شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سفیر چین در ایران: توافق 25 ساله به نفع معیشت دو کشور خواهد بود

گروه سیاسی کرونا : چانگ هوآ  سفیر جمهور خلق چین در ایران در گفت وگو با خبرنگار سیاسی فارس درباره آخرین وضعیت همکاری های بین ایران و چین خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و چین دارای یک برنامه جامع راهبردی مشترک هستند و در حال حاضر روابط ایران و چین در یک وضعیت بسیار مناسب قرار دارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 93685
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷

کرونا :

سفیر چین در ایران: توافق 25 ساله به نفع معیشت دو کشور خواهد بود

گروه سیاسی کرونا : چانگ هوآ  سفیر جمهور خلق چین در ایران در گفت وگو با خبرنگار سیاسی فارس درباره آخرین وضعیت همکاری های بین ایران و چین خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و چین دارای یک برنامه جامع راهبردی مشترک هستند و در حال حاضر روابط ایران و چین در یک وضعیت بسیار مناسب قرار دارد.

وی افزود: ما دو سال پیش با ایران یک توافق نامه ۲۵ ساله را امضا کردیم که این توافق نامه شامل مراودات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و بهداشتی و موارد دیگر می‌شود.

سفیر چین خاطرنشان کرد: باید بگویم طی دو سال گذشته با همکاری‌هایی که بین دو کشور بوجود آمده، توافق نامه هایی که صورت گرفته به خوبی توسعه پیدا کرده است.

چانگ هوآ در ادامه گفت: در فوریه سال جاری که رئیس جمهور ایران به چین سفر کرد، صحبت‌های عمیقی بین ایشان و رئیس جمهور چین صورت گرفت و بسیار مهم بود و سران دو کشور به یک اجماعی رسیدند که کماکان توافق ۲۵ ساله را توسعه بدهند که این موضوع برای معیشت مردم دو کشور مثمر خواهد بود.

سفیر چین در ادامه گفت: دو کشور ایران و چین هم یک بیاینه مشترکی را منتشر کردند و در این بیانیه به توسعه همکاری‌ها در موضوعات زیرساختی، بهداشت و گردشگری و غیره اشاره شده است.

وی در پایان گفت: باور دارم با هدایت سران دو کشور همکاری های همه جانبه بین ایران و چین روز به روز بهتر خواهد شد.

توافق۲۵ساله از چه زمانی آغاز شد؟

شروع بحث توافقنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین به سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به ایران در سال ۱۳۹۴ بر می‌گردد. از سال ۱۳۹۸، چند متن پیش‌نویس، میان دو کشور مبادله شد و ۱ تیر ۱۳۹۹ پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله در جلسه هیئت دولت بررسی، تأیید و ۷ فروردین ۱۴۰۰، این سند توسط وزرای خارجه وقت ایران و چین، امضا شد.

کشاورزان دشت رومی قدردان آب منطقه‌ای و خوشحال‌تر از همیشه+فیلم
دنبال کنید

خاطره مهم سفیر سابق ایران در چین از ملاقات با رئیس جمهور این کشور

جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین پیشتر در گفت‌وگو با فارس در خصوص دیداری که با رئیس جمهور چین داشته گفت: زمانی که من سفیر ایران در چین بودم یک ملاقاتی با رئیس جمهور چین داشتم، در حضور تعدادی از مقامات چین ایشان به بنده گفت من از دولت ایران تشکر می کنم که چنین شخصیتی را به عنوان سفیر برای ما فرستاده اند و بعد خطاب کرد به مقامات خودشان که هر چه این آقای سفیر برای اقتصاد مکمل دو کشور مورد نظرش هست شما به آن توجه کنید. بعد از این جلسه من با یکی از مقامات چینی گفت و گو داشتم، او به من حرف عجیبی زد و گفت بله رییس جمهور ما به ما این دستور را دادند و ما هم علاقه مند هستیم این کار را بکنیم ولی آقای سفیر ما مشکلی با شما داریم؛ این مشکل را برای ما حل کنید، ما هر وقت می رویم به ایران مدیران تان عوض شده اند و حرف هایشان هم عوض شده است، ما چه کار کنیم؟ مگر با این وضعیت می شود سرمایه گذاری کرد! سرمایه گذاری روند پر ثبات و بلند مدت می خواهد. این ها می آیند با وزارت نفت ما قرارداد می بندند، تعطیل می کنند، با وزارت راه می بندند بعد از مدتی منحل می شود، خیلی موارد متعددی ما در این مورد داشتیم.

جواد منصوری در ادامه آن مصاحبه به خبرنگار فارس گفت: زمان آقای روحانی، رییس جمهور چین آمد به تهران حالا ۳۰  میلیارد، ۴۰ میلیارد و به روایتی ۵۰ میلیارد دلار پروژه تعریف کرد و گفت با نفت تهاتر کنیم و تمام زیر ساخت هایتان را برایتان می سازیم، آقای روحانی به او گفت، شما تشریف ببرید ما قرار است با اروپایی ها کار کنیم، خب شما توقع دارید با این شرایط رییس جمهور چین با ایران کار کند؟ ما الان که می رویم به رییس جمهور چین و می گوییم سندی را که امضا کرده اید بیا اجرا کن، می گوید؛ شما اگر فردا روابط تان با اروپایی ها خوب شود تکلیف ما چیست!

چرایی اوجگیری دوباره کرونا در گچساران
دنبال کنید

اعتماد چین به ثبات در سیاست های ایران با روی کار آمدن دولت رئیسی

با روی کار آمدن دولت جدید در ایران نگاه به چین توسط کابینه جدید چرخش جدی پیدا کرد. اولین سفر رئیس جمهور ایران پس از ۲۰ سال به چین انجام شد و در جریان این سفر ۲۰ سند همکاری دیگر هم بین دو کشور به امضا می‌رسد که شامل تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

رئیسی پس از سفر به چین در سخنانی می‌گوید: اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین اقدامی مهم در جهت تثبیت ثبات در منطقه است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز در دیدار با رئیسی، با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار موثر می‌داند و می‌گوید: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت اسفند سال گذشته و پس از سفر رئیسی به چین گفت: اجرای بخش هایی از توافق ۲۵ ساله ایران و چین شروع شده است.

پایان پیام/

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi