسیب پذیر جامعه قرار گیرد اما داشتن روش مناسب برای تشخیص خانواده‌های کم درآمد از پردآمد و آنهایی که مشمول یارانه نقدی می‌شوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.


وی در مورد اینکه آیا میزان درآمد ۲٫۵ میلیون تومان جهت تشخیص حذف یارانه خانوار برای خانواده‌های ساکن در شهرهای بزرگ مناسب است، گفت: قطعاً این عدد باید در کلان شهرها و شهرستان‌ها متفاوت باشد. درست است که این مصوبه کمیسیون تلفیق است ولی بنده همان نقدی که به تنظیم آیین‌نامه پیوست جریمه سربازی دارم را به مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد تبصره ۲۱ نیز دارم.


نماینده مردم شیراز با بیان این‌که مجلس نباید در موضوع نحوه حذف خانوارها ریز وارد مصادیق شود،‌ افزود: این کار به کار کارشناسی و تخصصی احتیاج دارد که طبیعتاً این در زمان محدود کمیسیون تلفیق نمی‌گنجید. البته ما در ذیل همین تبصره دولت را مکلف به تنظیم آیین‌نامه از این جهت کردیم.


دستغیب خاطرنشان کرد: نمایندگان از آنجا که احساس کردند دولت قدری با تأخیر نسبت به اجرای قانون هدفمندی اقدام کرده است این موضوع را به تصویب رساندند ولی در نهایت باید منتظر ماند تا نمایندگان تصمیم نهایی را در صحن علنی تصویب کنند.


وی همچنین گفت: مجلس عدد مشخصی برای درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها جهت پرداخت یارانه نقدی و یارانه بخش تولید و بهداشت مشخص کرده است که دولت می‌تواند بر اساس ضوابط خود نسبت به نحوه واگذاری آن اقدام کند. به نظرم اگر قرار باشد مجلس وارد مصادیق و نحوه واگذاری شود کار دشوار خواهد شد.

بیانیه لوزان نشانه خوبی برای حل مسئله هسته‌ای است/ مجلس از حرکت تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کند
دنبال کنید


نایب رئیس کمیسیون تلفیق در مورد سهم تولید نیز گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق تفاوت محسوسی با پیشنهاد دولت ندارد تنها تغییر عمده مصوبه تلفیق نسبت به لایحه دولت مربوط به حذف برخی از خانوارها از دریافت یارانه نقدی است.


انتهای پیام


منبع: 
ایسنا

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi