سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ماجرای پتروشیمی گچساران و جوانان جویای کار

کرونا گچسارا؛ ندا نعمتی- گچساران بام‌نفتی ایران یا همان سرزمین آب و آتش شتاب قطار توسعه در حوزه‌های مختلف این شهرستان را می‌بیند. شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۴۶۸۳کیلومتر مربع واقع شده است، این نقطه از ایران به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و وجود سد کوثر و همچنین

اختصاصی کرونا

کد خبر : 104009
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷

کرونا :

ماجرای پتروشیمی گچساران و جوانان جویای کار

کرونا گچسارا؛ ندا نعمتی- گچساران بام‌نفتی ایران یا همان سرزمین آب و آتش شتاب قطار توسعه در حوزه‌های مختلف این شهرستان را می‌بیند.

شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۴۶۸۳کیلومتر مربع واقع شده است، این نقطه از ایران به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و وجود سد کوثر و همچنین دومین میدان نفتی ایران و میدان های گازی متعدد و به دلیل اینکه در مرتفع ترین میدان نفتی ایران واقع شده به نام بام نفت ایران شناخته می شود.

با وجود منابع عظیم نفت، گاز، آب و خاک و اسم پرآوازه این شهرستان کوچک اما مهم و استراتژیک، هنوز جوانان این دیار به دنبال کار کفش های آهنین خود را از پا در نیاورده و به دلیل برخی بی‌انصافی‌ها با کور سویی از امید از خانی به خان دیگر جهت کار سرگردان هستند.

 تلاش های نظام برای راه اندازی صنایع مهم مانند پتروشیمی در گچساران بر هیچ کس پوشیده نیست اما با این خدمات ارزنده هنوز صدای فریاد جوانان بیکار گچساران هر روز رساتر از قبل به گوش می رسد.

مجتمع پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار واقع شده و در تابستان امسال با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

در این میان تا قبل از بهره برداری پتروشیمی گچساران اغلب شاهد تجمعات اعتراض آمیز جوانان گچسارانی مقابل فرمانداری و یا خود پتروشیمی شهرستان بودیم آنها از به کار گیری نیروهای غیر بومی و غیر گچسارانی و باشتی گلایه مند بودند.
 

ماجرای پتروشیمی گچساران و جوانان جویای کار 3

اما با افتتاح پتروشیمی گچساران هنوز شاهد اعتراض جوانان گچسارانی به تبعیض برای کار و در آوردن یک لقمه نان در این پروژه بزرگ هستیم.

یکی از جوانان معترض به وضعیت جدید بکارگیری نیرو در پتروشیمی گچساران گفت: من و امثال من چندین سال در گرمای ۵۰ درجه و سرمای زمستان در پتروشیمی گچساران کار کرده و زحمت کشیده ایم.

وی بیان کرد: در حال حاضر مدتی است من به همراه افراد بسیاری از جوانان گچسارانی به دلیل اتمام پروژه شرکت ها در پتروشیمی و اینگونه بهانه ها خانه نشین و بیکار شده‌ایم.

 

 

این کارگر معترض اظهار کرد: حال که مسوولان پتروشیمی می خواهند با فشار مسوولان استان و گچساران دری را به روی امثال من جهت اشتغال مجدد باز کنند، شرایطی را گذاشتند که شانس ما زحمتشکان در آن هیچ خواهد بود.

هفته پر کار داوران کهگیلویه و بویراحمدی در جام حذفی/ از قضاوت شریفی تا نظارت افشاریان
دنبال کنید

او گلایه‌مند است که اگر نور چشمی باشد دیگر نتیجه آزمون بین ما و آنها از قبل مشخص است، ما از مسوولان دوای درد خواستیم نه درد دیگر.

وی با اشاره به شرایط جذب نیروی پتروشیمی گچساران افزود: قرار است ما را مجددا به آزمون برده و تمام مراحل مصاحبه و غیره را دوباره و برای بار دوم طی کنیم، که این درست نیست.

یکی دیگر از این کارگران معترض عنوان کرد: حرف ما به مسوولان این است چرا کسی که در سرما و گرما حاضر نشد در شرایط سخت کار کند و به دنبال رفاه خودش بوده الان باید با امثال ما یک جا دیده شود.

وی گفت: حالا اگر نور چشمی باشد دیگر نتیجه آزمون بین ما و آنها از قبل مشخص است، ما از مسوولان دوای درد خواستیم نه درد. 

یکی دیگر از جوانان گچسارانی اظهار کرد: می خواهند آزمون و مصاحبه برگزار کنند آن هم به بهانه اینکه عدالت رعایت شود در صورتی که آنها با این اقدام عدالت محوری را زیرپا می گذارند.

وی افزود: برای برخی مشاغل تعداد نیروهایی که می خواهند زیاد نیست، جالب تر اینکه تعدادی بومی گچساران شرایط آن مشاغل را دارند می توانند آنها را به کار گرفته و از مابقی آزمون بگیرند.

وی ادامه داد: چرا با وجود آمار بالای بیکاری در گچساران این شانس کم را باید با دیگر شهرستانهای استان تقسیم کرد؟ اجازه دهند تا جوانان گچساران و باشت که بومی هستند مشغول به کار شوند.

یکی دیگر از کارگران معترض گفت: پتروشیمی گچساران نعمتی است که به بلا تبدیل شده، خون و دل خوردن و آلایندگی آن برای گچساران ولی منفعت و اشتغال آن برای دیگران است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نذب نیروهای بومی در پتروشیمی گچساران چه گفت؟

سید علی احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران در خصوص اشتغال در پتروشیمی این شهرستان اظهار کرد: برای پتروشیمی و صنایع بزرگ، کهگیلویه بویراحمد یک تصمیم واحد گرفته شده که باید در کل استان اجرا شود.

وی بیان کرد: طبق تصمیم گرفته شده باید برای به کارگیری نیروها در صنایع بزرگ مقیاس کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ درصد بومی آن شهرستان و ۳۰ درصد نیز بومی دیگر مناطق کهگیلویه و بویراحمد انتخاب گردد.

دهدشت همچنان شهر بی‌شهردار!
دنبال کنید

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این تصمیم باید در پتروشیمی گچساران، دهدشت، میدان گاز مختار، پتروشیمی چرام که به زودی وارد مدار ساخت قرار می‌گیرد اجرا شود.

احمدزاده عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به سه منطقه تقسیم شده است.

وی گفت: این مناطق شامل بویراحمد، دنا و مارگون یک منطقه، کهگیلویه، چرام، لنده و بهمنی نیز منطقه دیگر و گچساران و باشت نیز یک منطقه تقسیم شده است.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طبق تصمیم اتخاذ شده، پتروشیمی گچساران نیز باید ۷۰ درصد نیروهای خود را از گچساران و باشت و ۳۰ درصد مابقی را از بقیه شهرستان‌های استان به کار گیرد.

احمدزاده با اشاره به تکذیب بدخی شایعات در خصوص به کارگیری نیروهای پتروشیمی گچساران بیان کرد: در پتروشیمی گچساران نیز مانند دیگر صنایع بزرگ مقیاس استان طبق تصمیم اعلام شده عمل خواهد شد.

وی افزود: سایتی که ثبت نام پتروشیمی گچساران در آن صورت می‌گرفت طبق آخرین توافق ما با آقای علی عسگری رئیس هلدینگ خلیج فارس قرار است این سایت به زودی مجدداً باز شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بازگشایی مجدد این سایت به مدت یک هفته انجام خواهد شد و متقاضیان شرکت در آزمون پتروشیمی گچساران می توانند به آن مراجعه کرده و مراحل ثبت نام خود را طی کنند.

 احمدزاده اضافه کرد: طبق این توافقات صورت گرفته دیگر سابقه کار و بیمه برای ثبت نام در آزمون پتروشیمی گچساران لازم نیست، هر بومی استان کهگیلویه و بویراحمد طبق سهمیه عنوان شده می‌تواند در این آزمون شرکت کند.

وی گفت: این افراد بر اساس سهمیه‌ای که اعلام شده با هم رقابت خواهند کرد.

احمدزاده بیان کرد: همه موظف به رعایت این قانون اعلام شده هستند، و این در شورای تامین استان نیز مصوب گردیده است.

با این تفاسیر هنوز سایت از سوی هلدینگ خلیج فارس پس از گذشت بیش از ۱۰ روز از صحبت های استاندار کهگیلویه و بویراحمد باز نشده است، عده ای موافق این اقدام و عده‌ای نیر مخالف آن هستند.

پایان پیام/ ۸۲۰۳۳/ض


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi