جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشست هم‌اندیشی با معتمدین و ریش‌سفیدان طوایف و اقوام مختلف گچساران

غلامرضا تاج‌گردون صبح امروز در نشست هم‌اندیشی با معتمدین و ریش‌سفیدان طوایف و اقوام مختلف گچساران و باشت اظهار کرد: دو نوع فرهنگ زندگی در سطح جهان وجود دارد که این الگو در ایران نیز وجود دارد. وی با بیان اینکه شیوه‌های زندگی سنتی و صنعتی الگوهای زندگی در سطح جهان بوده و مدرنیته در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 9557
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۵:۳۹

کرونا :

نشست هم‌اندیشی با معتمدین و ریش‌سفیدان طوایف و اقوام مختلف گچساران

غلامرضا تاج‌گردون صبح امروز در نشست هم‌اندیشی با معتمدین و ریش‌سفیدان طوایف و اقوام مختلف گچساران و باشت اظهار کرد: دو نوع فرهنگ زندگی در سطح جهان وجود دارد که این الگو در ایران نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه شیوه‌های زندگی سنتی و صنعتی الگوهای زندگی در سطح جهان بوده و مدرنیته در طول تاریخ  سعی کرد خود را بر زندگی عشیره‌ای تحمیل کند، افزود: در کشور ما در طول دوران گذشته مدرنیته بیشتر از هر دورانی در زندگی عشیره‌ای نفوذ کرد.

۲۰۱۴۱۲۱۱_۰۹۴۲۵۳

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدرنیته با توجه به شرایط سخت جغرافیایی و سنتی  منطقه‌ای خاص در ایران نتوانست زیادی داشته باشد. زاگرس منطقه‌ای بود که مدرنیته نتوانست در این منطقه نفوذ داشته باشد.

وی بیان کرد: همزمان با رشد جوامع، اقتصاد، جنگ و رشد نیازها، تحولات جهان و ایران تقابلی بین مدرنیته و شیوه‌های سنتی ایجاد شد که این تقابل معضلاتی ایجاد کرد.

تاج‌گردون بیان کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که عشیره‌ای و سنتی بوده و توقعات جامعه ما توقعات جامعه سنتی نیست و ما نمی‌توانیم زندگی عشیره‌ای داشته باشیم و شاخص‌های سنتی.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با یادآوری برطرف کردن اختلافات در دوران گذشته، گفت: در طول تاریخ در گذشته ایران با بروز اختلافات سادات میان دو طایفه عامل وحدت یا مانع از اختلاف می‌شد پس تجمع روستاها نباید صورت گیرد.

۲۰۱۴۱۲۱۱_۱۰۱۵۱۶

به گزارش فارس، تاج‌گردون ادامه داد: زندگی در شهر مرز جغرافیایی برای طوایف ندارد و خیابان و پیاده‌رو و امکانات برای همه است و یک جامعه این چنینی اگر بخواهد با شاخص‌های سنتی زندگی کند نباید توقع شاخص‌های توسعه یافته را داشته باشد.

با چشمان رمضانی ببینیم
دنبال کنید

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، ساختار ایلی، سرزمین مشترک و احساس تعلق هرکسی به زادگاهش را از خصوصیات جامعه عشایری برشمرد و عنوان کرد: من اگر لرم اگر باوی و از فلان طایفه هستم اشکال ندارد همه را در کنار هم داریم اما اگر بخواهم این موضوع را در جامعه شهری پیاده کنم انتظار توسعه و پیشرفت وجود ندارد.

تاج‌گردون با بیان این‌که باید مانع ایجاد مرزها توسط تعصبات و علایق قومی و قبیله‌ای شد، خاطرنشان کرد: چسبندگی ایلی برای نگهداشت فرهنگی خوب است ولی این امر وقتی موجب ایجاد تفرقه شود باید نهی شود.

وی با طرح این سئوال که چه کسانی از تفرقه میان طوایف بهره می‌برند، گفت:  قطعا خواص هستند؛ اگر احساس کنم تفرقه میان طوایف می‌تواند سبب ارتقای منافع من شود و تفرقه‌افکنی کنم خیانت کرده‌ام چون منافع فردی را بر گروهی ترجیح داده‌ام.

تاج‌گردون با بیان اینکه اوج تفرقه و اختلاف در گچساران و باشت در دو دهه گذشته بوده است، اظهار کرد: با انتقال جمعیت از شهر و گسترش مهاجرت و روحیه قدرت‌طلبی هر کدام از طوایف ما در گذشته افزایش پیدا کرده بود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، تفکر جلوگیری از رشد دیگران به بهانه عدم رشد خود را از جمله معضلات گذشته دانست و گفت: این امر سبب جلوگیری رشد و پیشرفت هر دو طرف می‌شود.

تاج‌گردون با اشاره به اینکه درگیری‌های جمعی و نزاع‌ها و مسائلی که در منطقه ما روی می‌دهد بسیار آزاردهنده است، اظهار کرد: تعصب بی‌چون و چرا بر قوم و قبیله دلیل اصلی نزاع‌ا‌های دسته جمعی است.

۲۰۱۴۱۲۱۱_۱۰۱۶۴۹

رییس فراکسیون زاگرس مجلس با تاکید بر حفظ سنت های صحیح فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور، گفت:با رشد جوامع، تحولات و جنگ، رقابت شیوه های سنتی و مدرن در جامعه ایجاد شده است.

کلنگ‌زنی اولین پتروپالایشگاه کشور در بندرعباس توسط سپاه/سرلشکر سلامی:اجازه توقف هیچ طرحی را نمی‌دهیم
دنبال کنید

وی با بیان لزوم در پیش گرفتن بزرگ منشی در حل اختلافات اقوام با تاکید بر قانون، اضافه کرد:در گذشته به دلیل مردم روستاها به سادات و بزرگان، اختلافات قومی نیز با پادرمیانی آنها حل و فصل می شد.

تاج گردون همچنین با بیان آسیب های ناشی از اجرای نادرست سیاست های جمعیتی، گفت: لازم است در جامعه امروزی که دیگر مرزهای سرزمینی ادغام می شوند، با تعامل و تفاهم، مشکلات قوم و نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، ساختار ایلی، سرزمین مشترک و احساس تعلق به سرزمین را از ویژگی های جامعه عشایری خواند و افزود:باید از این خرده فرهنگ ها در راستای تامین امنیت پایدار در کشور بهره برد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افرادی که با اختلاف افکنی میان قومیت ها سعی در ماهی گرفتن در آب گل آلود دارند، اضافه کرد:ترجیح منافع شخصی به منافع جامعه خیانتی است که هیچ انسان عاقلی آن را نمی پذیرد.

تعصبات بی جا از سوی برخی از ریش سفیدان موجب ایجاد تفرقه و نزاع های دسته جمعی می شود که لازم است از سوی متولیان امر کنار گذشته شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی خشونت ها و نزاع های قومی، نهادینه شدن اندیشه و اصلاح فرهنگ های غلط را از راهکارهای نزاع های قومی خواند.

وی بر لزوم اصلاح قانون در راستای کاهش ارتکاب جرم و تصویب قوانین سختگیرانه در استفاده از سلاح در نزاع ها تاکید کرد.

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi