جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خرده روایت‌های دیدار صبحگاهی از نمایشگاه کتاب/ همراهان خسته شدند، رهبر نه

کرونا ـ گروه کتاب و ادبیات ـ مریم سادات آجودانی: پنجمین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی به کار خود پایان داد که تا ساعات پایانی نمایشگاه نه تنها شبستان، بلکه سایر بخش‌های نمایشگاه هم مملو از جمعیت بازدیدکنندگان بود. حضور سه ساعته رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب این روز برای بسیاری از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 92110
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

کرونا :

خرده روایت‌های دیدار صبحگاهی از نمایشگاه کتاب/ همراهان خسته شدند، رهبر نه

کرونا ـ گروه کتاب و ادبیات ـ مریم سادات آجودانی: پنجمین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی به کار خود پایان داد که تا ساعات پایانی نمایشگاه نه تنها شبستان، بلکه سایر بخش‌های نمایشگاه هم مملو از جمعیت بازدیدکنندگان بود.

حضور سه ساعته رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب

این روز برای بسیاری از اهالی فرهنگ و ادب و همچنین صنعت نشر، روزی بیادماندنی به شمار می‌رفت؛ چرا که رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه بازدید کردند. به گفته برخی از غرفه‌داران نمایشگاه، رهبر معظم انقلاب بیش از سه ساعت در نمایشگاه حضور داشتند و در حالی که برخی از همراهان خسته شده بودند، مقام معظم رهبری خستگی‌ناپذیر از کتاب‌های عرضه شده در این دوره از نمایشگاه بازدید کردند و از وضعیت تیراژ کتاب‌ها و استقبال از نمایشگاه کتاب سؤالاتی مطرح فرمودند.

خرده روایت‌های دیدار صبحگاهی از نمایشگاه کتاب/ همراهان خسته شدند، رهبر نه 7

با وجود اینکه نتوانستیم در بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب، حضور پیدا کنیم، اما روایت‌های ناشران و غرفه‌داران برایمان حال و هوای این بازدید باشکوه را تداعی کرد. یکی از آرامش رهبر معظم انقلاب سخن می‌گفت و دیگری از دقت و توجه ایشان به حوزه کتاب. برخی هم دلگیر از اینکه مدت کوتاهی در محضر ایشان بودند. با این حال، رهبر معظم انقلاب ساعت‌ها از نمایشگاه کتاب بازدید کردند و طبیعتا با توجه به تعداد بالای غرفه‌ها و آثار آنها، شاید چنین امکانی نیز میسر نبود تا مدت زیادی در هر غرفه حضور داشته باشند.

اهدای انگشتر رهبری به یک غرفه‌دار 

در این بین برخی هم که سال‌ها در انتظار دیدار رهبر معظم انقلاب بودند، به آرزوی دیرینه خود رسیدند. میکائیل دلفان، مسؤول غرفه انتشارات اسوه درباره دیدار با رهبر انقلاب می‌گوید: از شب گذشته شوق دیدار با رهبر معظم انقلاب را داشتم و از این اشتیاق نتوانستم بخوابم. برای همین هم هنوز ساعت هفت نشده بود به نمایشگاه رسیدم. وقتی رهبر معظم انقلاب از غرفه ما بازدید کردند، سر از پا نمی‌شناختم. اولین بار بود که از این فاصله کوتاه ایشان را می‌دیدم. نفسم در سینه حبس شده بود و با اینکه تمرین کرده بودم به مقام معظم رهبری چه مواردی را بگویم، نتوانستم و فقط از ایشان یادگاری خواستم که معظم‌له هم یک انگشتر به من هدیه دادند و بعد هم برایم از خداوند عاقبت بخیری طلب کردند. این لحظه بهترین لحظات عمر ۳۸ ساله‌ام بود.

در این بین برخی از ناشران هم جدیدترین کتاب‌های خود را به محضر مقام معظم رهبری عرضه کرده و توضیحاتی درباره آنها دادند که کتاب‌هایی با موضوع جهاد تبیین و دستاوردهای انقلاب اسلامی مورد توجه ایشان قرار گرفت. 

طرح ارتقاء امنیت اجتماعی حتی در نیمه‌های شب/ تلاش برای پاکسازی یاسوج از اراذل و اوباش
دنبال کنید

خرده روایت‌های دیدار صبحگاهی از نمایشگاه کتاب/ همراهان خسته شدند، رهبر نه 8

این بار یک ناشر به رهبر معظم انقلاب انگشتر داد

مسعود پیرمرادیان، مدیر مسؤول دفتر نشر معارف که فرزند شهید است، نیز درباره حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اینگونه روایت می‌کند: رهبر معظم انقلاب درباره چند کتاب از ما سوالاتی پرسیدند که البته دقت و آگاهی ایشان درباره کتاب‌ها برای ما تعجب‌آور بود. وقتی بازدید مقام معظم رهبری از غرفه ما به اتمام رسید، من به حضرت آقا گفتم که فرزند شهیدم هستم و با توجه به نگاه پدرانه شما، دوست دارم دست شما را به عنوان یک پدر ببوسم. بعد هم یک انگشتر عقیق که «حسبی الله» روی آن حک شده بود، به ایشان تقدیم کردم. من سال ۸۵ در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب، یک انگشتر از ایشان هدیه گرفته بودم که دوست داشتم روزی یک انگشتری به ایشان اهدا کنم که یکشنبه این امر محقق شد.

تعجب غرفه‌داران از اشراف مقام معظم رهبری به حوزه نشر

در بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب، آنچه که بسیای از ناشران را حیران کرده بود، اطلاع رهبر معظم انقلاب از کتاب‌های روز بود؛ به طوری که بسیاری از غرفه‌دارانی که در این بازدید حضور داشتند، معتقدند مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه به این حوزه اشراف و درباره تیراژ کتاب هم حساسیت داشتند که این حساس بودن ممکن است برای اطلاع از استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی باشد. رهبر معظم انقلاب همچنین به برخی از ناشران و غرفه‌داران توصیه‌هایی همچون تلاش برای ارتقاء صنعت نشر تا خسته نشدن در مسیر کتاب و کتابخوانی یا ترویج فرهنگ مطالعه بین اقشار مختلف جامعه داشتند.

خرده روایت‌های دیدار صبحگاهی از نمایشگاه کتاب/ همراهان خسته شدند، رهبر نه 9

وقتی دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها منتظر حضرت آقا بودند

حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حال و هوای پنجمین روز نمایشگاه را متحول کرد و تا ساعت‌ها در راهروهای نمایشگاه سخن از حضور حضرت آقا بود. بسیاری از بازدیدکنندگان هم که متوجه حضور ایشان شده بودند، از آرزوی دیدار با رهبری سخن می‌گفتند.

در این میان، صحبت‌های دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها هم جالب بود. برخی از اینکه رهبر معظم انقلاب تا این اندازه به کتاب اهمیت می‌دهند، متعجب بودند و برخی دیگر هم علاقه‌مند به گرفتن یادگاری به ویژه چفیه و انگشتر از حضرت آقا. برخی دیگر نیز ساعت‌ها منتظر بودند تا بتوانند با رهبر معظم انقلاب دیدار کنند.

راهپیمایی مردم قلعه‌رئیسی در حمایت از مردم غزه+تصاویر
دنبال کنید

خرده روایت‌های دیدار صبحگاهی از نمایشگاه کتاب/ همراهان خسته شدند، رهبر نه 10

توجه رهبری به موضوع کاغذ و تفقد ایشان به فعالان حوزه نشر

علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری با اشاره به تفقد ویژه رهبر معظم انقلاب از مجموعه صنعت نشر کشور و دست اندرکاران نمایشگاه گفت: رهبر معظم انقلاب درباره صنعت نشر از موضوع کودک ‌نوجوان تا بهبود صنعت نشر، تکلیف فعالان این عرصه را مشخص و راه آینده را ترسیم ‌می‌کند. ایشان مطالبی در انتهای بازدید از نمایشگاه فرمودند که به عنوان دستور کار در مجموعه وزارت ارشاد و دستگاه‌های زیرمجموعه و فعالان سلامت نشر قرار می‌گیرد. موضوع تولید‌ کاغذ اشاره شده بود که امیدواریم دستگاه‌های مرتبط به کمک وزارت ارشاد و‌ صنعت نشر بیایند تا بتوانیم این دغدغه رهبری را نیز برطرف سازیم.

یک ناشر از ادامه حضور در نمایشگاه بازماند

در پنجمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برخی از ناشران با وجود تذکر و لزوم رعایت قوانین نمایشگاهی، به این موارد بی‌توجهی کردند؛ به طوری که هفت پرونده برای متخلفان تشکیل و در نهایت برای ۶ ناشر رأی صادر شد که در این بین یک غرفه تا پایان برپایی نمایشگاه تعطیل شده است.

همچنین عرضه کتاب‌هایی با چاپ قدیم در نمایشگاه نیز برای برخی ناشران مشکلاتی را ایجاد کرد که برخی با تذکر شفاهی مجبور به جمع‌آوری آنها شدند. برخی از این کتاب‌ها که چاپ سال‌های گذشته بودند، با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شدند. در حالی که بر اساس قوانین نمایشگاهی، باید حداکثر کتاب‌هایی در این دوره عرصه سود که از سال ۹۸ به بعد چاپ شده باشند. به این ترتیب هزینه کتاب نیز به دلیل گرانی کاغذ افزایش یافته است.

خرده روایت‌های دیدار صبحگاهی از نمایشگاه کتاب/ همراهان خسته شدند، رهبر نه 11

چرا کتاب‌های چاپ قدیم امکان عرضه در نمایشگاه را ندارند؟

در همین باره، رمضانی می‌گوید: اگر قرار باشد ناشران کتاب‌های چاپ قدیم را نیز عرضه کنند، با مشکلاتی مواجه می‌شویم و دیگر رنگ تازگی و طراوت ممکن است در نمایشگاه نباشد. علاوه بر این، فضای بیش‌تری نیز برای برپایی نمایشگاه نیاز داریم. بر همین اساس، ما در فروش مجازی، به ناشران اعلام کردیم که می‌توانند کتاب‌های چاپ قدیم را عرضه کنند و محدودیتی در این زمینه نداریم.

به گزارش فارس، فروش سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا پایان چهارمین روز، ۶۵ میلیارد تومان در بخش حضوری و ۳۷ میلیارد تومان در بخش مجازی بوده است.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi