جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجمع جهانی اقتصاد

ده مهارت کلیدی لازم در سال دو هزار و بیست

مجمع جهانی اقتصاد با نظرسنجی از مدیران ارشد منابع انسانی در شرکت های پیشتاز جهان، گزارشی تحت عنوان «آینده شغل ها» را منتشر کرده که در آن ۱۰ مهارت کلیدی لازم را که در سال ۲۰۲۰ و آینده به آن ها نیاز خواهید داشت را معرفی کرده است. به گفته  مجمع جهانی اقتصاد، جهان ما

اختصاصی کرونا

کد خبر : 49971
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹

کرونا :

ده مهارت کلیدی لازم در سال دو هزار و بیست

مجمع جهانی اقتصاد با نظرسنجی از مدیران ارشد منابع انسانی در شرکت های پیشتاز جهان، گزارشی تحت عنوان «آینده شغل ها» را منتشر کرده که در آن ۱۰ مهارت کلیدی لازم را که در سال ۲۰۲۰ و آینده به آن ها نیاز خواهید داشت را معرفی کرده است.

به گفته  مجمع جهانی اقتصاد، جهان ما در معرض انقلاب چهارم صنعتی قرار داریم و همه چیز به سرعت در حال تغییر است. در انقلاب چهارم صنعتی شاهد پیشرفت های برق آسا و تغییرات ذهنی گسترده ای خواهیم بود که پیشرفت هایی را در عرصه فن آوری های دیجیتال، فیزیکی و بیولوژیکی به ارمغان خواهد آورد.

بنابراین با نگاهی به آینده، این پرسش مطرح می شود که در این دنیای جدید چه مهارت هایی باید کسب کنیم؟

مجمع جهانی اقتصاد با نظرسنجی از مدیران ارشد منابع انسانی در شرکت های پیشتاز جهان، گزارشی تحت عنوان «آینده شغل ها» را منتشر کرده که در آن ۱۰ مهارت کلیدی لازم را که در سال ۲۰۲۰ و آینده به آن ها نیاز خواهید داشت را معرفی کرده است.

۱. مهارت حل مسائل پیچیده

توانایی حل مسائل پیچیده که در گزارش مجمع به عنوان “ظرفیت برای حل مشکلات جدید و نامشخص در محیط های پیچیده در دنیای واقعی” تعریف شده است، در سال ۲۰۲۰ همانند گزارش ۲۰۱۵ در صدر این فهرست قرار گرفته و به عنوان مهم ترین مهارت در نظر گرفته شده است.

خوشبختانه این یک مهارت ذاتی نیست و در طول زمان قابل کسب است و براساس یک پایه قوی از تفکر انتقادی و جانبی ساخته می شود.

۲. مهارت تفکر انتقادی

طبق نتایج تحقیق مجمع جهانی اقتصاد، داشتن تفکر انتقادی در چهار سال آینده همچنان یک مهارت ارزشمند خواهد بود. اما تفکر انتقادی واقعا چیست؟

پاسخ این است: منطق و استدلال.

تفکر انتقادی شامل داشتن توانایی استفاده از منطق و استدلال برای تحقیق در مورد مساله یا مشکل، توجه به راه حل های مختلف برای حل مساله و در نظر گرفتن مزایا و معایب هر رویکرد است.

بسیاری از سازمان ها در سال ۲۰۲۰، متفکران انتقادی را به عنوان افرادی کاربردی و قابل استفاده برای حضور در هر تیمی خواهند دانست.

۳.مهارت خلاقیت

پیش بینی شده است که خلاقیت به یک مهارت کلیدی در آینده تبدیل شود، بنابراین قبل از اینکه خود را به عنوان یک فرد غیر خلاق در نظر بگیرید، به یاد داشته باشید که دامنه خلاقیت منحصر به انواع هنرمندان مانند نوازندگان و نویسندگان نمی شود.

شرایط واکسیناسیون روز به روز بهتر می‌شود/مردم سفرهای تابستانی را به تاخیر بیندازند
دنبال کنید

اگر شما قادر هستید با اطلاعات به ظاهر متفاوت، نقطه هایی را به هم متصل کنید و همه ایده ها را با هم ترکیب نمایید تا چیز جدیدی را به نمایش بگذارید، پس شما یک فرد خلاق هستید.

۴. مهارت مدیریت افراد

صرف نظر از اینکه چه مشاغلی به صورت اتوماتیک انجام می شوند و فارغ از پیشرفت های تکنولوژی هوش مصنوعی، کارکنان همواره یکی از منابع ارزشمند شرکت ها و سازمانها می باشند؛ چرا که انسانها خلاق تر هستند، بهتر تفکر یکدیگر را درک کرده و توانایی الهام گرفتن از ایده ها و انرژی یکدیگر را دارند. اما انسان بودن بدان معنی نیز هست که ما ممکن است حین کار بیمار، بی انگیزه و یا هیجان زده شویم.

بنابراین بسیار مهم است که در آینده، مدیران و رهبران تیم ها بدانند که چگونه به اعضای تیم خود انگیزه دهند، بهره وری آنها را به حداکثر رسانده و به نیازهایشان پاسخ دهند.

۵. مهارت هماهنگی با دیگران

“مهارت های اجتماعی” یک بار دیگر در اینجا تکرار می شود و با اشاره به روند در حال ظهور شرکت ها، تأکید بیشتری بر کسب مهارت های قوی بین فردی برای ارتباط مناسب با دیگر کارمندان دارد. تعامل انسانی در محیط کار شامل تولید تیمی می شود و کارکنان از نقاط قوت یکدیگر بهره می برند و به صورت منعطف با تغییرات سازگاری پیدا می کنند. چنین تعامل غیر  روزمره ای در مرکز برتری انسان ها بر ماشین ها قرار دارد.

۶. مهارت هوش هیجانی

پاسخ قاطع کارشناسان منابع انسانی و استراتژیست های شرکت ها این است که وقتی صحبت از مهارت های مطلوب می شود، به طور کلی “مهارت های اجتماعی” مانند انگیزه، هوش هیجانی (عاطفی)، آموزش به دیگران و … در تمامی مشاغل و صنایع آینده، بیشتر مورد تقاضا می باشند.

هوش هیجانی به معنای واقعی کلمه، تعاملات ما را نشان می دهد. همانطور که Bradberry همکار نویسنده کتاب “هوش هیجانی” در مقاله ای در نشریه فوربس توضیح داده است:”هوش هیجانی بر نحوه مدیریت رفتار، هدایت پیچیدگی های اجتماعی و تصمیم گیری های شخصی که نتایج مثبتی را به بار می آورند، تاثیر می گذارد.”

۷. مهارت قضاوت و تصمیم گیری

پیش بینی می شود که توانایی قضاوت صحیح و مهارت قوی در تصمیم گیری در جایگاه هفتم این فهرست قرار بگیرد.

این مطلب با توجه به حجم گسترده اطلاعاتی که سازمان ها در حال حاضر می توانند جمع آوری کنند و نیاز روزافزون به کارمندانی که بتوانند ارقام را بررسی ، راهکارهای عملی پیدا کرده و از داده های وسیعی جهت آگاهی بخشی درباره استراتژی ها و تصمیمات شغلی استفاده کنند، تعجب برانگیز نیست.

احمدی‌نژادی‌ها در کهگیلویه در حاشیه‌اند/ اصلاح‌طلبان به نیروهای سفید متوسل شدند/ هنوز اثری از اعتدال‌گرایان نیست!
دنبال کنید

۸. مهارت جهت دهی خدمات

این مورد تحت عنوان “جستجوی فعال برای راه هایی جهت کمک به مردم” تعریف شده، و شامل داشتن مهارت های قوی در زمینه جهت دهی به خدمات گوناگون با توجه به علایق مصرف کنندگان و پیش بینی نیازهای آنها در آینده می باشد.

از دیدگاه مهارتی، این بدان معنی است که کسب و کارها باید سریع تر یاد بگیرند که ارزش ها و نیازهای جدید مصرف کننده را پیش بینی کنند، تا بتوانند محصولاتی متناسب با آنها ارائه نموده و در مورد فرایندهای موثر در برآورده کردن این نیازها آگاهی بیشتری کسب نمایند.

۹. مهارت مذاکره

با نفوذ ربات ها به نیروی کار و اتوماسیون شغلی و استفاده روز افزون از آنها، اهمیت مهارت های اجتماعی همچون مذاکره، در آینده بیش از هر زمان دیگری خواهد بود. چرا؟ زیرا به هر حال ما در تعاملات اجتماعی و مذاکرات بسیار بهتر از ربات ها عمل می کنیم.

انتظار می رود به زودی حتی اشخاصی که در مشاغل صرفا فنی کار می کنند نیز ملزم شوند تا مهارت های اجتماعی و بین فردی بیشتری از خود نشان دهند و توانایی مذاکره با همکاران، مدیران و مشتریان خود را داشته باشند و بدین ترتیب تیم های کاری در فهرست مهارت های مطلوب قرار گیرند.

۱۰. مهارت انعطاف پذیری شناختی

طبق بررسی کارشناسان ارشد منابع انسانی در برخی از شرکت های پیشتاز جهانی، انعطاف پذیری شناختی تماماً در مورد یک “ژیمناستِ ذهنی” بودن است. اگر مغز خود را به عنوان یک سالن ژیمناستیک در نظر بگیرید و همه دستگاه های مختلف (به عنوان مثال حلقه ها، میله های موازی و میله تعادل) را به عنوان روش های مختلف تفکر (به عنوان مثال مغز خلاق، مغز ریاضی، مغز تفکر انتقادی و غیره) فرض کنیم؛ انعطاف پذیری شناختی این گونه تعریف می شود که چگونه می توانید میان سیستم های مختلف فکری به سرعت و به راحتی نوسان، جهش و چرخشی رو به عقب و جلو داشته باشید.

هرچه بیشتر انعطاف پذیر باشید، دیدن الگوهای جدید برای شما آسان تر می شود و ارتباط منحصر به فردی بین ایده ها ایجاد می کند. این باعث می شود با مفهوم داشتن یک ذهن “چابک” بیشتر آشنا شوید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi