شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

هدفمندی یارانه‌ها امسال تمام می‌شود ؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی (فرآورده‌های نفتی) باید تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال ۹۴) به ۹۵ درصد نرخ فوب خلیج فارس برسد. این در حالیست که قیمت کنونی فرآورده‌های نفتی همچنان فاصله چشم‌گیری نسبت به قیمت فوب خلیج فارس دارد. */ به طور

اختصاصی کرونا

کد خبر : 15093
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی (فرآورده‌های نفتی) باید تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال ۹۴) به ۹۵ درصد نرخ فوب خلیج فارس برسد. این در حالیست که قیمت کنونی فرآورده‌های نفتی همچنان فاصله چشم‌گیری نسبت به قیمت فوب خلیج فارس دارد.

*/ به طور نمونه متوسط قیمت فروش یک لیتر بنزین در بازار خلیج فارس حدود ۵۱ سنت است که با محاسبه قیمت دلار آزاد ۳۳۱۳ تومان، ارزش این فرآورده نفتی معادل ۱۷۰۰ تومان می‌شود؛ با توجه به اینکه هم اکنون  قیمت هر لیتربنزین در کشور  ۱۰۰۰ تومان عرضه می‌شود همچنان این رقم با فوب خلیج فارس ۷۰۰ تومان فاصله دارد.

*/همچنین قیمت هر لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) در بازار خلیج فارس نیز ۱۷۰۰ تومان است که با توجه به نرخ هر لیتر ۳۰۰ تومان این فرآورده نفتی در کشور اختلاف قیمت حدود ۱۴۰۰ تومان است.

اما اگر دولت بخواهد طبق قانون عمل کرده و تا پایان سال برنامه پنجم توسعه (امسال) قیمت‌ها را به فوب خلیج فارس برساند باید در یک یا چند مرحله در ماه های باقی مانده نسبت به افزایش مجدد قیمت‌ها اقدام کند.

**//این موردی است که بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت نیز در تازه ‌ترین اظهارات خود مورد اشاره قرار داده و اعلام کرده است که “قانون افزایش نرخ بنزین و رساندن آن به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس در سال جاری مجوز دارد؛ هنوز از این معیار عقب هستیم.”

البته زنگنه تأکید کرده است که شایعه احتمال دوباره افزایش بنزین صحت ندارد و  افزایش قیمت دیگری در کار نیست؛ اگر دولت بنزین را تک‌نرخی کرد به‌ دلایل قانونی چاره‌ای نداشت.”

بنابراین سناریوی افزایش مجدد قیمت‌ها در سال جاری است  و احتمال داد که دولت یازدهم قانون هدفمندی را تمدید کند! این تمدید البته بعد از آن امکان پذیر خواهد شد که دولت لایحه ای را به مجلس ارائه دهد.

 //*جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  تأکید کرد: معمولاً در زمان تدوین لوایح بودجه سالانه مجلس و دولت در ارتباط با اجرای هدفمندی در آن سال تصمیم می گیرند.

وی افزود: برهمین اساس دولت و مجلس می توانند در لایحه بودجه ۹۵ نیز تدابیری برای ادامه هدفمندی اتخاذ کنند که با این حساب دیگر نمی توان پایان مشخصی برای هدفمندی برشمرد.

 باتوجه به اختلاف چشم‌گیر قیمت‌های فعلی با فوب خلیج فارس قطعاً کاهش این اختلاف قیمتی در یک سال و در یک مرحله امکان پذیر نخواهد بود از همین رو باید منتظر برنامه های دولت برای فازهای بعدی هدفمندی یارانه ها بود.

در ادامه جدول تغییرات قیمتی حامل‌های انرژی از ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها تا کنون آمده است:

1

پایگاه خبری تحلیلی

برای رشد 8 درصدی، آوردن حداقل ۶۰-۷۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی الزام برنامه است
دنبال کنید

بوکان نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi