جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دکتر منصور اعتصامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی

ماه تمام پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در نیمه ربیع‌الاول چهره خود را به جهانیان نشان داد. او که براساس لقب قرآنی تحت عنوان "انک لعلی خلق عظیم" «به راستی که تو ای پیامبر بر اخلاق عظیمی قرار داری» نامگذاری شده، به درستی دارای طینت آمیخته با محبت به عالم خاکی پا

اختصاصی کرونا

کد خبر : 29598
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳

کرونا :

دکتر منصور اعتصامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی

ماه تمام پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در نیمه ربیع‌الاول چهره خود را به جهانیان نشان داد. او که براساس لقب قرآنی تحت عنوان "انک لعلی خلق عظیم" «به راستی که تو ای پیامبر بر اخلاق عظیمی قرار داری» نامگذاری شده، به درستی دارای طینت آمیخته با محبت به عالم خاکی پا نهاد. این خُلق ارزشمند بر پایه دستور الهی قرآن در وجود پیامبر رسوخ کرده است: "فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَاتْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» (براساس رحمت خداوند با مردم نرم شدی. اگر عصبانی و دارای قلبی غلیظ (و آمیخته با کینه) بودی از دور تو پراکنده می‌شدند.)
یکی از رموز جذب مردم، رعایت محبت و ارتباط هر چه بهتر با آنان است. به‌ویژه جذب اقشار کم درآمد و مستضعف با ابراز هر چه بیشتر عطوفت به آنان یک ضرورت قطعی در دین مبین و همچنین عقل انسانی است.
محبت به همه جزو اخلاق انسانی و مورد تأکید است، لکن جلوه محبت به ثروتمندان و فقرا تفاوت ویژه‌ای با یکدیگر دارد. باز هم تأکید می‌کنم محبت نسبت به آنان که تمکن مالی دارند، مورد توجه و تأکید است. این محبت فقیر و غنی نمی‌شناسد، بلکه یک خوی انسانی مورد تأکید و مورد توجه است.
همراهی با ناتوانان و کم بضاعت‌ها، درک شرایط زندگی آنان و توجه محبت‌آمیز به وجود این کوخ‌نشینان روی زمین، جایگاه ویژه‌ای را به هر نظام حکومتی می‌دهد. اگر عدالت را به‌عنوان یکی از معیارهای تشخیص درستی و صحت هر جریان حاکمیتی بدانیم، بی‌شک همراهی با محرومان، جهت‌گیری عدالت‌مآبانه با یک حاکمیت تلقی می‌شود. شعارهای امروز جهانی در حکمرانی خوب مثل پاسخگویی، پاکدستی، داشتن شفافیت و مشارکت‌جویی، همه جلوه‌های روشنی از یک حرکت عدالت‌مدار در نظام حکمرانی تلقی می‌شود. این امر یعنی توجه به گروه‌های اجتماعی که معمولاً در نظام‌های سلطه‌جو و دیکتاتور به ضعف کشانده می‌شوند.
بدون شک نظام اسلامی با اتکاء و اقتدار به اصول عقلی دینی که از آن بهره می‌جوید، تمامی هدف حرکت خود را به سوی محرومیت‌زدایی و البته شفافیت در این مسیر نشانه رفته است. به نظر می‌رسد رسالت فرهنگی- اجتماعی امروز ما توجه به این سیره ارزشمند پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. همواره مردم جذب محبت آنان بوده و هیچ گاه جذابیت این محبت از پیامبر خاتم صلی‌الله علیه و آله وسلم تا آخرین امام معصوم علیه‌السلام از ذهن آنان محو نمی‌شود.
چنانچه در رفتار اجتماعی ما اینگونه تقلید کنیم، بی‌شک نعمت و برکات الهی بر سازمان ما سایه خواهد افکند.
با این وضع است که می‌توانیم ضمن افتخار به مسلمانی خود، به سازمانی هم که در آن خدمت می‌کنیم، افتخار کنیم.

میانگین سن ازدواج در مردها ۲۵ تا ۲۹ سال و در خانم ها ۲۰تا ۲۴ است
دنبال کنید

دکتر منصور اعتصامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi