جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کلید رفتار مناسب ما با کودک مان

والدین همواره نگران پرورش مناسب کودک خود هستند و در ذهن خود نقشه های فراوانی برای رشد مناسب کودک می کشند.در همین راستا چند نکنه کوچک و مهم که  می تواند کلید رفتار مناسب ما باکودکمان باشد.در این یاداشت مختصر مطرح شده است . ۱- شناخت باورهای ذهنی خودمان به عنوان اولین گام، بسیار مهم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 11271
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۹:۱۱

کرونا :

کلید رفتار مناسب ما با کودک مان

والدین همواره نگران پرورش مناسب کودک خود هستند و در ذهن خود نقشه های فراوانی برای رشد مناسب کودک می کشند.در همین راستا چند نکنه کوچک و مهم که  می تواند کلید رفتار مناسب ما باکودکمان باشد.در این یاداشت مختصر مطرح شده است .

۱- شناخت باورهای ذهنی خودمان به عنوان اولین گام، بسیار مهم و اساسی است:

مثال: کودک من دائم با من لجبازی می کند این در حالی است که کودک با شما لج نمی کند فقط وقتی کاری انجام می دهد که شما به او توجه می کنید، نا خود آگاه احساس می کند توجه گرفته و این رفتار را تکرار میکند، حتی اگر این توجه شما منفی باشد ؛بهتر از بی توجهی برای کودک است.

حال سوال اینجاست که آیا رفتار بد کودک من به تدریج اصلاح می شود؟جواب منفی است . زیرا اگربا رفتار بد کودک  مقابله درست نشود این رفتار به تدریج تثبیت میگردد.

آیا اگر کودکم حرف بدی بزند یعنی من او را درست تربیت نکرده ام ؟در این مرحله باید با مراحل رشدی کودک آشنا باشیم و بتوانیم بدون اضطراب و احساس گناه با روش های  متناسب با سن، رفتار مناسب را جانشین رفتار نامناسب کنیم.

۲- انتظاراتمان از کودک را با سطح سنی او هماهنگ کنیم و از سرزنش و مقایسه او با دیگران خودداری کنیم.

۳-  بین خواسته های خود،همسر و فرزندمان تعادل ایجاد کنیم و اگر نیاز به استراحت  یا کمک داریم بدون خجالت و احساس گناه بیان کنیم .چون مادری که ورزش می کند، به سلامت جسم خود توجه می کند، زمانی  را  برای کتاب خواندن و خوراکی های مناسب خوردن اختصاص میدهد روحیه بهتری دارد و مادر شاد تری برای فرزندش است و مادر شاد میتواند بدون خشم و استرس با کودک خودش برخورد کند و به فرزند و همسرش شادی را منتقل کند.

تصادف در گچساران و گشته شدن دو نفر
دنبال کنید

۴- حتما مهارت های زندگی را به عنوان مهم ترین اصل زندگی خود یاد بگیریم، تمرین کنیم و به کار ببندیم و این نکته را همیشه به یاد داشته باشیم که کودکان بیشتر از رفتار ما می آموزند تا از گفتار ما.
مهارت های زندگی شامل مواردی نظیر: مدیریت زمان، حل مسئله، مدیریت خشم و استرس، ارتباط موثر،همدلی و…می باشد .

۵- مهارت های فرزند پروری را بیاموزید و با هماهنگی کامل با همسر خود تک تک فنون را به کار ببندید.در راستای تربیت مناسب کودک خیلی مهم است در هر لحظه با همسرتان همسو و هم جهت باشید.

در این قسمت لازم است نکات کوچکی از مهارت های فرزند پروری بیان گردد و باید بدانیم که این مهارت ها باید دائم تمرین شود تا کودک به تدریج مراحل رشدی را طی کند.

اولین نکته در مهارت فرزند پروری قوانین است ، باید این قوانین در فضایی خصوصی بین پدر و مادر بیان شده و روش برخورد با رعایت نکردن نیز واضح باشد .این قوانین باید  به تدریج با کودک مطرح شود . کودکان زود فراموش می کنند پس باید بارها با آرامش قوانین را تکرار کنید،در مقابل رفتار نا مناسب کودک برخورد فوری،همیشگی ، یکسان،قاطع نشان دهید . لازم به ذکر است همسویی و عدم تناقض در رفتار شما و همسرتان بسیار مؤثر است .

لازم به ذکر است همواره باید قوانین را ساده و مثبت بیان کنید و از دستور دادن پشت سر هم خود داری کنید. قوانین باید با زبان کودکانه بیان شوند .

هیچ گاه دستورهای مبهم بیان نکنید مثل این که اتاقت رو جمع کن حتما دستورات را کوچک کرده و تک تک بیان کنید؛دخترم مداد هاتو بذار توی جا مدادی و…

نوع مشاوره ای که به قالیباف وروحانی برای مناظره داده بودند کاملا متفاوت بود
دنبال کنید

اصول تربیت سالم کودک به شرح ذیل است:

۱-توجه :دیدن کوچکترین رفتار مناسب و تشویق در همان لحظه

۲- بی توجهی به رفتارهایی که آسیب زننده نیست مانند دشنام دادن :تماس چشمی قطع شود،از کودک فاصله بگیرید و با او تماس جسمی نداشته باشید

بسیاری از والدین معمولا نمیدانند چگونه تشویق کنند پس به جای تشویق مناسب باج میدهند پس توجه به این نکته بسیار مهم است که   تشویق مناسب  یعنی رابطه ی چشمی توام با هیجان مثبت که به دو صورت کلامی و غیر کلامی است.

والدین باید توجه کنند  هیچ گاه تشویق و رشوه را با هم اشتباه نگیرند   : رشوه: پاداش قبل از انجام عمل مناسب است   در حالی که  تشویق: پاداش بعد از انجام عمل مناسب است.

و اما تشویق بر دونوع است :

تشویق کلامی:  آفرین، ممنونم  عزیزم و… که لازم است با هیجان مثبت و تماس چشمی اعمال شود.
تشویق غیر کلامی: چشمک زدن،نوازش کردن ،خریدن هدیه مورد علاقه وانجام بازی مورد علاقه با کودک و…
پس با به کار بستن همین نکات بسیار ریز و اساسی می توانیم کم کم برای داشتن کودک شاد و سالم اولین قدم ها را برداریم.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi