شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

زاکانی در دانشگاه علامه: جنبش دانشجویی برای ترسیم ایران قوی نیاز به بازسازی عمیق دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی کرونا ، ویژه برنامه روز دانشجو امروز (دوشنبه ۱۳ آذر)  به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد. در ابتدای این برنامه بیانیه دانشجویان توسط نماینده بسیج دانشجویی قرائت شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران در ابتدای این برنامه ضمن تبریک روز دانشجو، گفت: امیدوارم جلسه امروز پربار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 103748
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۳۷

کرونا :

زاکانی در دانشگاه علامه: جنبش دانشجویی برای ترسیم ایران قوی نیاز به بازسازی عمیق دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی کرونا ، ویژه برنامه روز دانشجو امروز (دوشنبه ۱۳ آذر)  به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد. در ابتدای این برنامه بیانیه دانشجویان توسط نماینده بسیج دانشجویی قرائت شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در ابتدای این برنامه ضمن تبریک روز دانشجو، گفت: امیدوارم جلسه امروز پربار و روشنگرانه باشد. ایامی که پشت سر می‌گذاریم ایام کودک‌کشی و جنایت است.

وی افزود: ضمن محکوم کردن این جنایات، امیدواریم ملت فلسطین پیروزی را کامل کند و رژیم صهیونیستی از سراسر جهان محو شود.

زاکانی ادامه داد: امروز اثرات مشروعیت زایی در جهان را در حمایت مردم جهان از مردم فلسطین می بینیم.

وی افزود: در نقطه تاریخی خوبی قرار گرفته ایم که باید مسؤولیت خود را بشناسیم. جنبش دانشجویی منشأ افتخار و امید است.

زاکانی گفت: این جنبش ۲ قله دارد؛ یکی ۱۶ آذر ۳۲ و دیگری ۱۳ آبان ۵۸٫ شباهت‌شان این است که هر ۲ در مقابله با نظام سلطه بودند.

وی افزود: وجه اختلاف آنها هم این است که ۱۶ آذر شاهد حرکت بر حاکمیت بودیم و حرکت دانشجویان توسط حاکمیت هم تحمل نمی شود و دانشجویان را شهید می کنند ولی ۱۳ آبان ۵۸ اتفاقی که می افتد این است که نظام را تایید و تقویت می کند.

شهردار تهران ادامه داد: امروز ۷۵ درصد جامعه شهری هستند و بقیه ساکن روستا هستند و نیازمند بازبینی جایگاه شهر و شهروندان در شرایط جدید هستیم. لذا راهی نداریم جز اینکه مسیر شهرها را به سمت تولید و مولدسازی آنها پیش ببریم.

وی افزود: اگر دِه ما در گذشته مولد بود امروز باید شهر ما مولد باشد و این ایده را در شهرداری استوار کردیم و هر خانه را یک کارخانه می کنیم. وقتی صحبت از ایران قوی می کنیم حتما شهر و مدیریت شهری در آن برجسته است. لذا از ابتدای دوره شهرداری مسیری را پیگیری کردیم که ۴ تحول را ایجاد کنیم.

وی افزود: تحول اول تحول درون‌زاست. یعنی شهرداری  بتواند در مسیر رشد به نهاد اجتماعی اثرگذار تبدیل شود. چشم انداز ۱۴۱۰ را تحت عنوان «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» تعیین کردیم.

شهردار تهران گفت: بخش دوم ناظر به هویت شهری است که باید تعیین شود. مهم ترین نگاه ما این بود که نقاط ضعف شهرداری را به نقاط قوت تبدیل کنیم تا موضوعاتی مثل ترافیک و آلودگی حل شود. بخش سوم این تحول شهر هوشمند بود و تحول آخر نرم افزاری و سبک زندگی است. جنبش دانشجویی  ویژگی هایی دارد که می تواند پیشران این نوع نگاه باشد. اولین ویژگی این است که برای ایفای نقش متعهد در سرنوشت جمعی ایرانیان آماده است.

بیت الزهراهای خانگی زمینه ساز تربیت مادران حسینی است
دنبال کنید

شهردار تهران ادامه داد: دومین ویژگی این است که جنبش دانشجویی ناظر آگاه و کنشگر است. سومین ویژگی این است که آرمان گرای واقع بین هستید. ویژگی چهارم این است که عدالتخواه هستید ولی عدالتخواهی را با عقلانیت دنبال می کنید.

شهردار تهران گفت: هر جا مردم بودند توفیق الهی حاصل شد و موفق شدیم. اساس حرکت شهرداری را بر مشارکت جویی گذاشته ایم. یکی از اصول ما مسؤولیت پذیری است. نوع ادبیات ما در مشارکت با نهادها تغییر کرده و از یک رقیب به همراه تبدیل شده است. در حوزه اجتماعی وقتی قرارگاه اجتماعی زدیم شرایط اسفناک بود؛ ولی امروز شرایط متفاوت است.

زاکانی تاکید کرد: امروز شهرداری تهران ۵ هزار معتاد متجاهر را خدمت رسانی می کند و با افتخار این کار را انجام می دهیم. لذا اولین پایه ما مسئولیت پذیری بود. دومین ویژگی مشارکت این بود که نخبگان را بر مدار تصمیم گیری خود حاکم کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: خود را در معرض نقد اندیشه برتر قرار دادیم. ویژگی سوم این بود که محلات را بر مدار مؤثرترین افراد محل قرار دادیم و  امروز ۳۵۳ هسته از مؤثران محل را ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: ۶۵۰۰ پروژه را مردم ظرف ماه گذشته به ما پیشنهاد داده اند. در تهران داریم آزادراه می‌سازیم و در دهه فجر قسمتی از آن افتتاح می‌شود و ابرپروژه هایی در حال انجام است.

شهردار تهران گفت: ۳۶۵۹ پروژه محلی  با عدد قیمتی ۸۸۰۰ میلیارد تومان را داریم پیگیری می‌کنیم. امسال بیش از یک میلیون نفر در رقابت های ورزشی شهرداری شرکت کردند تا بتوانیم استعدادیابی کنیم. باید مختصات جنبش دانشجویی را بازبینی کنیم و نیاز به نوسازی دارد تا بتواند آرمان های مهم ملت را پیگیری کند.

شهردار تهران گفت: جنبش دانشجویی جنبه ایجابی و سلبی دارد و هر ۲ جنبه آن برای ادامه حرکت لازم است.  جنبش دانشجویی باید خود را متحول کند چون مسؤولیت های بزرگی دارد و نیاز به بازسازی عمیق دارد تا بتواند ایران قوی را ترسیم کند.  باید جنبش دانشجویی به خودش برگردد و مسیر درستی را ترسیم کند. جامعه بدون ترسیم آینده جامعه مرده است.

مدارس سه شهر خوزستان فردا غیرحضوری شد
دنبال کنید

وی افزود: سیاست گذاری بدون تصویر از آینده روزمرگی و مردن حکمرانی است و باید تحول بزرگی را برای آینده ایجاد کنیم.

زاکانی در پاسخ به سوال دانشجویی راجع به اینکه شبیه شهردارهای قبل عمل می کنید، تاکید کرد: برای ۱۰ سال آینده چشم انداز داریم تا تحول ایجاد شود. ما امتداد شهردارهای قبل نیستیم و فکر و عمل ما کاملا تفاوت دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه در این دوره تراکم فروشی نمی کنیم، ادامه داد: یک سانت از شهر تهران را هم نمی فروشیم. تهران نیاز به نوسازی دارد ولی این مساوی با تراکم فروشی نیست.

وی در پاسخ به سوالی راجع به آلودگی هوا، بیان کرد: آلودگی هوا ۲۳ مسؤول دارد و مسؤول مستقیم آن محیط زیست است و اصل آن متوجه شهرداری تهران نیست ولی ما خود را مسؤول می دانیم و قرارداد بستیم  تا مشکل آن حل شود.

شهردار تهران تاکید کرد: روی آلودگی حساس هستیم که به سمت اتوبوس و خودروهای برقی رفتیم.

وی افزود: ما حجاب‌بان نداریم بلکه این افراد انتظامات مترو هستند. مسؤولیت آنها این است که در کنار نیروی انتظامی و به عنوان لایه دوم به امنیت مترو کمک کنند. حدود ۴۰۰ نیرویی که بنده مجوز دادم برای انتظامات مترو بود و حجاب‌بان نیستند.

شهردار تهران گفت: افرادی که بیرون از مترو تذکر می دهند نیروی ما در شهرداری نیستند و دارند تذکر شرعی خود را انجام می‌دهند که قانون هم از کارشان حمایت می‌کند. 

وی در پاسخ به سوال دانشجویی افزود: کسانی که امر به معروف می کنند وظیفه قانونی خود را انجام می دهند ولی حق ندارند از کسی فیلم بگیرند. 

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری راجع به عدم انتشار فیلم یکی از هموطنان که در مترو دچار حادثه شده بود، افزود: همه جای مترو به جز واگن های DC و ac100 ما دوربین دارد. 

شهردار تهران در مورد آلودگی هوا در روزهای اخیر، گفت: با همه وجود از مردم بابت آلودگی هوای امروز تهران عذرخواهی می کنیم.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi