شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آغاز پویش بذرکاری در شهرستان باشت+فیلم و تصویر

به گزارش کرونا از باشت، نادر گرامی فرماندار باشت در حاشیه آغاز عملیات اجرایی کاشت نهال در این شهرستان اظهار داشت: با توجه به نیاز و ضرورتی که در کشور مبنی بر‌ کاشت ۱ میلیارد درخت طی ۴ سال دیده شد امروز ۱۱ آذر برنامه کاشت درخت طبق سیاست های کلان کشوری و دولت سیزدهم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 103532
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

کرونا :

آغاز پویش بذرکاری در شهرستان باشت+فیلم و تصویر

به گزارش کرونا از باشت، نادر گرامی فرماندار باشت در حاشیه آغاز عملیات اجرایی کاشت نهال در این شهرستان اظهار داشت: با توجه به نیاز و ضرورتی که در کشور مبنی بر‌ کاشت ۱ میلیارد درخت طی ۴ سال دیده شد امروز ۱۱ آذر برنامه کاشت درخت طبق سیاست های کلان کشوری و دولت سیزدهم در شهرستان باشت را شروع کردیم.

آغاز پویش بذرکاری در شهرستان باشت+فیلم و تصویر 6

فرماندار باشت افزود:کاشت درخت در عرصه های منابع ملی به جهت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کشور در دستور کار است.

وی افزود: امیدواریم پس از کاشت این درختان که در عرصه های ملی کاشت می‌شوند اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بتوانند با حفاظت و حراست از این درختان شاهد توسعه محیط زیست در شهرستان طی سال های آتی باشیم.

آغاز پویش بذرکاری در شهرستان باشت+فیلم و تصویر 7

سیدعلی رجایی منفرد دادستان شهرستان باشت در حاشیه  عملیات اجرایی کاشت نهال در این شهرستان اظهار داشت: در ابتدا باید از زحمات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تشکر کنم نفس کار خیلی خوب است چند نکته لازم است گوشزد کنم در بنرها نوشتیم درخت کاری مردمی ما می بینیم که همه افرادی که تشریف آوردند مسئولان هستند ما باید فرهنگ سازی کنیم که این کار به سمت مردمی بودن حرکت کند و این بحث حفاظت و کاشت درخت را به مردم بسپاریم و واقعا از ظرفیت مردمی بودن استفاده کنیم و می بینیم که حضور مردم کمرنگ است و علتش این است که فرهنگ سازی نکردیم.

رجایی منفرد با اشاره به ضرورت حفظ عرصه های طبیعی موجود افزود: استان ما از باب نعمت های خدادادی، پوشش جنگلی و گیاهی زیادی دارد باید در درجه اول از همین عرصه های موجود که هست مراقبت و نگهداری کنیم ولی متاسفانه در سال های اخیر آسیب به  منابع طبیعی و به خصوص قطع درخت در سطح استان و شهرستان روی آوردند که لازم است برخورد جدی صورت بگیرد.

آغاز پویش بذرکاری در شهرستان باشت+فیلم و تصویر 8

وی با اشاره به نقش مردم در نگهداری این عرصه ها خاطرنشان کرد: خود مردم هم باید دلسوز منابع طبیعی باشند باید بیاییم از ظرفیت های مردم مخصوصا از ظرفیت های شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخشداران استفاده کنیم چرا وقتی که درختی قطع می شود مردم باید دلسوز باشند گاهی وقت ها دستگاه قضایی، مراجع نظامی و ضابطین خاص در اداره منابع طبیعی به مشکل بر می‌خورند مردم مطلع هستند که قطع درخت کار چه کسی است ولی متاسفانه همکاری نمی کنند اگر به این سمت و برویم همین عرصه هایی که داریم از بین می روند پس لازم است در حفظ این عرصه ها تلاش کنیم.

مردم بهمئی برای «خوب» های خود گل کاشتند
دنبال کنید

دادستان باشت با اشاره به ضرورت نتیجه کار ادامه داد: بحث این است که ما چندین سال است از بیت المال هزینه می کنیم درخت کاری در هر سال معمولا دو سه بار انجام می شود ولی هیچ گونه نتیجه ای نگرفتیم آقایان اگر نتیجه نگرفتیم بیان کنند و گزارش کار و عملکرد هم بدهند که در فلان منطقه درخت کاری انجام شد و این هم ثمره ی آن قابل مشاهده است.

آغاز پویش بذرکاری در شهرستان باشت+فیلم و تصویر 9

وی ادامه داد: متاسفانه هزینه می شود بدون اینکه نتیجه ای ببینیم ولی امیدواریم به خاطر اینکه از بیت المال هزینه شده به عنوان حفظ حقوق بیت المال ما نظاره گر هستیم و اگر خدای ناکرده کسانی که متولی امر هستند در حفظ این ها کوتاهی کنند برخورد قانونی و قضائی می کنیم.

وی تاکید کرد: نفس کار خوب است حفظ آن برای رسیدن به ثمر خیلی مهم تر است  باید وقتی از بیت المال هزینه شده مردم نتیجه را ببینند نه اینکه هر سال بیاییم در منطقه ای فیلم، بنر یا عکسی بزنیم بعد آقایان گزارش عملکردی ندهند تا سال بعد مجدد همان کار را تکرار کنیم.

وی گفت: اینکه در رسانه ها اعلام کنیم این کار انجام شده و ثمره ای نداشت ضرر همه است و بیت المال بدون از رسیدن به هدف خرج کنیم.

گودرز باقری معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه شروع عملیات اجرایی انتقال نهال به عرصه در شهرستان باشت اظهار داشت: استان ما یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار مساحت دارد یک میلیون و ۳۹۳ هزار هکتار آن منابع ملی است از این مقدار ۸۷۴۰۰۰ هکتار جنگل در سطح استان و بقیه نیز مرتع است.

گودرز باقری افزود: سرانه جنگل در استان ما ۱/۲هکتار به ازای هر نفر است یعنی سرانه جنگل ما از میانگین کشوری و جهانی خیلی بالاتر است.

وی ادامه داد: هر هکتار جنگل سالانه ۲/۵تن اکسیژن تولید می کند و ۷/۵ تا ۸/۵ تن هم گاز مونوکسید و دی اکسید کربن جذب می کند.

باقری افزود: این موارد ذکر شده به غیر از ارزشی است که جنگل در بحث اقتصاد، چوب، حفاظت، تلطیف هوا و نفوذپذیری خاک و …دارد متاسفانه این جنگل هایی که به عنوان یک سرمایه ملی است در معرض تهدیدهایی از جمله آتش سوزی ها، خشک سالی‌ها، آفات و امراض و قطع توسط انسان و بخشی هم پروژه های عمرانی که اجتناب ناپذیر است، قرار دارند.

استاندار در بازدید سرزده از بیمارستان شهید جلیل یاسوج:کنترل کرونا از توصیه و ارشاد گذشته است /اگر رعایت نکنید با وضعیت بسیار خطرناکی روبرو خواهیم شد
دنبال کنید

باقری با اشاره به اینکه کشور ما به لحاظ تولید گاز دی اکسید و مونو کسید کربن رتبه ۵ دنیا را دارد و در بحث فضای سبز مقام ۵۰ تا ۷۰ جهان را داریم خاطر نشان کرد: بر همین اساس و برای مشکلاتی که وجود داشت طرح مردمی کاشت ۱ میلیارد درخت در دستور کار نظام قرار گرفت این طرح در راستای اهداف مختلفی از جمله بحث اقتصاد و زراعت چوب، ایجاد فضای سبز و بخشی هم احیا و غنی‌سازی گونه های جنگلی در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد: برنامه این طرح به این صورت است که طی برنامه ۴ ساله ما یک میلیارد درخت در سطح کشور باید تولید و به عرصه ها انتقال داده شود سهم استان ما در این برنامه ۴ ساله ۱۵ میلیون اصله درخت است. ما در سال اول که امسال است نزدیک به ۲ میلیون نهال در واقع ۱۹۷۲۰۰۰ اصله تولید کردیم و ۱۲۰۰۰۰۰ اصله از این ها قابل انتقال به عرصه هست و این مقدار سطحی معادل ۴۰۰۰ هکتار را پوشش می دهد.

وی افزود: از طرف دیگر برنامه داریم ۴۰۰۰ هکتار در قالب بذرکاری و گونه های مرتعی را داشته باشیم .

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: امروز ۱۱ آذر شروع عملیاتی این طرح در سراسر کشور و به تبع استان ما و شهرستان باشت است.

وی ادامه داد: شهرستان باشت شهرستانی است که ۸۳ درصد مساحت آن را جنگل تشکیل می دهد به هر حال شهرستان جنگل خیز است و بحث آفت در این شهرستان کانون اصلی آلودگی بوده که سطحی قریب به ۱۹۰۰۰ هکتار آلودگی به آفت پروانه سفید برگ خوار داشتیم که اقداماتی از جمله محلول پاشی با محلول بی تی انجام گرفت این طرح را در بحث بازسازی و احیای جنگل در این شهرستان به تبع از سراسر کشور شروع در یک مساحت ۲ هکتاری شروع می کنیم.

وی گفت: در این شهرستان طبق آمار داده شده ۳۰۰۰۰ اصله نهال تولید شده و چشم اندازی که برای جنگل کاری امسال دارند ۸۰ هکتار در سطح شهرستان است.

وی افزود: امیدواریم که بعد از انتقال نهال به عرصه در بحث آبیاری، نگهداری و حفاظت و استقرار آن که بحث اصلی است که قطعا این کار نظارت می شود.

باقری در پایان گفت: ما باید طبیعتی که متعلق به ما تنها نیست و به نسل های آینده تعلق دارد احیا کنیم.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi