شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

طلایی نهفته در کوه و دشت‌های آلپ ایران

 کرونا یاسوج- ترنم بهنیا- نمی‌دانیم از کجای کهگیلویه و بویراحمد و از کدام منابع و ذخایر آن نام ببریم؛ استانی با ۴۰ قله قد برافراشته بالای ۴۰۰۰ متر که از آن به عنوان آلپ ایران یاد می‌شود و طبیعت سخت و زیبایش، هم در حوزه ورزش و گردشگری ظرفیتی بزرگ و عظیم به شمار می‌رود و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 104926
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۹:۲۶

کرونا :

طلایی نهفته در کوه و دشت‌های آلپ ایران

 کرونا یاسوج- ترنم بهنیا- نمی‌دانیم از کجای کهگیلویه و بویراحمد و از کدام منابع و ذخایر آن نام ببریم؛ استانی با ۴۰ قله قد برافراشته بالای ۴۰۰۰ متر که از آن به عنوان آلپ ایران یاد می‌شود و طبیعت سخت و زیبایش، هم در حوزه ورزش و گردشگری ظرفیتی بزرگ و عظیم به شمار می‌رود و هم گیاهان نادر بی‌شماری در دامن او پرورش می‌یابد.

ظرفیتی که برای منابع عظیم انرژی شاخ و شانه می‌کشد 

برخی از گونه‌های گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد در دنیا منحصر به فرد است و به جز در این استان در هیچ کجای دیگر این کره خاکی یافت نمی‌شود؛ این استان در زمینه گیاهان دارویی در کشور به عنوان یکی از استان‌های طراز اول به شمار می‌رود و «به اندازه ۶۰ درصد کشورهای اروپایی گیاهان دارویی در آن می‌روید.»

طلایی نهفته در کوه و دشت‌های آلپ ایران 5
شیرابه‌ای به قیمت طلا !

 

در قلب باسخاوت طبیعت سخت کهگیلویه هزاران نعمت قرار گرفته است

مناطق مختلف این استان، رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی بوده که بیش از ۴۵٠ گونه آن را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، برخی از این گیاهان با درگیر کردن جوامع محلی با بحث بازپروری و رهایی بخشی از انقراض در چرخه اشتغال قرار گرفته است «آنغوزه یا آنقوزه» به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می‌رسد.

این گیاه ارزشمند با خاصیت دارویی و درآمد مطلوب جوامع عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد را به سمت تولید برده و با شروع مرداد ماه برداشت آن در مناطق مختلف آغاز می‌شود.

طلای سفید را در کهگیلویه و بویراحمد بجویید!

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در یک قلم چنین توضیح می‌دهد که برداشت شیرانه گیاهان دارویی در ۴۰۰ هکتار از مراتع استان انجام شده است و پیش بینی برداشت ۳۸ تن شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» و «باریجه» در عرصه‌های مذکور می‌شود.

گودرز باقری می‌گوید میزان درآمد بهره برداران این محصولات در استان طی سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است و از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود و ظرفیت دهی در این محور مورد تاکید است.

امروز به برکت این نظام طرح آبرسانی به ۱۷ روستا نتیجه داده است
دنبال کنید

او همچنین توضیح می دهد که تاکنون حدود ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه» در مناطقی مثل «تنگ سرخ بویراحمد»، «کوه خامین باشت»، «کاکان»، «کوه سیاه» و «کوه سفید لنده»، «دمه سادات» و «شبلیز دنا» رفته است.

طلایی نهفته در کوه و دشت‌های آلپ ایران 6
بیلهر گیاه دارویی منحصر به فرد در کهگیلویه و بویراحمد

خام فروشی؛ عارضه فرصت سوز نبود صنایع تبدیلی

با این وجود، سرمایه گذاری قابل قبولی در زمینه گیاهان دارویی در استان صورت نگرفته و تنها ۲ کارخانه فرآوری گیاهان دارویی زردبند و هرمی فاربد در شهرستان‌های بویراحمد و گچساران فعال است و البته در سال‌های اخیر این استان به مدد گیاهان دارویی ناب، یک برند تجاری مشهور آرایشی و بهداشتی کشور را در خود جای داده است.

نبود صنایع تبدیلی موجب «خام‌فروشی» گیاهان دارویی شده است تا اغلب تولیدات گیاهان دارویی از جمله آنغوزه و باریجه به صورت خام و با قیمت ناچیزی به کشورهای خارجی صادر شود.

هزینه‌ای که برای بسته‌بندی صرف نمی‌شود

یک کارشناس در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید مسوولان بر اهمیت و نقش گیاهان دارویی تاکید می‌کنند اما برای توسعه گیاهان دارویی هزینه‌ای نمی‌شود و سال گذشته تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون اعتبار جهت کاشت بذر و نهال اختصاص یافت.

سلیمان محمدی ادامه داد: شیرابه آنغوزه و باریچه در ۵۸۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود اما بدون بسته‌بندی به کشورهای خارجی صادر می‌شود‌.

هندوستان، مقصدی ارزان برای شیرابه‌ای که به اندازه طلا ارزش دارد

محمدی می‌گوید: شیرابه آنغوزه استان تلخ است و یکی از خریداران آن، کشور هندوستان است که همه این محصول به صورت خام و بدون برند به این کشور صادر می‌شود.

تاجران هندی بخشی از شیرابه آنغوزه و باریجه را مصرف می‌کنند و بخش دیگری را به صورت فرآوری به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند؛ در صورتی که این محصولات دارویی خام صادر نشود «ارزآوری و درآمدزایی بالایی دارد و به رونق اشتغال کمک می‌کند.»

وی بیان کرد: قیمت هر کیلو شیرابه آنغوزه یک میلیون و ۳۰۰ بوده و هر کیلو باریجه یک میلیون و ۵۰۰ فروخته می‌شود؛ بیشترین محصول آنغوزه و باریجه در تنگ سرخ بویراحمد برداشت شده و همچنین در کوه دمه شهرستان چرام و کوه سیاه دهدشت نیز برداشت شیرابه این دو گیاه دارویی انجام می‌شود.

بیش از ۸۹ هزار نامه به رئیس جمهور در کهگیلویه و بویراحمد دریافت شد
دنبال کنید

رئیس حوزه مرتع منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: نیاز است بخش تحقیقات و صنایع به این موضوع ورود کرده و اقدام به فرآوری شیرابه باریجه و آنغوزه کند که خام فروشی‌ تیشه به ریشه گیاهان دارویی استان می‌زند.

تمام قد از سرمایه‌گذاران گیاهان دارویی حمایت می‌کنیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد هم بر این موضوعکه سال گذشته در آمد قابل توجهی از گیاه آنغوزه حاصل شده است، صحه می‌گذارد و می‌گوید: به دلیل عدم وجود برنامه‌های پیشران این بخش دچار انقراض بوده و عملا خام فروشی صورت می گیرد.

طلایی نهفته در کوه و دشت‌های آلپ ایران 7
گیاهان دارویی در دامان طبیعت سخت کهگیلویه و بویر احمد

بخش خصوصی می‌تواند بخشی از راه‌حل باشد

در همین خصوص طاهر شریف‌پور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش گیاهان دارویی دعوت می‌کند و می گوید: یقینا به تنهایی می‌توان با گیاهان دارویی استان را در زمره استان‌های برخوردار کشور قرار داد چرا که کهگیلویه و بویراحمد همه ظرفیت‌های طبیعی و بسترهای ایجادی را برای توسعه گیاهان دارویی دارد که ما در استان منتظر حضور سرمایه‌گذاران این حوزه هستیم.

وی گفت: با همه توان و بضاعتی که داریم از سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت می‌کنیم و مسوولان استان به خصوص شخص استاندار به صورت تمام قد از سرمایه‌گذاران بومی و غیر بومی در حوزه فرآوری گیاهان دارویی حمایت می‌کند و در ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران این بخش کوتاهی نخواهیم کرد.

به گزارش فارس، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کوچک اما پر از ظرفیت و استعداد ایران در جنوب غربی کشور واقع شده و از لحاظ ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی یکی از استان‌های ناب کشور به شمار می‌رود؛ این استان به غیر از نفت و گاز در حوزه آب و منابع آبی نیز در رده استان‌های اول تا سوم کشور قرار دارد به این معنی که ۱۱ درصد از روان آب‌های کل کشور از کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

پایان پیام/

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi