سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

محرومی ثروتمند مثل «پیچاب»!/روایتی از محرومیت در 45 کیلومتر راه روستایی+فیلم

کرونا یاسوج؛ ترنم بهنیازاده- استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود که به دلایل مختلف از جمله محرومیت مضاعف و تاریخی تاکنون نتوانسته خود را به سطح استان‌های در حال توسعه و یا توسعه یافته برساند. استانی که میلیاردها تومان تاکنون اعتبارات و تسهیلات به آن گسیل داشته شده و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 103133
تاریخ انتشار : شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶

کرونا :

محرومی ثروتمند مثل «پیچاب»!/روایتی از محرومیت در 45 کیلومتر راه روستایی+فیلم

کرونا یاسوج؛ ترنم بهنیازاده- استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود که به دلایل مختلف از جمله محرومیت مضاعف و تاریخی تاکنون نتوانسته خود را به سطح استان‌های در حال توسعه و یا توسعه یافته برساند.

استانی که میلیاردها تومان تاکنون اعتبارات و تسهیلات به آن گسیل داشته شده و جمهوری اسلامی برای رفع محرومیت در آن کم گذاشته اما با این وجود به دلایل مختلف که اکنون جای آن نیست این استان روی ریل توسعه نیفتاده و باید همه از جمله مردم و مسئولان و نخبگان دست در دست هم برای رفع محرومیت کهگیلویه و بویراحمد تلاش شبانه‌روزی و مضاعف داشته باشند.

به هر شهرستانی که از استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه کنیم دارای محرومیت‌های زیادی است در شهرستان بهمئی از پهنوک گرفته تا شهرستان بویراحمد که مرکز استان است و مناطقی همچون زیلایی و سیلاب کلوار را در خود جای داده نشان از محرومیت‌های  این استان دارد.

محرومی ثروتمند مثل «پیچاب»!/روایتی از محرومیت در 45 کیلومتر راه روستایی+فیلم 6

محرومیت هایی که جز با همت مردمان آن و همچنین دلسوزی و دل سوختگی مسئولان برطرف نخواهد شد.

بسیاری از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد را می توان در زمره محروم‌ترین نقاط استان و کشور نامید صحبت از محرومیت در زیلایی برابر با محرومیت در دور افتاده ترین و محروم ترین نقاط کشور است نقطه‌ای از این استان که پایلوت محرومیت در کشور بود و البته با کارهای انجام شده و رفع بن بست اکنون سر و روی دیگر زیلایی به مانند گذشته نیست زیلایی که فرزندان آن در رده‌های برتر مدیریتی کشور برای ایران اسلامی تصمیم گیری می کنند.

اما در کنار زیلایی و سیلاب کلوار و سادات محمودی و نقاطی از لوداب و مارگون باید از پیچاپ در شهرستان باشت به عنوان یکی از نقاط بسیار محروم استان نام برد نقطه ای که به قول استاندار کهگیلویه و بویراحمد به طول ۴۵ کیلومتر وضعیت مناسبی ندارد.

منطقه‌ای که گذران زندگی در آن بسیار سخت بوده و مردم برای امرار معاش و معیشت خود در رنج و عذاب هستند.

استقرار 200 راهدار در جاده های کهگیلویه و بویراحمد در طرح زمستانی
دنبال کنید

محرومی ثروتمند مثل «پیچاب»!/روایتی از محرومیت در 45 کیلومتر راه روستایی+فیلم 7

از کجای محرومیتهای پیچاب می‌توان گفت از لیراب، ده توت، زیکو، درا ، اشکفت شاه، سراستانه، خونی خش و مرزنگون که همگی نیاز به همت مسئولان دارند روستاهایی که در صورت پمپاژ آب کشاورزی علاوه بر گذران زندگی خود به تولید نیز کمک خواهند کرد.

منطقه ای که برای احداث باغات در اراضی شیبدار بسیار مناسب بوده و در صورت همت مسئولان به قطب کشاورزی و باغداری تبدیل خواهد شد.

یکی از مشکلات منطقه محروم چیتاب به فضاهای آموزشی و همچنین وضعیت دانش آموزان این منطقه بر می گردد دانش آموزانی که علی‌رغم محرومیت استعدادهای ناب برای آینده سازی استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور دارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با مردم منطقه محروم پیچاپ به آنها قول هایی داد تا در راه روستایی و آب آشامیدنی و برق پایدار کارهایی صورت گیرد تا مردم بیش از این در عذاب و رنج نباشند.

روایت استاندار از محرومیت‌های پیچاب در سفر یک روزه به این منطقه محروم

متاسفانه در سال‌های اخیر آنچه باعث عقب ماندگی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر نقاط کشور شد سیاست زدگی در این استان بود که عده‌ای خدمات نظام جمهوری اسلامی را به پای خود نوشتند و برای انجام هر اقدامی در استان از ساختن پل تا مدرسه به دنبال تبلیغ برای خود بودند و همین موجب شد تا استان از تا توسعه پایدار باز ماند.

سیاسیون و افرادی که با عینک سیاسی خود هرگز نخواستند محرومیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله پیچاپ محروم را آن گونه که باید و شاید برطرف کنند.

حال در این دولت انتظار مردم از مسئولان کشوری و استانی این است که با در نظر گرفتن اولویت‌های ها و بدون توجه به بازیهای سیاسی تبلیغاتی و انتخاباتی در فکر رفع محرومیت‌های مردم باشند.

به گزارش فارس؛ سید علی احمدزاده استاندار به همراه مدیران در سفری یک روزه پس از زیارت قبور شهدا در منطقه تکیه و ده بزرگ باشت نشستی با مردم این روستا داشت‌ سپس به طرف منطقه محروم پیچاب حرکت کرد.

مدارس ابتدایی گچساران با کمبود معلم روبروست
دنبال کنید

محرومی ثروتمند مثل «پیچاب»!/روایتی از محرومیت در 45 کیلومتر راه روستایی+فیلم 8

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: پیچاب از نقاط فوق العاده محروم و کم‌برخوردار استان است جاده روستا، آب آشامیدنی و دیگر زیرساخت‌های این منطقه وضعیت مناسبی ندارند.

وی با بیان اینکه راه روستایی این منطقه به طول ۴۵ کیلومتر وضعیت مناسبی ندارد، افزود: در گذشته کارهایی برای این مسیر شده که باید تکمیل شود و ادامه یابد اما عبور و مرور به سختی انجام می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازدید از منطقه اشکفت سیاه، ده توت و خزیون گفت: پس از بازدید از این روستا به طرف منطقه گوراب رفتیم مردم اینجا هم در شرایط سختی برای عبور از رودخانه شاه بهرام به سر می‌برند و این سختی در روزهای زمستان دو چندان می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همه روستاها با تنش آبی مواجه بودند که باید حتما در دستور کار قرار گیرد. زمین‌های کشاورزی این منطقه با وجود رودخانه شاه بهرام به صورت دیم است و نیازمند پمپاژ است که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای تصمیم گرفتیم آب زمین‌های کشاورزی تامین شود.

وی از احداث باغ در اراضی شیب‌دار این مناطق به صورت دیم خبر داد و گفت: مدارس منطقه نیازمند تعمیرات و تجهیزات است که هر چه سریعتر باید تجهیزات ارسال و میان همه مدارس توزیع شود.

احمدزاده با اشاره به توزیع بسته آموزشی  در مدارس پیچاب افزود: در این سفر به خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار که از قبل  شناسایی شدند کمک‌هایی انجام شد.

محرومی ثروتمند مثل «پیچاب»!/روایتی از محرومیت در 45 کیلومتر راه روستایی+فیلم 9

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر رسیدگی به مناطق محروم گفت: پیچاب یکی از مناطق محروم و کم‌برخوردار کهگیلویه و بویراحمد است و تلاش می‌کنیم در بازده زمانی یک تا دو سال در راه روستایی، آب آشامیدنی و برق پایدار اقداماتی صورت گیرد.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مدیران از نزدیک دیدند که پیچاب منطقه فوق‌العاده محرومی است و امیدواریم همه همت کنند تا شاهد تحول در منطقه پیچاب باشیم

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi