پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقام سازی واحدهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری/ ساخت واحدهای بزرگ تر در بازسازی سی سخت

به گزارش کرونا از یاسوج، در آستانه سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نشست اصحاب رسانه با مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد. در این نشست عمادی مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: امام راحل با پیش بینی خود تنها مدت کوتاهی بعد از پیروزی انقلاب با دغدغه‌ای که برای مسکن محرومان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 92638
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲

کرونا :

مقام سازی واحدهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری/ ساخت واحدهای بزرگ تر در بازسازی سی سخت

به گزارش کرونا از یاسوج، در آستانه سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نشست اصحاب رسانه با مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.

در این نشست عمادی مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: امام راحل با پیش بینی خود تنها مدت کوتاهی بعد از پیروزی انقلاب با دغدغه‌ای که برای مسکن محرومان داشتند دستور راه‌اندازی این نهاد را دادند حساب ۱۰۰ امام نیز اقدامی بسیار خوب و پیش بینی موثری بود که امام راحل برای رفع مشکل مسکن محرومان کرده بودند تا خیرین برای کمک به مسکن سازی پای کار بیایند معتقدیم اگر هر شخص یک آجر برای محرومین روی هم بگذارد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه بنیاد مسکن متولی عمران روستاهاست گفت: اگر می خواهیم در روستاها عمران و آبادانی داشته باشیم باید طرح و برنامه ارائه دهیم امروز این طرح ها را به نام طرح هادی در روستاها می‌شناسیم ساختاری را برای روستاها تعریف کرده‌ایم که آینده آنها را رقم می‌زند.

عمادی با اشاره به تعداد روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: تعداد ۱۷۰۰ روستا در کل استان داریم که ۷۲۰ روستای ما بالای ۲۰ خانوار است و در اولویت برنامه های بنیاد مسکن قرار دارند بنای ما اجرای طرح هادی در روستاهای بالاتر از ۲۰ خانوار است هر چند از روستاهای زیر ۲۰ خانوار هم مغفول نبوده‌ایم علاوه بر آن ۷۲۰ روستا که تهیه طرح هادی شده برای ۲۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز تهیه طرح کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۵۵۰ روستای استان اجرای طرح هادی شده یادآور شد: با اعتباراتی که در استان برای روستاها هزینه شده آمار قابل قبولی داریم اما یکی از معضلاتی که گرفتار آن هستیم بیش از ۳۰ درصد روستاها بافت فرسوده هستند که منجر به حاشیه نشینی شده و به دلیل نبود امکانات مهاجرت کرده‌اند چرا که خدماتی قبل از انقلاب ارائه نشده و اشتغال در روستاها از بین رفته است.

این مسئول افزود: بعد از ۴۴ سال از عمر انقلاب دغدغه اشتغال از دغدغه‌های اصلی مسئولان در روستاها به شمار می رود که در چند سال اخیر در حوزه اشتغال هم کارهای بسیار زیادی انجام داده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در بافت فرسوده دوگنبدان وضعیت بسیار خطرناکی داشتیم که اگر زلزله می آمد امکان خدمات‌رسانی هم در آنجا وجود نداشت یادآور شد: در آنجا ۱۲۰۰ خانه احیا و مسیرهای دسترسی احیا شد.

این مسئول افزود: باید کمک کنیم مردم در روستاها بمانند هدف اصلی در طرح های ما این بوده که با بهسازی و آسفالت روستاها و طرح‌های هادی این کار انجام شود آمار قابل قبولی در آسفالت روستاها داریم ۳۵۰ روستا عملیات آسفالت آنها انجام شده و ۱۰۴ روستا را تنها در سال گذشته آسفالت کردیم.

وی گفت: در این تعداد ۱۰۴ روستا بیش از یک میلیون متر مربع آسفالت ریزی شده است هر چند در نظر داریم خدمات رسانی را به محروم‌ترین نقاط ببریم در بهمنی و لنده کارهای بسیار زیادی انجام شده در مارگون هم کارهای بسیار خوبی انجام داده‌یم.

عمادی در خصوص اعتبارات گفت: مجموع اعتبارات ما ۱۵۶ میلیارد تومان است که ۱۲۶ میلیارد تومان از محل ملی و مابقی اعتبارات استانی بوده است.

وی افزود: در سال گذشته به تعداد ۲۰۰ روستا اجرای طرح داشتیم اعتبارات پیش‌بینی شده برای ما ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که امیدواریم ۲۵۴ را آسفالت کنیم.

تکریم و معارفه فرمانده‌هان سابق و جدید سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

وی گفت: امسال در فاز اول بیش از ۵ هزار تن قیر رایگان به استان تخصیص داده شده کار را شروع کردیم و با توجه به سفر دوم رئیس جمهور بسته پیشنهادی ما این بوده تا فیر بیشتری برای ما در نظر گرفته شود و مجموعا به ۱۰ هزار تن برسد که مسئولان باید کمک کند تا برای پخت و پخش نیز اعتبارات داشته باشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در عمران روستایی صدور اسناد مالکیت را در روستاها داریم که دغدغه مالکیت را از بین می‌برد ۳۵ هزار واحد واحد در روستاها و ۶۰۰۰ واحد شهری زیر ۲۵ هزار نفر صادر شده است.

وی افزود: بحث اراضی ملی در محدوده روستا هاست که ابتدا در اختیار ما و سپس برای کارهای عام المنفعه به مردم داده می‌شود ۲۲۰۰ هکتار تحت تملک ما بوده که ۶ هزار قطعه در روستاها واگذار شده است.

این مسئول به اقتصاد روستاها به عنوان یک موضوع مهم اشاره کرد و گفت به این نتیجه رسیده‌ایم که به غیر از کار عمرانی می بایست به اقتصاد روستاها هم توجه کنیم در بسیاری از روستاها به دلیل نبودن شغل مردم مهاجرت می کنند اما مهاجرت معکوس آغاز شده است در کنار اجرای طرح های هادی طرحی را به نام منظومه روستایی پیگیری می‌کنیم نقاط قوت اقتصادی روستاها مشخص می‌شود که در میان استان‌های پایلوت یکی از استانها ما هستیم. در گچساران منظومه روستایی فعال شده و ما و زنجان در منظومه روستایی در کشور مقام اول را در میان استانها از آن خود کرده ایم نگاه می‌کنیم که در روستاها چه ظرفیت هایی وجود دارد لذا ۲۸۰ طرح را مورد مطالعه قرار دادیم ۵۵ طرح به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: با همکاری بسیج و سایر نهادهای انقلابی به کارآفرینان کمک میکنیم تفاهم‌نامه‌های با نهادها بسته شده تا در این راه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

این مسئول در ادامه گفت: بازار هدف را نیز برای آنها مد نظر قرار میدهیم و سعی میکنیم تولیدات خودشان را بتوانند به خوبی به فروش برسانند که همین موجب پویایی و رشد روستاها خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: در کنار حوزه عمران روستایی مسکن سازی برای محرومان نیز یکی از وظایف ما به شمار می رود تسهیلات مسکن روستایی داریم بهسازی مسکن روستایی نیز یکی دیگر از این فعالیت ها به شمار می رود چرا که در سال های اخیر زلزله های زیادی در استان تجربه کردیم که یکی از آنها زلزله سی سخت بود از ۷۴ هزار واحد روستایی شناسایی شده در استان ۴۲ هزار واحد مقاوم سازی شده که یک آمار بسیار خوبی به شمار می رود و در رسانه ملی اعلام کردند میانگین مقاوم سازی در کشور ۵۱ درصد و در استان ما ۵۷ درصد بوده که از کشور بسیار جلوتر هستیم و باید از بانک‌های عامل هم قدردانی کنیم.

عمادی در ادامه به تعهد استان برای مقاوم سازی در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۴۱۷۰ واحد سهمیه ما در نظر گرفته شده که دو هزار و ۶۰۰ واحد به ما ابلاغ شده امیدوارم که تا پایان اردیبهشت ۲۶۰۰ واحد را انعقاد قرارداد کنیم و بتوانیم تا پایان سال نیز همه ۴۱۰۰ واحد را داشته باشیم.

مرگ یک نفر براثر ابتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد/ مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند
دنبال کنید

وی تصریح کرد: بافت فرسوده گچساران نیز کار مهمی بود که در سال ۹۴ به بنیاد محول شد که با همکاری همه از جمله مردم دو هزار واحد مقاوم سازی شد موفق ترین پروژه بافت فرسوده ایران بافت فرسوده گچساران بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: بحث بازسازی بافت فرسوده در ۳ شهرستان بزرگ را به رئیس جمهور پیشنهاد خواهیم داد که بیش از ۶ هزار واحد خواهد بود و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای آن پیش‌بینی شده است.

وی به بازسازی شهر سی سخت اشاره کرد و گفت: در خصوص زلزله سی سخت ۱۶۰۰ واحد خسارت دیده بودند که اکنون ۱۴۰۰ واحد به اتمام رسیده اما متاسفانه تسهیلات برای خانه های ۸۰ متری در نظر گرفته شده بود که بسیاری از آنها رو به ساخت واحدهای ۲۰۰ متری آوردند که همین کار را برای همه سخت کرد و شاید آن گونه که باید نتوانستند همه منزل خود را تکمیل کنند بقیه نیز در مرحله سفت کاری هستند.

وی در ادامه به اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سیل مانسون اشاره کرد و گفت: طبق آمار هزار واحد روستایی و ۱۵۵ واحد شهری برای بازسازی در نظر گرفته شده بود بعد از استان فارس بیشترین آمار را ما داشتیم با پیگیری‌هایی که انجام شد سهمیه خوبی برای استان در نظر گرفته شد و در پیشرفت فیزیکی واحدهای آسیب دیده از مانسون هم مقام اول را داریم ۳۲۴ واحد دیوار آن تمام شده و ۱۰۰ واحد را به بهره‌برداری می‌رسانیم تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی شهری و ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی و ۷۰ میلیون تومانی بلاعوض در نظر گرفته شد.

وی به یکی دیگر از موفقیت های بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه مربوط به بحران استان ما در نمایشگاه ایران قوی مقام برتر را به خود اختصاص داد.

عمادی در ادامه در پاسخ به این سوال که در سفر رئیس جمهور بسته پیشنهادی شما چه خواهد بود و کدام موضوع در اولویت قرار دارد گفت: هزینه قیر رایگان جهت آسفالت روستاها و همچنین تسهیلات بافت فرسوده برای سه شهر بزرگ و اعتبار برای طرح های منظومه روستایی تا وارد چرخه تولید شوند از اولویت‌های ما و درخواست از رئیس جمهور به شمار می رود.

وی به نهضت ملی مسکن و نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اشاره کرد و گفت: دو پروژه شاخص ۴۱۲ واحدی در گچساران و ۱۰۱۰ واحدی در دهدشت داریم ۲۸۸ تا از این واحدها در گچساران در مرحله کاشی و سرامیک هستند و ۱۲۴ واحد زمین آن تامین شده و طبق دستور استاندار باید بتوانیم در ۱۸ ماه تحویل دهیم.

در پروژه ۱۰۱۰ واحدی دهدشت مشکل انشعابات آب و برق بود که استاندار با معاون وزیر تماس گرفت ۶۰ درصد اعتبار را آن ها تامین می کنند و بقیه را ما خواهیم داد.

عمادی گفت: تعداد ۱۸ شهر زیر ۲۵ هزار نفر داریم که جلسه مستمر برای تامین زمین آنها برگزار می‌شود پیگیری‌های لازم شده البته به نتیجه‌های خوبی هم رسیده‌ایم.

پایان پیام/

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi