پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نکته‌های پزشکی ویژه زائران خانه خدا

به گزارش خبرنگار سلامت کرونا ،اعزام زائران خانه خدا از سوم خرداد ماه از کشورمان آغاز شد و  ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا برای انجام اعمال حج و زیارت مقدس ترین خانه عالم و زیارت ائمه بقیع، عازم سرزمین وحی می‌شوند. امسال تعداد زائران خانه خدا در سنین بالای ۶۰ سال افزایش داشته

اختصاصی کرونا

کد خبر : 92993
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲

کرونا :

نکته‌های پزشکی ویژه زائران خانه خدا

به گزارش خبرنگار سلامت کرونا ،اعزام زائران خانه خدا از سوم خرداد ماه از کشورمان آغاز شد و  ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا برای انجام اعمال حج و زیارت مقدس ترین خانه عالم و زیارت ائمه بقیع، عازم سرزمین وحی می‌شوند.

امسال تعداد زائران خانه خدا در سنین بالای ۶۰ سال افزایش داشته و بیش از ۲۳۰۰ نفر از زائران خانه خدا در سن ۸۰ سال و بالاتر قرار دارند.همچنین پیرترین زائر خانه خدا ۱۱ سال و جوانترین زائر نیز نوزاد ۹ ماهه است.

مراسم حج سال جاری هم در گرم ترین روزهای سال برگزار می‌شود و امسال یکی از داغترین ایام حج را در طول چند سال گذشته داریم.با توجه به چنین وضعیت آب و هوایی احتمال بیمار شدن حجاج خانه خدا زیاد است؛ در نتیجه ضرورت دارد زائران خانه وحی بیشترین دقت نظر را به امور بهداشت فردی و اجتماعی داشته باشند.

نکته‌های پزشکی ویژه زائران خانه خدا 4

هر ساله گردهمایی عظیم سالیانه مسلمانان دنیا برای انجام فرایض حج، بزرگ‌ترین مراسم مذهبی دنیا را رقم می‌زند؛ از این رو یکی از مهم ترین چالش‌های پیش روی زائران مراقبت بهداشت عمومی و فردی خواهد بود.

حجاج باید در مدت زمان محدود، تمام اعمال حج تمتع را در یک فضای فیزیکی محدود انجام دهند؛ از این رو تراکم جمعیت در طول سفر ۳۰ تا ۳۵ روزه باعث ایجاد تماس‌های نزدیک غیرقابل اجتناب می‌شود که خود می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مختلف عفونی و مسری شود.

برخی افراد که عازم حج هستند ممکن است بیماری‌های مختلفی داشته باشند؛ به آنها توصیه می‌شود حتما داروهای خود را به همراه داشته باشند؛ بیماران قلبی، مبتلا به فشار خون و دیابتی حتما باید بیماری خود و اقدامات کنترل کننده آن را در نظر بگیرند،  در ضمن حتما مدیر کاروان را از بیماری خود باخبر کنند.

پتروشیمی گچساران سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
دنبال کنید

بیماران قلبی حتما باید در طول سفر مراقب رژیم غذایی خود باشند؛ در طول سفر به هیچ عنوان نباید گرسنه بمانند و در خوردن نظم داشته باشند؛ فعالیت بدنی خود را حتما کاهش دهند و برای دوری از گرمازدگی ساعات اوج گرما از هتل خارج نشوند.

بیماران قلبی در رژیم غذایی باید روزانه مرکبات داشته باشند و حتما از این مواد استفاده کنند؛ بیماران قلبی حتما باید داروهای خود را سر وقت بخورند و به هیچ عنوان زمان مصرف آنها را جا به جا نکنند.

 به بیماران قلبی توصیه می‌شود اضطراب و استرس نداشته باشند؛ چراکه ممکن است حال‌شان در این سفر معنوی بد شود، همچنین به هیچ عنوان در اماکن شلوغ حضور نداشته باشند و سعی کنند در زمان‌ خنکی هوا به زیارت بروند.

نکته‌های پزشکی ویژه زائران خانه خدا 5

عدم رعایت این موارد باعث افزایش ضربان قلب و شدت یافتن بیماری می‌شود، در صورت تنگی نفس یا درد قفسه سینه به پزشک کاروان مراجعه کنید؛ در سفر حج به علت اضطراب یا در اثر مصرف بی‌رویه قرص‌های ضدبارداری توسط بانوان، بسیاری از افراد از تپش قلب و درد شکایت دارند که در این صورت باید به پزشک کاروان مراجعه کنند.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi