جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

خداحافظ باغ‌های سی‌سخت+تصویر و فیلم

کرونا ؛ سی‌سخت، عباس شیرزاد:- سی‌سخت شهری آرمیده بر دامنه دنا و زیباترین شهر جنوب غرب کشور از لحاظ مناظر بکر طبیعی همچنین در زمینه باغدارای و تولیدات محضولات باغی از جمله سیب و انگور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در سال‌های اخیر برخی کم توجهی‌ها موجب شده تا سی‌سختی‌های سختکوش قید باغداری را بزنند

اختصاصی کرونا

کد خبر : 103127
تاریخ انتشار : شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴

کرونا :

خداحافظ باغ‌های سی‌سخت+تصویر و فیلم

کرونا ؛ سی‌سخت، عباس شیرزاد:- سی‌سخت شهری آرمیده بر دامنه دنا و زیباترین شهر جنوب غرب کشور از لحاظ مناظر بکر طبیعی همچنین در زمینه باغدارای و تولیدات محضولات باغی از جمله سیب و انگور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در سال‌های اخیر برخی کم توجهی‌ها موجب شده تا سی‌سختی‌های سختکوش قید باغداری را بزنند و شغل آبا و اجدادی خود را بوسیده و کنار بگذارند.

اوضاع به گونه‌ای شده که سهم باغداران سی‌سختی از باغداری بریدن درختان است در حالی که درصد بالا و اقبل توجهی از تولیدات باغی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان دنا تولید می‌شود.

دنا یکی از ۲ شهرستان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ تولیدات باغی است ولی با این وجود از نعمت صنایع تبدیلی،کارخانه کشمش سازی،کارخانه آب میوه گیری و سردخانه محروم است و کشاورزان باید همه ساله متحمل خسارات فراوانی شوند.

طی چند  سال گذشته برخی باغداران سی‌سختی وضعیت مطلوبی ندارند به‌طوری که بنا به گفته خودشان دخل و خرج باغداری سیب با هم همخوانی ندارد چنانچه دخل آن‌ها ۱۸و خرج باغداری ۲۰ است.

 این ناترازی باعث شده تا امروز شاهد باشیم کشاورزان سی سختی با اره برقی به جان درختان سیب و انگور بیفتند و درختان را یکی پس از دیگری قطع کنند و عطای باغداری را به لقایش ببخشند.

برخی باغداران سی‌سختی در گفت‌وگو با فارس چنین گفتند که در طول سال زحمات زیادی می‌کشیم، پای کنی می‌کنیم، کود می‌دهیم، چندین مرحله سمپاشی می‌کنیم، آبیاری می‌کنیم به امید اینکه از فروش میوه های باغ بتوانیم مخارج زندگی را تامین کنیم ولی متاسفانه در این بین مسوولان و دستگاه‌ها حمایتی نمی‌کنند و این دلالان هستند که قیمت میوه را مشخص می‌کنند و هر قیمتی که خودشان دوست دارند تعیین می‌کنند.

مردم کهگیلویه و بویراحمد مهیای برگزاری باشکوه سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)
دنبال کنید

آن‌ها با غم و غصه می‌گویند که در پایان هزینه سبد،کرایه بالای ماشین، دستمزد کارگر و کمیسیون میدان را که حساب کنیم می‌بینیم که تمام زحمتمان بی فایده است و بی‌خود و بی‌جهت خودمان را گرفتار باغداری کرده‌ایم.

یکی از باغداران گفت: اگر سردخانه در شهر سی سخت وجود داشته باشد میوه های باغ را در سردخانه نگهداری و در فصل مناسب به بازار عرضه می کنم و قطعا سود خواهم داشت ولی متاسفانه در سی سخت سردخانه وجود ندارد و  به دلیل فرا رسیدن فصل سرما باغداران مجبورند میوه های خود را به قیمت ناچیز به دلالان میوه بدهند و پس از دوندگی های زیاد مبلغ ناچیزی دریافت کنند.

باغدار دیگری اظهار داشت: فقط امسال صدها کامیون ۲۰ تنی سیب ضایعاتی از سی سخت خارج شده است و به استان های دیگر جهت آبگیری رفته است که اگر همین کارخانه آبمیوه گیری در شهر سی سخت باشد باغداران نگرانی نخواهند داشت.

باغدار دیگری که اقدام به قطع درختان خود کرده چنین گفت: چندین سال است که مراجعات زیادی به جهاد کشاورزی، استانداری و دیگر نهادها داشته‌ایم و نیاز اساسی کشاورزان سی سخت  به کارخانه کشمش سازی، آبمیوه گیری و سردخانه را اعلام کرده ایم ولی متاسفانه تا به امروز دولت هیچ کاری برای ما نکرده است و باعث شد که از ادامه کار باغداری منصرف شویم و خسته و ناراحت اقدام به قطع درختانم کنیم و یقینا بعد از من هم باغداران زیادی هستند که اقدام به قطع درختان خود خواهند کرد.

خداحافظ باغ‌های سی‌سخت+تصویر و فیلم 8

خداحافظ باغ‌های سی‌سخت+تصویر و فیلم 9

خداحافظ باغ‌های سی‌سخت+تصویر و فیلم 10

خداحافظ باغ‌های سی‌سخت+تصویر و فیلم 11

خداحافظ باغ‌های سی‌سخت+تصویر و فیلم 12

خداحافظ باغ‌های سی‌سخت+تصویر و فیلم 13

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi